Kvantita na úkor kvality. I to sa niekedy stáva a dosť to zamrzí, keď sa to stane človekovi, ktorý si svoju pozíciu na hudobnej scéne musel upevniť najskôr vo svete a doma prerazil len vďaka komerčnej súťaži.

Richard Rikkon má na svojom konte dva albumy vážnej hudby, pričom ten druhý vyšiel iba na jar tohto roku. Už v tom čase však Richard pracoval na svojom ďalšom, tento raz relatívne komerčnom projekte.

Albumov, ako je tento, je na svete už niekoľko. Čiže nič originálne, aspoň čo sa týka svetového merítka. Na domácej scéne si spojenie vážnej a populárnej hudby vyskúšal pred rokmi iba Martin Babjak, ktorý vydal hneď niekoľko albumov a vzhľadom na to, že bol prvý, bol aj zaujímavý.

K novému hudobnému potomkovi Richarda Rikkona sa dá postaviť z dvoch strán. Jedno je isté. Svoju prácu odviedol na výbornú. Je to hudobník, ktorý má srdce a svoj nástroj miluje a vie ho ovládať. Či tento sklz do komerčného bahna vymyslel sám, alebo ho niekto k tomu "prinútil" sa dá iba dohadovať. Nikoho to však v tejto chvíli nezaujíma, pretože platňa je na svete a hotovo. Rikkon si na jej prípravu pozval jedenástich umelcov, z toho troch zo susedných Čiech, upravil ich veľké hity pre klavír a známe osobnosti svoje pesničky opäť naspievali. O tom, že sa neho väčšina vykašľala pri nedávnom krste už netreba hovoriť, stáva sa. Ale i tento poznatok má pravdepodobne svoj prapôvod. V očakávaní mnohých novinárov sa hviezdy nedostavili preto, že sa za svoju prácu jednoducho hanbia. Zatiaľ čo sa Richard Rikkon prestavuje na platni ako profesionál, kamaráti z branže akoby v niektorých prípadoch stratili súdnosť. Jan Nedvěd je už buď starý senilný dôchodca, alebo ho to, čo robí absolútne nebaví. Tak druhotriedny výkon som už dlho nepočul. Martin Ďurinda je zas hviezdou z hasnúcou jagavosťou, čo by ho malo prinútiť k tomu, aby do svojho výkonu dal viac energie, aby to neznelo ako záverečný song jeho kariéry.
Michal David a Marcel Oravec zas pôsobia ako toxický odpad hudobnej scény. David preto, že si už dávno mal užívať svoje milióny, ktoré zarobil za svoje treťotriedne produkty a Marcel Oravec preto, že texty ktoré spieva sú pre neho veľmi dospelé a tak ako ich nedokáže pochopiť, nedokáže ich ani odinterpretovať inak, než nestráviteľne slizko. Najmä v týchto prípadoch bol jednoducho zlý výber hostí.

Hosťovanie Allana Mikušeka a Martiny Habovej je síce príjemné, no toho prvého si už nikto nepamätá a tá druhá je pre poslucháčov, ktorým je tento projekt určený, veľkou neznámou. Na druhej strane sú na platni i speváci, ktorý z neho robia produkt prvej triedy. Škoda, že ich pesničky nevyšli len vo forme spoločného singla. Bol by to unikát. Barbara Haščáková vďaka tomuto projektu prežíva svoju slovenskú reinkarnáciu a vďaka skvelým aranžmánom je jej pesnička unikátom. Kuly exceluje i za doprovodu klavíra a rovnako si to užili i páni Marián Čekovský, Ivan Tásler a Richard Krajčo.

Nie je to však trochu málo na jedenásť pesničiek? Je to príliš málo, zvlášť, keď v konečnom dôsledku (napriek obrovskej komercii) mohlo ísť o skvelý a profesionálny produkt. Posun Richarda Rikkona na hladinu vôd popu jednoducho nevyšiel, alebo bol nedomyslený. Navyše platňa vychádza v malom neznámom vydavateľstve, čo je v dnešnom hudobnom biznise absolútna katastrófa a umelecká samovražda. Žiadna propagácia, nulový marketing, slabá distribúcia, čo znamená pri najmenšom zlú predajnosť. Navyše s bookletom, ktorého kvality sa dajú porovnávať s bookletom napálených CD predávaných na trhoch v Bulharsku, či Kambodži. Snáď sa tomu aspoň vyrovná cena. Pritom aj predošlé albumy Rikkonovi vydala malá agentúra, ktorá však ku všetkému pristupovala absolútne profesionálne, čo v tomto prípade absolútne absentuje. A to všetko mi je veľmi ľúto zvlášť preto, že k osobe Richarda Rikkona cítim absolútny rešpekt, pretože je to úžasný človek a fantastický hudobník. Umelec, ktorý si takýto prístup jednoducho nezaslúži.

Vydavateľstvo: Monti Records, 2006
Celkový čas: 47:01

01.   Barbara - Môj Exupery