História skupiny Katapult sa odvíja od roku 1964, keď sa Oldřich Říha (gitara, spev) a Jiří "Dědek" Šindelář (basová gitara) spoznali v plzenskej kapele Black Stars.

História skupiny Katapult sa odvíja od roku 1964, keď sa Oldřich Říha (gitara, spev) a Jiří "Dědek" Šindelář (basová gitara) spoznali v plzenskej kapele Black Stars. Keď vyučený zámočník Říha odišiel na čas do Českých Budějovic, presadil sa v tamojšej formácii Sinners, s ktorou v roku 1968 vystúpil na prvom Československom beatovom festivale v pražskej Lucerne.

Po návrate do Plzne sa znova zišiel s "Dědkom" Šindelářom v skupine Mahagon, z ktorej sa v rokoch 1972 - 1975 uvoľňoval na svoje prvé profesionálne pôsobenie v kapele Františka Ringa Čecha. Po zákaze činnosti v kraji si Mahagon ako základňu zvolil Prahu, kde však pôsobila renomovaná skupina s rovnakým názvom. Preto sa v roku 1975 premenoval na Katapult, podľa skupiny, ktorá mala krátku životnosť a sústreďovala sa okolo speváka Viktora Sodomu a v ktorej na bicie hral Tolja Kohout. Keď Tolja nastúpil k Říhovi, s ktorým sa poznal zo spoločného pôsobenia v Sinners, doporučil prevziať aj jej názov, ktorý Viktor Sodoma použil na troch singloch a potom sa ho vzdal. Katapult odohral niekoľko koncertov so speváčkou Ludmilou Podubeckou a po jej odchode pokračoval v trojici Říha, Šindelář a Kohout. Dedinskými tancovačkami ošľahané trio vnieslo do katapultu nezaťažený pohľad na rock ako prostriedok zábavy, ktorú podnecovali drsnými gitarovými sólami a zemitým spevom jednoduchých, na spevavých refrénoch postavených pesničkách.

Katapult sa od samého začiatku opieral o tvorbu Oldu Říhu, ale ešte predtým, než im v máji 1976 vyšiel prvý singel s pesničkami Polnočná závodná dráha a Lesný manekýn, Kohout skupinu opustil a na jeho miesto prišiel Jaroslav Kadlec. Na kapelu sa však po jeho vydaní spustila vlna kritiky najmä za plytké texty, ktoré boli skupine dlhodobo vytýkané. Skupina produkujúca rock s komerčnými prvkami teda nemala na ružiach ustlané. Nakoniec sa im však podarilo presvedčiť vydavateľstvo Supraphon, že ich spevný rock, tak trochu podobný tomu, čo robí vo svete kapela Rolling Stones, obohatí ich katalóg a vydavateľstvo prijalo Katapult ako komerčne sľubného predstaviteľa tohto žánru. Takýmto spôsobom vznikol boom, ktorý vyhnal náklady singlov skupiny do astronomických výšok - až 150 tisíc kusov v roku 1977.

O fenoméne Katapult sa začali viesť diskusie nielen v odbornej tlači, ale tiež na straníckych sekretariátoch. V Prahe dokonca kapela nemohla istý čas koncertovať. Na okraji zrázu medzi odvrhnutím a slávou tancoval Katapult v roku 1979, kedy vystúpil na oficiálnom festivale Bratislavská lýra a po prvý raz vystúpil na vrchol rebríčka Zlatý slávik.

Veľká sláva tejto formácie na domácej hudobnej scéne pokračovala počas celých osemdesiatych rokoch, vlastne až do nežnej revolúcie. Boom svetovej produkcie spôsobil, že dospelým chlapom hravo svitlo, že na istý čas bude lepšie stiahnuť sa do úzadia a nastúpenú situáciu nechá len tak prehrmieť. Väčšina členov skupiny odcestovala za rodinami do zahraničia a spoznávali svet.

Veľký návrat nastal v roku 1993, keď skupina hrala ako hosť kapely Deep Purple na pražskom koncerte, čo v podstate znamenalo ich definitívny návrat na hudobnú scénu. O dva roky neskôr zas v Brne vítali skupinu Status Quo. Následne vydali ďalší radový album a počas celého tohto roku koncertujú po celej republike.

Katapult je na scéne viac než štyridsať rokov a i to si prostredníctvom výberového dvojCD pripomína vydavateľstvo Supraphon. Fanúšikom tejto rockovej legendy ponúka 37 najväčších hitov tejto formácie, ktoré mapujú ich celú umeleckú kariéru. Od začiatku až po rok 2005. Príjemná zábava nielen pre nostalgikov.

Článok vznikol v spolupráci s českým publicistom Jaromírom Túmom.

Vydavateľstvo: Suprpahon, 2006
Celkový čas: CD1: 70:34, CD2: 71:23