Kelis (vlastný menom Rogers) sa narodila v Harleme, jej otec bol saxofonista, ale hudbu dokázal vyčarovať na čomkoľvek, čo sa mu dostalo do rúk, od hrebeňa až po starodávnu práčku.

Kelis (vlastný menom Rogers) sa narodila v Harleme, jej otec bol saxofonista, ale hudbu dokázal vyčarovať na čomkoľvek, čo sa mu dostalo do rúk, od hrebeňa až po starodávnu práčku. A malá Kelis veľmi rýchlo nasledovala jeho kroky. V kostolnom zbore začala spievať už ako dvojročná. Neskôr sa pustila do učenia sa hry na husliach a prestúpila do chlapčenského zboru The Harlem Boys Choir.

Rodičovský dom opustila ako šestnásťročná a strednú školu už dokončila "na vlastné triko". Už ako dvadsaťročná podpísala prvú veľkú zmluvu s vydavateľstvom Virgin, ktoré ju prakticky zastupuje dodnes. V roku 1999 sa premiérovo predstavila ako hosť v pesničke Got Your Money, v spoločnosti Dirty Bastarda. jej farebné afro sa jednoducho nedalo prehliadnuť a o záujem zo strany kritiky tak mala postarané. Kritici mohli prvý raz počúvať jej sólové pesničky na sklonku roku 1999, kedy sa na trhu objavil jej debutový album Kaleidoscope.

Do roka a do dňa sa na pultoch obchodov objavil nasledovník debutu nazvaný Wanderland, s ktorým jej pomohla formácia The Neptunes. Na dva roky presne Kelis vydáva další úspešný projekt nazvaný Tasty s hitovým singlom Trick Me. Medzi producentmi projektu sa objavili vychytené mená ako The Neptunes, P. Diddy, Timbaland či Raphael Saadiq. Jednoducho smotánka čiernej muziky. Na albume hosťovali i Nas a Pharrell Williams.

Po dva a polročnej prestávke, vyplnenej úspechom singlov z predošlého albumu sa Kelis vracia s novinkou Was Here. Uvádzacím singlom sa stala silná pesnička Bossy z úvodu albumu. Pred kúpou albumu si pesničky, na ktorých sa okrem iných podieľal i Too Short, môžete vypočuť na oficiálnej stránke speváčky. Na albume však možno zachytiť i prítomnosť iného hosťa - Nasa - v súkromí muža speváčky. Za zvučných mien v úlohe spolupracovníkov možno spomenúť ľudí ako Scott Storch, Max Martin a Raphael Saadiq. Producentskú ruku nad celým projektom držali Will.I.Am a tiež lesbický nezmar Linda Perry. Hostí sa však na albume objavilo ešte omnoho viac, čo malo za následok jednu veľmi pozitívnu vec.

Album sa totiž nenesie v jednej rovine, ale je rôznorodý a úžasný. Kelis dostáva poslucháča do varu už pri úvodnom intre, kde znie nádherne zachrípnuto, ako stará alkoholička. Škoda, že sa v tejto rovine neudržala na celom albume, ale ani to nie je na škodu.

Nový album Kelis je totiž famózny. Dalo by sa povedať, že každá pesnička je iná, hoci ako celok to pôsobí veľmi vyrovnane, silno a emotívne. Kelis je v najlepšej možnej forme a svoju čiernu muziku zvláda na výbornú. Absolútne presvedčivá je v pomalých skladbách a špeciálne v tých, ktoré sú vyšperkované nádhernými vokálmi, vďaka ktorým behá mráz po chrbte.

Album ponúka neuveriteľných osemnásť pesničiek a ani na chvíľu nespadá pod pomyselnú hranicu vkusu. Tie pesničky sú tak nadupané, že aj keby jedna z nich bola trebárs absolútne o ničom, tejto platni to uškodiť nemôže. Iba Kelis je stopercentná, žiadna vata, všetko dotiahnuté na plné gule.

Dovolím si tvrdiť, že ide najlepší hudobný projekt, aký sa mi tejto jesene dostal do rúk. Je úžasná, je skvelá, je dokonalá. Dá sa na ňu pozerať, ale hlavne sa dá počúvať. Stále dookola, bez toho, aby akokoľvek unavila.
Vydavateľstvo: EMI / Monitor, 2006
Celkový čas: 76:39

01. Intro