Už to hádam ani nikto neráta, koľkým v poradí je aktuálny album českej legendy Heleny Vondráčkovej, počas jej viac než štyridsaťročnej kariéry.

Už to hádam ani nikto neráta, koľkým v poradí je aktuálny album českej legendy Heleny Vondráčkovej, počas jej viac než štyridsaťročnej kariéry. Ak si na tejto dáme niečo vážim, tak jednoznačne to, že nezaspala na vavrínoch, a ide si za svojim cieľom. Odvaha jej jednoznačne nechýba. A teraz bez toho, aby som sa jej chcel čo i len v najmenšom dotknúť, kto už v jej veku by si trúfol preraziť na poli tanečnej populárnej hudby? V roku 2000, kde premiérovo predstavila svoju spoluprácu s producentom Stanom Šimorom a nabrala druhý dych s hitom Dlouhá noc, mala predsa tuším 53 rokov. Na takýto skok v žánri si trúfla iba Cher a v rámci celej tej obrovskej propagandy, ktorú svetový šoubiznis ponúka sa jej to oplatilo. U nás tá istota bola veľmi háklivá a priznajme si, že Helena v tom období išla do nemalého rizika. Oplatilo sa. Vďaka tomu totiž speváčka dodnes produkuje megahity, vypredáva športové haly a počas koncertov privádza divákov k tanečnému orgazmu.

Hoci sa Helena ešte na jar vyjadrila, že nový album už asi pripraví s iným produkčným tímom, nakoniec sa nič nezmenilo a nový album speváčky vznikol v spolupráci s tými istými ľuďmi, s ktorými to Vondráčková tiahne úspešne už neuveriteľných šesť rokov. Jedinou zmenou je hádam iba to, že Stano Šimor ostal na najnovšej Heleninej platni už iba v úlohe producenta a neprezentuje sa už ako skladateľ pesničiek, ako tomu bolo v niekoľkých prípadoch na predošlých speváčkiných platniach. Nie je to však žiadny krízový skok, keďže legendárne hity tohto obdobia vlastne aj tak skladali iní autori, ktorí sú na najnovšej platni Vondráčkovej opäť zastúpení. Šimor teda ostáva v úlohe producenta a uznávam, že sa mu opäť zadarilo. Ak sa nemýlim, tak táto zostava pripravila pre Helenu tretí regulárny album, čo by pri inej zostave ľudí znamenalo pravdepodobne istú únavu a hlavne takzvanú kolotočovú reakciu, teda nechcené, no iste prítomné opakovanie sa. Šimor je však (aspoň v prípade Vondráčkovej, pretože jeho práca na debute Martiny Schindlerovej bola katastrofálna) kúzelník. Verím však tomu, že k tejto veľkej dáme populárnej hudby má iný prístup a rešpekt ako k nejakej superstárovskej hviezdičke.

Speváčka ponúka na svojom albume poslucháčovi trinásť nových skladieb. Rovná desiatka sú pôvodné pesničky, tri skladby si tvorcovia platne požičali vo všetkej počestnosti zo sveta. Vrátane úvodného singlu Já vítám déšť (It´s Raining Men), pri ktorom mi hádam ani neprekáža to, že Helena album plný pôvodných hitov odpáli do sveta coververziou (ona to nepotrebuje), ale prekáža prekvapivo infantilný text legendy textárskeho pera Eduarda Krečmara (Zpráva velká se šíří, z rovin, taky návrší, že se nebe dnes ovírá a chlapi z něj naprší, alebo refrén Já vítám déšť, haleluja, já vítám déšť, muži prší nám, rúzní, každý svúj, jeden jistě bude múj! – a speváčka v pesničke perlí ďalej). Pravdepodobne snaha priblížiť sa čo najviac originálnemu textu tentokrát trochu nevyšla, ale našťastie, ide skôr o perličku, než o prehrešok.

Na druhej strane, je úplne zbytočné riešiť takéto prkotiny, keď v konečnom dôsledku prichádza Vondráčková s ďalším albumom, ktorým si nadchne hneď niekoľko generácií. Tí mladší sa na ňom totiž dočkajú niekoľkých tanečných vypaľovačiek (pesničke Samba predpovedám dlhý a úspešný život) a tí starší si zas prídu na svoje v pomalších skladbách, v ktorých graduje Vondráčkovej sýty hlas a predstavuje sa v nich opäť vo výbornej forme. Jednoducho, každý si na tomto albume nájde to, po čom srdce piští. Nie je čo rozoberať, nie je čo riešiť. Však vzhľadom k tomu, že album opäť vznikal v najkvalitnejších belgických nahrávacích štúdiách, je jasné i to, že toto dielo je vynikajúce i po technickej stránke. Ak k tomu prirátam vizuálny bonus v podobe záznamu Vondráčkovej vystúpenia na tohtoročnom TOMovi, ktoré je súčasťou tohto CD vo forme videoklipu a tiež bravúrne pripravený booklet so všetkými textami a neskutočne energickým obrázkami, tak už nemožno nič iné, len súhlasiť so speváčkiným posolstvom v priloženej knižke: Když ti zrovna není, jak má být, tak se zastav a poslouchej ... A kľudne sa to dá robiť i pri čítaní knihy Spomínam a nič neľutujem, čo sú vlastne znovu vydané Vondráčkovej pamäte, doplnené o nové životné príhody.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2006
Celkový čas: 50:10

01. Doufám, že to víš