Aké príznačné. Hádam ani samotný Ivan Tásler netušil, koľko spojitostí s týmto názvom a jeho kapelou sa dá nájsť.V prvom rade sa niečo nehorázne dialo vo vnútri tejto formácie za čias, kedy by fotka na zadnej strane bookletu (je tam vyfotená celá kapela) vyzerala celkom inak, ako vyzerá dnes.

Aké príznačné. Hádam ani samotný Ivan Tásler netušil, koľko spojitostí s týmto názvom a jeho kapelou sa dá nájsť.

V prvom rade sa niečo nehorázne dialo vo vnútri tejto formácie za čias, kedy by fotka na zadnej strane bookletu (je tam vyfotená celá kapela) vyzerala celkom inak, ako vyzerá dnes. Tie tváre na nej by boli pomerne známe, no tieto nepozná (na prvý pohľad poriadne ani Ivanovho brata) nikto. A keby s tými predošlými ksichtíkmi nič nebolo, nebol by pravdepodobne ani tento album.

Niečo sa však skutočne deje a tie neznáme tváre z fotiek sú určite na živo veľmi ambiciózne a tvorivé. Niečo s nimi jednoducho je, majú pred sebou obrovský potenciál v nádeji, že táto zostava Táslerovej sprievodnej formácie bude už načisto trvalá a im sa podarí urobiť dieru do sveta. A možno i pod drezúrou údajného despotu, akým Ivana Táslera mnohí popisujú, hoci ja osobne s ním mám len tie najlepšie skúsenosti. To je však druhoradé.

A niečo tu vskutku nesedí. Iba na sklonku minulého roku vydala formácia IMT Smile album najväčších hitov, po ktorom sa vlastne uzavrela jedna etapa fungovanie tejto formácie. Nastal definitívny rozchod ľudí, ktorí, hoci nie trvalo, ale vždy, keď to bolo treba, dobehli na pomoc, nahrali nové pesničky, odohrali koncerty. Vtedy sa Ivan Tásler bil do pŕs s tým, že IMT Smile sa nemôže rozpadnúť, pretože tá kapela je on a brat. Vôbec to nevyzeralo na to, že by mal chuť tvoriť nové veci, následne sa zavrieť do štúdia a vydať novú platňu. Svoj zámer ozrejmil až na začiatku leta, ale ani vtedy mnohí tomu príliš neverili. Ivan si medzitým ešte liečil dušu v Austrálii, kde pripravil zaujímavý dokument, ktorého úspech mohol byť pre speváka nielen hudobným hnacím motorom. Album totiž nahrával ešte predtým, než sa na trhu objavilo DVD s dokumentom z cesty po Austrálii a než odcestoval na ďalšiu televíznu výpravu, tento raz do Japonska. Domov sa vrátil rovno v momente, keď distributéri rozvážali platne IMT Smile do predajní. A čo vás v obchodoch čaká?

Bezpochyby trinásť pesničiek s Ivanom Táslerom v dokonalej forme, s nekomerčnou nádejou a pokusom o prevrat vo vlastnej tvorbe. Nie, v žiadnom prípade to už nie je IMT Smile z obdobia ich začiatkov, platní Klik – Klak, či Valec, teda pohodová skupina s búrlivými textami, no spevnými hudobnými linkami, no našťastie to nie je ani IMT Smile z obdobia posledných troch albumov. Pretože čím vyššie bolo číslo ich platne (tá aktuálna je šiesta), tým viac priestoru na strieborných diskoch dostávali hudobné experimenty, v ktorých Ivan chtiac – nechtiac skĺzal do roviny, kde za ním stáli už len skutoční fanúšikovia a aj tí začínali mať strach, či ešte IMT Smile niekedy budú mať hit. Mali ho našťastie zakaždým a je viac než isté, že ich budú mať aj teraz. A asi dosť.

Niečo s nami je veľmi rôznorodý album, no omnoho prístupnejší poslucháčovi, než jeho predchodcovia. Dovolím si tvrdiť, že minimálne polovicou pesničiek si Tásler zarobil na hit. Či úspešný, to ukáže až doba. Bohužiaľ, časy skladby Ľudia nie sú zlí, sú už v nenávratne i pre túto skupinu, hoci IMT Smile stále znamená pojem na hudobnej scéne a osobne sa veľmi teším, že Táslerovci opäť fungujú ako muzikanti a nie ako rečníci.

Keď už bola reč o hitoch, tak niekoľko tipov tu určite je, či už ide o prvý singel Hej vstávaj, alebo o klasickú Duchoňovku Niekto ako kráľ, alebo skladbu, ku ktorej si Ivan pozval mladé talenty hudobnej scény, Sama Tomečka, Andreja Ďuricu a dokonca i Petra Cmoríka (Patrí len nám ...). To zladenie hlasov, je tam úžasné. Prekvapením môže byť i sólová live verzia hitu Úsmev a čaj, no dovolím si tvrdiť, že na tejto, vskutku vydarenej platni si každý fanúšik IMT Smile nájde to svoje a je úplne jedno, z ktorého uhlu tvorbu kapely vníma.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2006
Celkový čas: 53:31

01. Hej vstávaj