Vždy, keď zachytím informáciu o tom, že česká stálica Anna K vydáva nový album, neviem, čo si mám o tom myslieť. Osobne ju totiž ešte evidujem z čias Husákovej diktatúry, keď sa snažila preraziť za pomoci Ladislava Křížka i Janka Ledeckého a nakoniec sa jej to podarilo prespievaním slovenskej verzie svetového megahitu Láska, prespievaného do češtiny (u nás to v tom čase úspešne zvládal Marcel Palonder).

Vždy, keď zachytím informáciu o tom, že česká stálica Anna K vydáva nový album, neviem, čo si mám o tom myslieť. Osobne ju totiž ešte evidujem z čias Husákovej diktatúry, keď sa snažila preraziť za pomoci Ladislava Křížka i Janka Ledeckého a nakoniec sa jej to podarilo prespievaním slovenskej verzie svetového megahitu Láska, prespievaného do češtiny (u nás to v tom čase úspešne zvládal Marcel Palonder). V období prvej debutovej platne (mimoriadne vydarenej, na to, že sa v Československu schyľovalo k revolúcii a Anna K sa tvárila, že bude popová speváčka) slávila speváčka nemalý komerčný úspech. Prvá platňa jej nakoniec vyniesla niekoľko úspešných singlov.

Následne prišla pre domácu produkciu nelichotivá doba a Anna K sa zviezla na vlne nezáujmu a počas nasledujúcich desiatich rokov vydala tuším dva albumy, ktoré si nikto nevšimol. Ibaže potom prišiel prelomový rok 1999 a speváčka sa vrátila s platňou Nebe, ktorou dokázala, že ešte nepovedala posledné slovo na hudobnej scéne. Titulnou skladbou a pesničkou Nelítám nízko si vyšliapala cestu k mnohých odborným i diváckym a poslucháčskym oceneniam. Album bol veľmi úspešný a mnohí očakávali, čo príde ďalej. Anna K ním minimálne dokázala to, že už nechce byť popová speváčka, ale prinajmenšom ju zaujal pop rock.

Pravdepodobne v návale emócií a radostí z predchádzajúceho úspechu, vydáva speváčka ďalší album už o dva roky. Povesť predchádzajúcej platne jej v počiatku pomohla k nemalému úspechu, no postupné chladné ohlasy na platňu Stačí, když se díváš záujem opäť umiernili. Pauza v hudbe trvala tri roky, pár koncertov, odmietanie úloh v muzikáli a verím, že i dumanie nad ďalším projektom.

Ten vyšiel v roku 2004 pod názvom Noc na zemi a história sa opakovala. Niekoľko úspešných hitov, ošiaľ, úspech a navyše, keď si poslucháč vypočul celý album, dospel k záveru, že v podstate ide o ucelený príbeh rozkúskovaný tuším do dvanástich pesničiek, navyše zabalený v luxusnom zamatovom obale, ktorým vtedy Anna K spôsobila revolúciu. Tento album pravdepodobne konečne naplnil očakávania kritikov, poslucháčov, fanúšikov i samotnej speváčky.

A možno to bol ďalší popud z ošiaľu, ale Anna K sa vracia späť po dvoch rokoch, čo jej v jej prípade príliš nebezpečný čas na novinku a snaží sa zaujať. A zaručujem vám, že sa jej to podarí už vo chvíli, keď zbadáte jej album a ešte ho ani nemusíte mať vložený v prehrávači. A skôr než som tak učinil sám, opantal ma pocit, že Anna K už bude naveky speváčkou, ktorú dopredu budú posúvať vymakané obaly jej albumov. Platňa Večernice má totiž unikátny priestorový 3D obal, pri ktorom sa nechcem zamýšľať nad tým, ako vznikal, pretože by som to aj tak nepochopil. Ale pochopil, že je úžasný, čo je prvé veľké plus pre speváčku. A prekvapenia ešte nekončili. Samotný booklet je riešený unikátne, nájdete v ňom všetko, čo treba a čierne CD iba umocňuje celkový dojem z dizajnu tohto diela. Verím, že kritici na budúcoročných Anděloch tento fakt ocenia.

Ibaže stále tu hovoríme o platni a na tej je prvoradá hudba. Na albume je desať noviniek, medzi ktorými som objavil minimálne tri hity. Je to veľa, alebo málo? V prípade tejto speváčky je to jednoducho dosť. Anna K netúži byť podľa mňa komerčnou speváčkou, čo nádherne dokazuje vo zvyšných siedmych skladbách, ktoré sú úžasné, nahrané od srdca, majú šťavu a kopec lásky od jej autorov, no nikdy z nich nebudú hity. Na druhej strane tri spomínané pesničky sú chytľavé melódie, s vynikajúcimi textami a zaujmú už na prvé počutie (Spojený království smutku a radostí, Večernice, O vráně rozbitý). Práve v týchto skladbách sa Anna K opäť pohráva s akousi mystikou a tajomnom, avšak tak nádherne skĺbených do úžasného textu, až je to neuveriteľné. Tieto tri pesničky album bezpochyby predajú a poslucháč bude šťastný.

Na záver snáď len stručné konštatovanie, že pri počúvaní najnovšej platne speváčky Anny K a pri jej porovnaní s predchádzajúcimi jej produktmi mám konečne pocit, že si sama uvedomila, čo chce a viac nebude hľadať v pesničkách samú seba. V takom prípade môže nové albumy pokojne vydávať každý rok. Hoci momentálne nastala tá správna chvíľa, kedy si viem predstaviť, že Anna K vydá konečne svoj album najväčších hitov a nezabudne tam šupnúť i pesničky zo svojich umeleckých rán.

Vydavateľstvo: Universal Music, 2006
Celkový čas: 38:20

01. Spojený království smutku a radostí