Martinské kvarteto Editor brázdi blúdivé vody undergroundovej scény už pekných pár rokov. Priznám sa, keď som v roku 1994 mal tú česť mať do činenia z ich demo nahrávkou Shut Up! (to ešte bola autentická demo kazeta s príšernou zvukovou kvalitou a xeroxovaným obalom, ktorá neskôr vyšla aj ako oficiálny debut), neveril som, že v roku 2006, po dvanástich rokoch, bude ešte kapela s takýmto názvom existovať.

Martinské kvarteto Editor brázdi blúdivé vody undergroundovej scény už pekných pár rokov. Priznám sa, keď som v roku 1994 mal tú česť mať do činenia z ich demo nahrávkou Shut Up! (to ešte bola autentická demo kazeta s príšernou zvukovou kvalitou a xeroxovaným obalom, ktorá neskôr vyšla aj ako oficiálny debut), neveril som, že v roku 2006, po dvanástich rokoch, bude ešte kapela s takýmto názvom existovať. A to ešte treba pripomenúť, že Editor existoval dávno predtým (ich prvý demo-snímok s názvom The Flood After Us uzrel svetlo sveta ešte v prelomovom roku 1989). Odvtedy pretieklo dole Turcom veľa vody a aj Editor prešiel určitou premenou. Zo silne thrash metalového duchu sa čím ďalej, tým viac vytrácal metal a pribúdal hard core a punk, anglické texty sa zinačili na slovenské. Aj keď každý hudobný prerod tak trochu zaváňa vypočítavosťou (že, Gladiátor?), v prípade Martinčanov by sa to dalo skôr nazvať samovoľným hudobným vývojom.

Dnes ponúka Editor svojim priaznivcom v poradí svoj piaty radový album Svet je proti nám , ktorý balansuje na rozhraní hard coru a punku a s angličtinou ho spájajú už len občasné anglické názvy pesničiek (Go Home, Online, No Future) a sem-tam nejaké, snáď už aj zdomácnené, štipľavé anglické výrazy (Fuck you my big friend, Go Ami Go). Pozor ale, aby si niekto nemyslel, že podstatou tvorby na tomto albume sú nadávky. Skôr naopak, tie len dokresľujú invenčné protispoločenské príbehy, ktoré Editor ponúka na ploche 14 skladieb. Práve po textovej stránke zaznamenala skupina najväčší vzostup, i keď aj teraz nájdete laxné  žartíky typu „...keď príde správna riť, vieš čo máš urobiť, musíš do nej vliezť...“ alebo „...pekne papaj nerozsýpaj, vravela mi moja mať, keď je niekto nenažraný, tak mu treba prij..ať...“. Vo väčšine prípadov sa však veľmi plodne držia hesla „byť proti“ a v duchu názvu albumu Svet je proti nám je veľmi zrejmá aj nefalšovaná obrana krehkej identity punk-rocku s hľadaním priestoru slobody. V textoch sa snažia predovšetkým nepristupovať na to, čo nechcú a vytvárať si svoj vlastný svet („... nie sme ako vy, doba si nectí človeka, nie sme ako vy, kašleme na vaše zákony, nie sme ako vy, nechceme váš chlieb a vaše hry...“). Ich bizarnosť inšpirovaná spoločenskými problémami vyjadruje túžbu po úniku zo sveta riadeného neľudskými princípmi, rovnako ako ich stotožnenie sa s výkrikom Jimmyho Rittera, speváka legendárnych Sex Pistols: Zastavte svet, chcem vystúpiť! Aspoň ja som to takto chápal po niekoľkonásobnom vypočutí albumu.

Ak zo 14 skladieb odrátame tri jednominútové „úlety“ (Motorka, Velice smutná pesnička a Streptokoky), zostáva nám jedenásť skladieb väčšinou z autorskej (a dlhoročne platiac aj líderskej) dvojice Hirax-Doctor. Veľmi naliehavá muzika by sa snáď dala označiť ako emotívny hard core/punk s početnými kompozičnými zvratmi a aranžérskou rafinovanosťou. Poslucháčom odmietajúcim bežný spotrebný tovar ponúka kapela svižné, melodicky príťažlivé (odvážim sa tvrdiť, že je to doteraz najmelodickejší album Editoru) a muzikantsky vynaliezavé pesničky. K tomu agresívny prejav a tempo ako uragán.

Je dobré, že Editor veľmi skoro pochopil, že v dnešnej dobe sa nedá len hrať nahlas a mať odvážne texty. Navyše Doctor na poste vokalistu dokazuje, že aj keď spevák nemá niekoľko oktánový rozsah, nie je žiadnym snaživým začiatočníkom, ale potrebnou výraznou osobnosťou. Škoda len, že v niektorých skladbách tak neuvážene odkryl svoje spevácke slabiny (No Future, Obchod). Nič menej, na albume nájdeme dve naozajstné pecky veľkého formátu – Nie sme ako vy a Go Home, ktoré okrem skvelého drivu oplývajú výbornými textami a zďaleka už prerástli hranice „podzemia“! Súčasťou cédečka je aj fotogaléria a dve naivné videoklipy (Boj, Použi päsť), ktorých zaradenie však dobrému dojmu skôr uberie ako pridá. Rešpektujúc všetky vonkajšie faktory súvisiace s undergroundovým postavením kapely, technická kvalita a režisérska kreativita sú na pomerne nízkej úrovni, navyše v dnešných klipoch sa už s filmovými prechodmi, ktoré sú súčasťou každého lepšieho strihacieho softwaru, vystačiť nedá. Som presvedčený, že napriek tomu, že je Tomáš Kmeť väčším majstrom zvuku ako filmu, má aj v tomto smere na oveľa viac.

Spočítané a podčiarknuté – Editor sa zlepšuje každou ďalšou nahrávkou (čo predovšetkým u punkových kapiel nie je vôbec jednoduché) a konečne podávajú pádnejší dôkaz, prečo sú na slovenskej undergroundovej scéne už roky pomerne obľúbenou atrakciou.

Vydavateľstvo: Hirax Records, 2006
Žáner: punk/hard core
Celkový čas: 44:09