Prvotný hudobný prierez najnovším českým muzikálom Golem vyšiel rovnomerne s premiérou veľkolepého diela i na CD. A poslucháč, ktorý ešte nemal česť vzhliadnuť toto emotívne veľmi silné predstavenie, sa dočká nejedného prekvapenia.

Ono to väčšinou býva tak, že takéto skladačky vybraných pesničiek nádejnému poslucháčovi nikdy príliš nepovedia, ak ešte nevidel samotné dielo. Zväčša sa z takýchto produktov vypichne jeden - dva hity, ktoré sa omieľajú v rádiu a na základe úspechu samotného predstavenia sa nakoniec predáva i celý album. Môže to znieť akokoľvek, ale v prípade tejto prrodukcie je to inak.

Ak už niekto má šťastie a vzhliadne Golema na živo v divadle Hybernia, môže odtiaľ odchádzať s tak silnými pocitmi, že sa mu to môže zdať nestráviteľné. V rozmare všetkého možného nakoniec divák zistí, že mu v predstavení chýba hit, ktorý by sa mu raz a navždy zaryl do hlavy a ostal tam natrvalo.

V divadle môže chýbať synopsia prvého momentu a pokiaľ návštevník nemá v rukách stokorunový program, tak ani nevie, o čo tam vlastne išlo. Golem je v tomto jednoducho výnimočný a spočiatku sa mi zdalo, že ak do takéhoto rozpoloženia ešte nastúpi CD, ktoré ani zďaleka neponúka všetky muzikálové pesničky, dopadne to katastrofálne. Opak je však pravdou.

Len niečo viac ako štyridsať minút dlhé CD ponúka to najzaujímavejšie, čo Golem divákovi predstavuje. Formou šestnástich skladieb sa predstavuje najmä Karel Svoboda ako úžasný skladateľ, ktorý síce na veľkej ploche svojho najnovšieho hudobného dieťaťa síce občas pokrivkáva, no vo výbere toho kvázi najlepšieho, či najsilnejšieho obstál v plnej paráde a treba pred ním sňať pomyselný klobúk. Toto CD má vďaka jeho tvorbe jednoducho grády.

V tomto výbere obstál i Lou Fanánek Hagen, ktorý je v súčasnosti jedným z najvyhľadávanejších textárov, Golema otextoval celého a pri počúvaní tejto platne je to i celkom zrozumiteľné.
Zvyšok už bolo na ľuďoch, ktorí tie pesničky naspievali. osobne som veľmi sklamaný, že na platni v úlohe krčmárky nevystupuje Hanka Křížková, ale priestor dostali Ilona Csáková a Petra Janu, ktoré vôbec nie sú zlé, ale Křížková ich zmietla ľavou zadnou a hravo.

V ďalších úlohách sa následne predstavujú a naozaj excelujú Linda Finková, Jiří Korn, Josef Vojtek, Kamil Střihavka, famózny Petr Muk a krehká, no presvedčivá Lucia Šoralová, ktorá svojim hlasom prebije všetkých a presvedčí i mŕtveho. Tento príbeh o nezhodách medzi kresťanmi a židmi, kedy sa kresťanský chlapec zamiluje do židovského dievčaťa (Šoralová), jej sadol úžasné a Lucia je v ňom absolútne famózna a dokonalá.

Záverečný part s desiatkou interpretov je famózny, rovnako ako najchytľavejšia vec celého projektu, skladba Tak tu je máš, v podaní Dušana Kollára. Najpodstatnejšie však je, že ak si poslucháč pustí toto CD, dokáže pochopiť muzikálový príbeh i bez toho, aby ho nutne musel vidieť v divadle. A to je vzácná vec. Ak k tomu prirátame úžasný booklet so všetkými textami, je to úplná paráda.

Vydavateľstvo: Monitor / EMI, 2006
Celkový čas: 41:42

01. Předehra