Neuveriteľných dvanásť rokov prešlo od vydania pôvodnej verzie tohto, na dlhé roky posledného, albumu Mariky Gombitovej. V roku 1994 nikto netušil, že práve platňa Zostaň bude možno poslednou v jej kariére.

Neuveriteľných dvanásť rokov prešlo od vydania pôvodnej verzie tohto, na dlhé roky posledného, albumu Mariky Gombitovej. V roku 1994 nikto netušil, že práve platňa Zostaň bude možno poslednou v jej kariére. Ako to už býva zvykom, v roku vydania sa projekt okamžite rozpredal a z mnohých dôvodov sa neuskutočnilo jeho dolisovanie. V susedných Čechách mnohí Marikini priaznivci netušia, že takýto projekt vôbec vznikol. Platňa vyplavila dva obrovské hity Paradiso a Peklo milencov a tie schopnejšie rádiové archívy počas dvanástich rokov sporadicky vyťahovali ešte niektoré pesničky z platne na povrch.

Po dvanástich rokoch sa album vracia opäť do predaja, tí, ktorým chýba, si môžu doplniť diskografiu a nech tak učinia čo najskôr, pretože platňa sa výborne predáva, čo je pochopiteľné a o chvíľu po nej nebude na pultoch obchodov ani stopy. Ako nostalgia, či doplnenie si archívu, je to skvelý počin. Avšak už len pohľad na titulnú stranu bookletu je dehonestujúci a je otázne, či sa možno z tejto reedície vôbec radovať.

Samozrejme, samotný hudobný produkt je skvostný. Avšak kedy nebolo skvostné to, čo pripravila pre svojich priaznivcov táto prvá dáma slovenskej populárnej hudby? Dvanásť uhladených, perfektne pripravených a profesionálne naspievaných pesničiek. Až sa nechce veriť, že speváčka sa zo scény údajne stiahla preto, že spolupráca s niektorými ľuďmi na tejto platni nebola profesionálna a Marika z nej bola sklamaná. Mám pár tipov, ale nebudem to tu preberať. V konečnom dôsledku je však hudobná časť tohto produktu výborná. Album, ktorý speváčka vydala v roku 1990 (Kam idú ľudia?) mi prišiel omnoho menej profesionálnejší, hoci sa to netýkalo samotnej speváčky. I v tomto prípade fičí Marika na 110%, je jemná, s mierne ustráchaným hlasom, ktorý však vie dokonale vyburcovať v momentoch, kedy je to pre mnohých prekvapenie, no pre skalných priaznivcov, ktorí obdivujú jej prejav od začiatku kariéry, sú takéto veci samozrejmosťou a vedia, kedy nastanú.

Problémy však prichádzajú niekde úplne inde. Nechcem sa zameriavať na to, čo je správne a čo nie, ale isté, že vydavateľstvo, ktoré tento projekt vydalo v roku 1994, zaspalo na istý čas dobu. A zobudilo sa až vo chvíli, keď sa vydavateľstvo Opus snaží skompletizovať Gombitovej diskografiu a vydať ako ucelenú edíciu s rovnakým štýlom bookletu a podobné drobučké dokonalosti, nad ktorými fanúšikovia híkajú. A tu mi to príde tak, akoby sa Golem v podobe vydavateľstva Jumbo Records, pardon, dnes už Jumbo Music (s rovnakým logom, len s miernou zmenou v názve) prebudil a zacítil chuť znovuzrodenia. I to je však normálny postup. Zarážajúca je však zmena titulnej strany bookletu. Viem, že ani tá pôvodná nebola dielom akademického maliara, ale to v akej podobe sa album predáva v roku 2006, je katastrofa. Dve najmä farebne nedokonalé jablká, ktoré by vymyslel i žiak prvého stupňa základnej školy majú hádam symbolizovať nejakú dvojicu, no tento zámer nevyšiel a celková koncepcia je až infantilná.

Niekde som čítal, že booklet je doplnený o texty pesničiek a fotografie. Nezmysel. Texty pesničiek boli predsa aj v pôvodnom booklete. Menil sa iba typ písma a to z roku 2006 je prehľadnejšie. Fotografie, ktoré sa objavili v súčasnom bookletu však nie sú dobové, ale predstavujú Gombitovú z jej posledného vystúpenia pred štyrmi rokmi, takže na platni pôsobia ako päsť na oko. Ďalším problémom je prehádzanie skladieb. Ja viem, že vydavateľ pravdepodobne počítal s tým, že na pôvodnú verziu albumu si pravdepodobne už nikto nespomenie a tak sa pokúsil o akési kvázi oživenie platne na základe prehádzania jednotlivých skladieb. Otrasné. Prepáčte, ale dovolím si tvrdiť, že ani na Bibliu si nikto nedovolí siahnuť a pre tých, ktorí k Marike pristupujú ako k človeku a nie ako k tovaru, je táto žena Bibliou. Práve preto mala i tak malicherná vec, akou je uloženie skladieb ostať neporušená. Netuším, čí to bol nápad, ale je úplne jedno, či to vymyslelo vydavateľstvo, alebo to len ľudia z neho odobrili hudobnému režisérovi Vašovi Patejdlovi, v každom prípade to však malo ostať po starom.

Samotní spevák a hudobný skladateľ a tento raz navyše hudobný režisér (tento pán si vskutku potrpí na tituly) Vašo Patejtdl je kompletne nočnou morou reedície tejto platne. Kdesi na záver prvej tretiny sa totiž objavila jeho verzia titulnej skladby Zostaň, ktorú si on dovolil odieť do nového šatu a hrdo ju očepčiť prívlastkom „verzia 2006“ a zaradiť ju ako radovú skladbu na album. Ak odhliadnem od toho, že „verziu 2006“ by lepšie ako Patejdl urobil ktorýkoľvek dedinský DJ na východe Slovenska (bez urážky DJ z východu, prosím), tak táto verzia absolútne nemala narušiť koncepciu pôvodnej platne, ale mala byť zaradená na záver projektu ako bonusový materiál. Navyše ide o Gombitovej skladbu, z ktorej Patejdl opäť raz urobil zdroj svojej prezentácie (tak ako sa na každom koncerte pretŕča s Rážovou pesničkou Voda, čo ma drží nad vodou).

Jediným plusom pre vydavateľa tejto reedície je zaradenie datovej stopy pre majiteľov počítačov, ktorí si vďaka tomu môžu pozrieť jediný dobový videoklip Paradiso, množstvo nedobových fotografií (zo spomínaného roku 2002), nahliadnuť na najprofesionálnejšie z množstva internetových strán o Marike Gombitovej a stiahnuť si texty.

Na jednej strane musím Jumbo Music pochváliť, že sa konečne zobudili a Gombitovú vydali v reedícii, na druhej strane snáď rada, že ak sa niekto púšťa do takéhoto projektu, nemal by ho brať nízko rozpočtovú a zároveň rýchlo ziskovú záležitosť, ale treba si dať na nej záležať. Poslucháč by to určite ocenil, hoci i na margo vyššej ceny. I preto hodnotím túto platňu z dvoch hľadísk. Čo sa týka zvukovej časti, tak je to stopercentné, pokiaľ ide o vizuál, tak ten, kto ho má na svedomí, si zaslúži týždeň kľačať v kúte bez jedla. Katastrofa, po ktorej však poslucháč siahne, pretože kvázi nový projekt jeho obľúbenej speváčky je konečne opäť na trhu. Vôbec by som sa však nečudoval, keby sa Marika Gombitová ešte viac stiahla do ústrania, keď uvidí, ako sa s ňou opäť raz naložilo. Ona si totiž takýto neprofesionálny prístup jednoducho nezaslúži.

Mám niekoľko indícií o tom, čím nás táto speváčka prekvapí v budúcom roku a sú zo zdrojov, ktorým sa dá veriť, pretože sú speváčke na blízku. Ak aspoň niečo z toho vyjde, verím, že v konečnej fáze sa toho tento raz chytia profesionáli.

Vydavateľstvo: Jumbo Music, 2006
Celkový čas: 47:41

01. Čo s láskou