Nemám rád kompilácie. Hlavne nie typu Okey Piánko, Okey Hity, Bravo Hity a podobné žvásty. Prečo by som mal vyhadzovať peniaze za niečo, čo mi denno-denne prináša rádio? A ani výber vianočných kolied od Tublatanky s názvom Vianočný deň by som si nekúpil.

Nemám rád kompilácie. Hlavne nie typu Okey Piánko, Okey Hity, Bravo Hity a podobné žvásty. Prečo by som mal vyhadzovať peniaze za niečo, čo mi denno-denne prináša rádio? A ani výber vianočných kolied od Tublatanky s názvom Vianočný deň by som si nekúpil. Nie preto, že nemám rád Vianoce. Zbožňujem ich. Ale radšej mám klasické koledy a od Tublatanky mi to smrdí vypočítavosťou. Radšej by som privítal ich ďalší rádový album. Slovak Undrground Attacku je však úplne inou kávou. Svojim druhým pokračovaním od aktívneho vydavateľstva Hirax Rexords ďalej veľmi systematicky mapuje punkové dianie nášho regiónu.

Tentoraz dostalo priestor 27 kapiel zo všetkých kútov našich končín. Letmý pohľad hovorí, že z jednotky sa opakovane predstavilo len 5 kapiel: Horská chata, Bačova fujara, Jediná možnosť, Paralýzy a Das projekt kokot ako nositeľ bonusovej skladby No. 28, ktorá si trefne vzala na mušku hip-hop a jeho kultúru. Indície naznačujú (toto druhé pokračovanie i úspešná séria Punk Rock Made In Slovakia 1-5 sú toho jasným dôkazom), že punk zažíva na Slovensku v poslednom období prinajmenšom rovnaký boom ako hip-hop, len v médiách nedostáva toľko priestoru a tak sa naďalej drží ako ťažká hmla v podzemí, v garážach a nie a nie sa vyslobodiť. Pritom práve sloboda je hnacím motorom (nielen) tohto žánru. Odráža sa to, samozrejme, v textoch, s ktorými sa každý zo zúčastnených zharmonizoval svojsky – niektorí dômyselne obchádzajú pariaci sa kotol s nadávkami, aj keď jedným dychom treba povedať, že je ich menej, iní sa neštítia a slobodu prezentujú užívaním si tých najhrubších hrešení. Občas je to na škodu veci (vydarená pesnička Pionierkin sen od Pijanov orchestra zbytočne upadá do primitívnych vyjadrení), občas to vypáli ako honosné sako na otrhanom bezdomovcovi respektíve otrhaný prešivák  na ulízanom dílerovi (Hospital Bukra, CBA či Infekcia).

Celá táto 27 dielna garnitúra je veľmi umne obalená tým najlepším, čo vás prípadne počas 80 minút môže postretnúť. Pool position patrí The Kľemones a ich prepracovanej a melodicky členitej Nie je to ľahké, z druhého miesta štartuje Editor, najvýraznejšia figúra tejto kompilácie, ktorá má oproti niektorým snaživcom závideniahodné triumfy: ukážkové inštrumentálne prevedenie, cit pre chytľavé motívy, časté a naskrz účelné striedanie rytmov a temp, celkový vysoko nadpriemerný stupeň invencie a vlastne i texty, v niektorých momentoch úspešne sa vyhýbajúce obvyklým klišé. Poslednou skladbou (ak nerátame už spomínaný bonus) je taktiež vydarená skladba Dezertér od Vandalov. Na pozitívnej strane váh sú aj Bačová fujara, S.R.O. a Punkreas, chytila ma aj Karpina, ale veľmi skoro som spozoroval okatú podobnosť s Horkýže slíže. Na protiľahlej strane zákopov sú The Bullboxers, Disident, ŠHT a Infekcia, ktorí až na niekoľko svetlých výnimiek, zadebnene opakujú tisíckrát ohraté schémy. O akýsi  punkový experiment sa pokúšajú Horská chata, Sayrayt! a Mäso, pričom posledne menovaní držia prím hneď v dvoch veciach – ich pesnička Angel je s minutážou 4:19 najdlhšou skladbou kompilácie a je jediná naspievaná v angličtine (aspoň myslím, že je to angličtina, lebo nerozumieť ani slovo). Za úplne najslabšie kúsky (bez urážky) považujem Absurditu, Gauleadra, Jedinú možnosť a Na smiech. Tu však treba opäť pripomenúť, že zámerom zostavovateľa vôbec nebolo priniesť album plný „hviezd“, ale zmapovať punkové dianie, do ktorého často spadajú ešte nevyzreté hudobné telesá.

Zjednocujúcim prvkom všetkých zúčastnených aktérov je jasný punkový výraz. Ten známy výraz zbavujúci pocitu neistoty a osamelosti, výraz ktorý je kmeňovým pomaľovaním a tetovaním zároveň, ktorý je cechom vydedencov, pretože skutočný punker svoj zážitok slobody vykupuje tým, že rezignuje na oficiálne schválený úspešný život, na ciele, ktoré sa dajú dosiahnuť obyčajným prispôsobením, že odmieta spoločenský postup, pocty kariéru i moc. Tento výraz je pri počúvaní Slovak Undrground Attacku tak neprehliadnuteľný a ojedinelý, že až teraz si uvedomujem, že je to práve to, čo robí túto kompiláciu naozaj originálnou, jedinečnou a paradoxne i konzumnou. Jedinou slabinou tak zostáva zvuková (ne)kvalita a nevyvážený sound, ktorý sa síce v porovnaní s prvým dielom istým spôsobom posunul, ale stále je to ešte veľmi badateľný kaz (pri Streetspirit musia uši bolieť aj toho najskúsenejšieho bagristu).

Mám rád niektoré kompilácie. Slovak Underground Attack! k nim určite patrí. Ale trebárs aj Compilations od Gregor Agency. Ale o tom niekedy nabudúce...

Vydavateľstvo: Hirax Records, 2006
Žáner: punk, HC