Neopakovateľná hudba šesťdesiatych rokov, zvláštna atmosféra od prvého momentu, záberov kamier, keď hlavný protagonista a hráči s charizmou Anglosasov a v dobových kostýmoch britských rockerov/beatnikov nosia svoje gitary a stavajú na pódiu aparatúru, štýlové rífy elektrických gitár tradičných/slávnych značiek v pozadí.

Neopakovateľná hudba šesťdesiatych rokov, zvláštna atmosféra od prvého momentu, záberov kamier, keď hlavný protagonista a hráči s charizmou Anglosasov a v dobových kostýmoch britských rockerov/beatnikov nosia svoje gitary a stavajú na pódiu aparatúru, štýlové rífy elektrických gitár tradičných/slávnych značiek v pozadí.

Skrátka - netradičný zážitok, pohoda, inteligentný hudobný a výchovný koncert v dramaturgicky jedinečne a precízne vystavanom programe, živom koncerte a netradičnej show v divadle hudby, kde je plné javisko všeličoho, čo je živé, vždy sa niečo deje, vyžaruje tam pozitívna energia, pocit slobody, ktorý sa prenáša na publikum rôznorodé vekom, vzdelaním i spoločenským postavením. Sú tam pätnásťroční školáci, seriózni intelektuáli, jednoduchí skromní fandovia i sedemdesiatroční autentickí pamätníci. A všetci sa zrazu ocitajú na jednej lodi. Lodi skvelej muziky. „Sixties“ žili a ožívajú, pôsobili a pôsobia ako nevyčerpateľný fenomén, ktorý je z pohľadu vývoja hudobnej kultúry druhej polovice 20. storočia už takmer klasickým dedičstvom.

Potom prichádza gong a v modrastom prítmí sa na pódiu objavuje čiernovlasý hráč  a – obrovským klasickým sitarom v náručí. Double LL - Laco Lučenič, človek, ktorý zvykol stáť dlhé roky v pozadí / tieni iných, v takmer päťminútovom intro/intre prechádza cez Hendrixov motív piesne Third Stone From The Sun, a záverečný symfonický mix zo slávneho „Seržanta“ od Beatles priamo k veci. Jeho Band energicky rozbaľuje svoj živý koncert cez úvodnú skladbu Turn, Turn, Turn kapely the Byrds, aby po pomerne širokom úvodnom slove a výklade o niektorých albumoch Beatles (Rubber Soul, Revolver, SPLHCB, Abbey Road ...) pokračoval v takmer valčíkovej lennonovke The Norwegian Wood citlivo prearanžovanej do sýteho moderného/súčasného gitarového i vokálneho soundu, prirodzene tak ako v origináli, s použitím sitar. Špecifiká/Osobitosti Lučeničovho aranžérskeho prístupu možno sledovať aj v ďalšej Lennonovej piesni Lucy In The Sky With The Diamonds znejúcej s použitými pridanými samplami nesmierne sýto/hutne. Širším výkladom o kapele Rolling Stones sa chvíľami zdá, že to bude viac či menej výchovný koncert, no vzápätí prichádza menej známa skladba autorskej dvojice Jagger/Richards z roku 1965 I´m Free, zaranžovaná a zahraná s takou vitalitou, dynamikou, bravúrou a ťahom na poslucháča, že aj tí v posledných radách takmer prestávajú dýchať.

A to im LL s partiou hudobníkov i pódiových bavičov ponúka ďalšie lahodné sústo. Príjemne rockovo zaranžovanú a zahranú skladbu Anyway That You Want Me od kapely The Troggs. Ako citlivý aranžér so zmyslom pre spracovanie rôznorodých piesňových foriem, detailov a navyše i štýlový spevák sa Lučenič prejavuje aj v skladbe You´re Not Good liverpoolskej kapely Swinging Blue Jeans. Tu s požitím klávesových nástrojov v samploch akoby doznievali ozveny merseysoundu predbeatlovskej éry. Poslucháč a ocitá sa v zajatí hudby, pociťuje príjemné napätie, dostáva nový hudobný apetít a očakáva, čo príde ďalej. A prichádza príjemná zmena, superhit  Sunshine Superman od jedného z nositeľov filozofie Hippies - Hnutia Kvetov (Flower Power) britského pesničkára Donovana Leitcha nesúca, ako v iných prípadoch, lučeničovskú aranžérsku i interpretačnú pečať.        
            
Prirodzene tvorcovia dramaturgie programu nevynechali ani produkciu amerických hviezd -  sólistov i slávnych kapiel. Dokumentuje to malý americký výlet a zaradenie piesní God Only Knows od Beach Boys, či Dylanovu I Want You, z ktorej vanie skutočný dylanovský duch a možno ju považovať za jeden z ďalších vrcholov koncertu.

Laco Lučenič sa vzäpätí vracia do Albionu a predstavuje slávnu skupinu Yardbirds, súbor v ktorom vyrástli mnohé svetové hviezdy rockovej gitary (Eric Clapton, Jeff Beck, Jimmy Page - gitarista neskorších Led Zeppelin). Do koncertu zaradil ich pieseň Heart Full of Soul s typickým zvukom elektrických gitár. Pamätníci si pri uvedení holandského súboru Shocking Blue určite spomenuli na ich hit Venus a na album, ktorý vyšiel začiatkom sedemdesiatych rokoch aj v Československu. V programe však zaznela ich iná pieseň – Hot Sand v celkom presvedčivom podaní finalistky minuloročnej súťaže Slovensko hľadá superstar Petry Humeňanskej.

Záverečným blokom skladieb britských kapiel 60-tych rokov začal koncert gradovať. 
Piesňou kapely Hollies - Bus Stop hudobníci preukázali nielen svoje inštrumentálne majstrovstvo, ale aj zmysel pre interpretáciu zložitejších kánonicky vedených vokálov.

K ďalším nesporným vrcholom večera patrila skladba Boris the Spider od kapely The Who, precízne zaranžovaná, nacvičená s dobrým drsným rockovým spevom LL. Ako zaujímavý spevák s hlasom schopným uniesť aj väčšie rozpätie sa Lučenič prezentuje v pomalej balade Rolling Stones - Ruby Tuesday. S pomocou samplov a živých spoluhráčov dosahuje taký účinok, že v publiku sa objavujú prvé transparenty s vyznaniami fanyniek. Po skladbe Painter Man, skupiny Creation, ktorú poslucháči isto poznajú v disco spracovaní Boney M, prichádza ďalšia perla od Yardbirds – pieseň Shapes Of Things, úžasne až operetne odľahčená Sunny Afternoon od Lučeničových najväčších obľúbencov britských Kinks, skvele zahraná With a Girl Like You od už spomínaných The Troggs  a po „standing ovations“ štyri prídavky Jumping Jack Flash od Rolling Stones, Friday on My Mind od .Easybeats, Joplinovej - Move Over vo výbornom prevedení Petry Humeňanskej a Hammelov Zaklínač hadov ako malá hudobná pozvánka na Satisfactory I I. Tak ako koncert začal, tak aj končí úvodným introm a gongom. Len jedno sa zmenilo. Klaňačkami, keď v sále i zákulisí znie neutíchajúci a treba povedať zaslúžený potlesk.

Lučeničovi a jeho spolupracovníkom sa podaril projekt, a vydavateľský počin, ktorý doteraz na Slovensku nemá obdoby. Projekt, ktorý poslucháčovi ponúka ďaleko viac ako smutný/lacný sentiment pamätníka na staré dobré časy, či bezduché revivalové oprašovanie časom overených piesní a svetových hitov. V osobe LL roky dozrievalo, a našťastie pre nás milovníkov sixties, i dozrelo všetko, čo je potrebné pre komplexnejšie pochopenie tejto epochy rockovej hudby, popkultúry a show/šoubiznisu. LL prekonal svoj vlastný tieň a obdobia takmer zabudnutého muzikanta, ktorý sa ocital na okraji záujmu. Cieľavedome pracoval a presvedčivo potvrdil svoje schopnosti skvelého gitaristu, multiinštrumentalistu, univerzálneho a zároveň citlivého aranžéra, štúdiového hráča, tvorcu a producenta, ale prekvapujúco aj speváka mnohých nálad, pestrých farieb a vzorov, takých aké možno sledovať na prekrásnych košeliach z rúk jeho dcéry Lindy.

Jeho DVD je nepochybne cenným, vďačným a inšpirujúcim dielom, zároveň i darom aj pre mladšiu generáciu hudobníkov, pesničkárov, skladateľov, tvorcov. Pretože ukazuje cestu, nasadzuje vysoko latku kvality, nekazí vkus, a čo je najcennejšie – zušľachťuje, kultivuje, prináša humanistické posolstvo i autentické/osobné ľudské vyznanie.
                                                         
Ľubo Jankovič

Linky: http://www.zavodsky.sk/index.php?page=1

Zdroj: TS MusicServer