V ostatnej dobe mám šťastie na punkové kapely. A čo je dôležité, naozaj dobré punkové kapely (Editor, Načo názov, Zopsahlava atď.). Ant-hill z Hnilčíka pri Spišskej Novej Vsi je jednou z nich.

V ostatnej dobe mám šťastie na punkové kapely. A čo je dôležité, naozaj dobré punkové kapely (Editor, Načo názov, Zopsahlava atď.). Ant-hill z Hnilčíka pri Spišskej Novej Vsi je jednou z nich. Aj keď jedným dychom musím dodať, že pomenovanie punk, je v tomto prípade veľmi povrchné. Ant-hill hrajú v podstate svojský štýl, akýsi punk-rock s popovými a rock and rollovými prímesami s evidentnou melodickou dominanciou.

Ich tvorbu sledujem už pekných pár rokov. Majú za sebou niekoľko demo nahrávok, väčšinou záznamy zo živých koncertov. Ich najnovší počin Voľno od reality mi ich manažér Martin Hlavatý avizoval už pár týždňov vopred a úprimne povedané, veľmi som sa na toto CD tešil. Aj keď čas je veľmi vzácna veličina a často poprehadzuje veci, ktoré si v živote naplánujeme, paradoxne sa k recenzii tejto nahrávky, ktorej som sa tak veľmi nevedel dočkať, dostávam až teraz.
Mrzí ma to, už len kvôli kapele, teší ma však, že materiál skutočne stojí za to a moje očakávania sa naplnili.

V prvom rade treba povedať, že trojčlenná zostava Mraveniska Martin Krestián (bicie), Michal Krestián (basgitara, vokály) a Miroslav Kružlic (gitara, spev) sa rozrástla o ďalšieho gitaristu Mareka Ioana Stiastného, čím zvuk v porovnaní s minulosťou neuveriteľne získal na hutnosti. Demáč ponúka (len) poltucet skladieb, v ktorých Spišiaci striedajú lepšie momenty s horšími, v konečnom účtovaní však majú navrch vždy tie prv menované.

Otváracia skladba Maškarný ples je podľa mňa najväčšou peckou celej kolekcie. Rock and rollový rýchlik popreplietaný množstvom aranžérskych nápadov a žartíkov, back vokálmi a dvojhlasmi, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani The Backwards. Slušný text, chytľavý refrén, je vidno, že na tejto skladbe chalani poriadne popracovali.
Myslím si, že toto je brána, ktorou by sa mali Mravce vybrať v budúcnosti, pretože toto im sedí najviac.

Už menej to platí o dvojke Nahá, kde kapela zbytočne skĺzava do popových polôh, akoby si z nevysvetliteľných dôvodov nechávala otvorené ešte zadné vrátka, čo ak niekedy...? Netreba! Punkový bigbít Ant-hillu so všetkými prirodzeným muchami a nedostatkami má v sebe uchopiteľne zadefinované fundamenty, ktoré s originálnosťou sebe vlastnou môže do budúcna predstavovať slušnú devízu. A keď už poľaviť v tempe, tak potom tak, ako je to v titulnej Voľno od reality – ubrať s plynu, ale uvedomiť si, že som stále v tej istej káre a idem po tej istej štreke.

Ďalším tromfom, ktorým Ant-hill disponuje, sú silné texty Martina Hlavatého (manažéra zároveň), ktorý so závideniahodnou šikovnosťou uštrikoval Mravcom značne priliehavé, zároveň však neobyčajne pohodlné texty. Žiadna povrchná angažovanosť, ale ani nijaké kritické ostrosti alebo inotaje. Väčšinou sa to točí okolo medziľudských vzťahoch, ale ak chcete lásku – nech sa páči, máte ju mať, avšak úplne nesentimentálnu, bez pátosu a banalít – proste tak, ako to v živote naozaj chodí. Myslím, že tým textom sa dá veriť. Možno práve vďaka ním získavajú Ant-hill čím ďalej, tým viac priaznivcov.

Neviem, kto bol zvukovým technikom nahrávky, každopádne, v nahrávacom štúdiu Búda v Gelnici vykúzlil iba priemernú kvalitu bez patričnej, neprikrášlenej surovosti, ktorá punkovo sa tváriacim kapelám tak sluší. Týka sa to predovšetkým gitarových liniek a občas aj spevu. To však pre ďalšie napredovanie Ant-hillu vôbec nie je podstatné. Dôležité je, že chalani našli svoju cestu, čo veľa začínajúcich kapiel nedokáže ani s odstupom dlhého času, že sa v tom obrovskom bludisku začínajú orientovať, vedia stáť na vlastných nohách a vedia byť presvedčiví. Nebojím sa povedať, že nastal čas na skutočný album.

Vydavateľstvo: vlastný náklad, 2006
Žáner: melodický pop punk-rock
Celkový čas: 26:25