Beatová horúčka šesťdesiatych rokov na Slovensku priniesla tucty dnes už zabudnutých skupín, v ktorých zažiarili prvé osobnosti centralizujúce okolo seba tvorivú energiu hľadania a určujúce jej smer.

Beatová horúčka šesťdesiatych rokov na Slovensku priniesla tucty dnes už zabudnutých skupín, v ktorých zažiarili prvé osobnosti centralizujúce okolo seba tvorivú energiu hľadania a určujúce jej smer. Šťastným spojením ideálov Mariána Vargu a Pavla Hammela vznikol onen neopakovateľný štýl ranných Prúdov, ktorý neobyčajne rýchlo vzbudil celoštátnu pozornosť, uznanie poslucháčov i kritiky a ktorý našiel vyjadrenie aj v ich prvej dlhohrajúcej platni Zvoňte zvonky.

Dvadsať ročná prestávka, ktorá oddeľuje Pražskú jar 1968 od našej vtedy ešte nepomenovanej, novodobej súčasnosti, predstavuje aj čas, ktorý uplynul od prvého po druhé vydanie platne. Zvoňte zvonky predstavovali v čase vzniku vyvrcholenie umeleckých snažení československej hudobnej kultúry v beatovej oblasti. Boli akousi rekapituláciou tvorby vtedy najvýznamnejšej slovenskej beatovej skupiny, pričom v čase vydania bola už existencia kapely minulosťou. Tvorivé cesty oboch hlavných predstaviteľov sa rozišli, aby sa vo väčších časových odstupoch znova krížili (Zelená pošta, Na II. programe sna, On a ona, Cyrano z predmestia, Všetko je inak).

Platňa Zvoňte zvonky si svojou rozmanitosťou vyslúžila onen povestný prívlastok „slovenský seržant Pepper“. Obsahuje aj prvú nahrávku Prúdov (ešte bez Vargu), Hammelovu a Filanovu Baladu o smutnom Jánovi, ktorá bola aj ich rozhlasovou premiérou v relácii Jirku Černého Trinásť na hojdačke. Je tu aj prvý veľký hit slovenského beatu – Vargova a Masarykova Čierna ruža, ocenená na Prvom československom beatovom festivale v Prahe. Vrchol hlbokomyseľnej lyriky koreniacej v dylanovsko – donovanovskej línii, predstavuje vari najlepšia pieseň Hammela a Peteraja Jesenné litánie. Zvoňte zvonky obsahujú aj najkrajšiu modlitbu za lásku, Vargovu a Skukálekovu pieseň S rukami vo vreckách, pri ktorej by od závisti zbledol aj Paul McCartney (keby vedel po slovensky). Vargovo a Skukálekovo Poď so mnou je akýmsi slovenským príspevkom k hnutiu flower – power, ktorému popri onej kvetovo – halucinačnej výzve nechýba ani sebaironizujúci odstup. Scherzové časti v symfónii Zvoňte zvonky predstavuje Strašidlo, valčík Vargu a Masaryka, a Keď odchádza kapela (Varga, Voroňák).

Nekonvenčné využitie všetkých možných hudobných zdrojov – vokálny viachlas, dychové kvinteto, sláčikové kvarteto, prvky povojnovej avandgardy, dixielandu, modelná diatonika folklórneho pôvodu, nevracajúce sa modulácie, čarovanie s durovými akordmi – v ničom nezaostáva za tvorivou dielňou Georgea Martina z LP platní Beatles.

Platňa, ktorá sa na trhu nemohla objaviť dvadsať rokov sa stala legendou. Viac sa dočítate v booklete prvého albumu z edície Slovenské legendárne albumy, platne skupiny Prúdy Zvoňte zvonky.

01. Zvonky, zvoňte - M. Varga/R. Skukálek
02. Pred výkladom s hračkami - P. Hammel/B. Filan
03. Balada o smutnom Jánovi - P. Hammel/B. Filan
04. Jesenné litánie - P. Hammel/K. Peteraj
05. Strašidlo - M. Varga/J. Masaryk
06. Keď odchádza kapela - M. Varga/B. Voroňák
07. Poď so mnou - M. Varga/R. Skukálek
08. Možno, že ma rada máš - M. Varga/R. Skukálek
09. Možno - M. Varga/J. Masaryk
10. S rukami vo vreckách - M. Varga, P. Hammel/R. Skukálek
11. Dám ti lampu - M. Varga/K. Peteraj
12. Čierna ruža - M. Varga/J. Masaryk

Vydavateľstvo: Opus, 2007
Celkový čas: 38:46
Linky: www.albumy.sme.sk, www.opus.sk
Informácie k CD

Obsadenie:
M. Varga – organ, klavír
P. Hammel – gitara, spev
V. Mallý – bicie nástroje
P. Saller – gitara
F. Frešo – basová gitara

L. Komárek – hudobná réžia
V. Marko a P. Hubka – zvuková réžia
P. Zelenay – produkcia
Ľ. Štassel – dramaturgia

Nahrané v štúdiu Československého rozhlasu
v Bratislave, december 1968
Cover © Peter Puškár, 1969
1969 Supraphon, delimitované na OPUS
This edition © 2007 OPUS a. s.
Cover 2007 iGor Kovár

Zdroj: TS MusicServer