Prvé, čo ma na novom CD skupiny Maroon 5 zaujalo, bol jeho perfektný sound. Spolu s chytľavou popovou melodikou a funky/pop-rockovým rytmom by to pre potreby hitparád bolo hádam aj dostatočným sústom, no pri ďalších počutiach zisťujem, že ak sa chcem dopracovať k obsahu hudby Maroon 5, je kompaktný a vyleštený zvuk len jeden z prvých obalov.

Prvé, čo ma na novom CD skupiny Maroon 5 zaujalo, bol jeho perfektný sound. Spolu s chytľavou popovou melodikou a funky/pop-rockovým rytmom by to pre potreby hitparád bolo hádam aj dostatočným sústom, no pri ďalších počutiach zisťujem, že ak sa chcem dopracovať k obsahu hudby Maroon 5, je kompaktný a vyleštený zvuk len jeden z prvých obalov. Je pravda, že obal predáva obsah a vzhľadom k vysokému marketingovému rejtingu skupiny by ten ich „cover“ (a nemyslím booklet) mohol kandidovať na príručku ´Ako na to´.

Maroon 5 sú však cukríkom zabaleným v ďalších a ďalších farebných stanioloch, ktoré len odďaľujú sladkú odmenu a zvyšujú na ňu chuť. Možno, že v konečnom dôsledku je to len fungujúca stratégia a ich hudba nemá až takú hodnotu, akým dojmom vie zapôsobiť, možno však by ich pesničky celkom dobre a úplne inak vyzneli aj v intímnejšej unplugged verzii. V takom prípade by boli zraniteľnejšie ale aj senzitívnejšie. Ak hovoríme o mimikry, potom sa to netýka iba pesničiek. Maroon 5, tento komerčný zázrak z Kalifornie, svojím perfekcionizmom a zmyslom pre melodiku niekedy pripomína anglicky spievajúce škandinávske kapely. Pridáva sa k tomu aj rockový retro imidž muzikantov, z ktorého sa vyčleňuje iba spevák kapely Adam Levine.

Vráťme sa ale ešte na chvíľu k ukážkovému soundu platne. To podstatné tu udáva rytmus. Zvuk živo pulzuje a nie je zahltený. Impulzy sa ozývajú veľmi rýchlo a rýchlo zase miznú - nezanechávajú za sebou brzdiaci opar dozvuku, naopak, uvoľňujú priestor ďalším, starostlivo zváženým a s pasiou vypusteným notám. Veľký vplyv na to, ako znejú, má dozaista ich veľký vzor menom Prince. V záverečnej Back To Your Door pripomínajú pre zmenu najlepšie roky britských ELO a Jeffa Lynna. Tak, ako Maroon 5 nepopierajú svoje vzory, nepopierajú ani popové ambície. Z tohto pohľadu im možno sotva čo vyčítať. Robia svoju prácu dobre a s odozvou.

Záver? Čím dlhšie ich počúvam, tým viac sa z ich hudby vynárajú zaujímavé dôvody, prečo sú Maroon 5 úspešní. Predovšetkým je to silná melodika, rytmus a sound a našli by sa i ďalšie argumenty. Pesničky sú vybudované zrozumiteľne, ale tak trochu na efekt. I keď to, čo hrajú, znie veľmi dobre, v konečnom dôsledku nepovedali nič nové a na stupnici odovzdania nejakého osobného odkazu sa držia v intenciách popu. Ťažko im to zazlievať, ťažko ich za to úprimne chváliť. Sú ľudia, ktorým i tak (a práve tak) prinesú mnoho potešenia a osobných emócií. Kto chce hľadať nejaký odkaz, má na to množstvo iných príležitostí, než pokúšať sa o to v komerčných médiách. Dala by sa tu parafrázovať téza platná východných filozofiách “aj cesta je cieľ”. V prípade Maroon 5 by znela “aj cesta za obsahom prináša potešenie”.

Vydavateľstvo: Universal
Žáner: Pop-Rock
Štýl: Funk, Soul