Je až zarážajúce, že nový album žilinsko - dolnokubínskej formácie AYA vychádza až dva roky po vystrelení Tomáša Bezdedu v SuperStar a ich následnom spoločnom koncertovaní a spolupráci na jeho oboch albumoch.

Je až zarážajúce, že nový album žilinsko - dolnokubínskej formácie AYA vychádza až dva roky po vystrelení Tomáša Bezdedu v SuperStar a ich následnom spoločnom koncertovaní a spolupráci na jeho oboch albumoch. Mnohí to nazývali zneužitím. Však zaspievať jednu ich pesničku vo finále a potom sa na jeho chrbte voziť niekoľko mesiacov, to nedôjde iba slepému.

Ale fajn, bola to predsa dohoda medzi oboma stranami a ak to obom stranám vyhovovalo, tak prečo sa tomu brániť? Kto komu viac pomohol, a kto komu viac uškodil, to už nech si v hlave uložia dve skupiny, ktorých sa to týka.
Isté však je, že AYA je na scéne s novým albumom a môžeme len polemizovať nad tým, či by bol ešte niekedy vôbec uzrel svetlo sveta, keby nebolo vyššie spomínaných okolností. Povedzme si totiž úprimne, že AYA mala svoj zenit za sebou a zaujímavá bola tak pre región, z ktorého pochádza a tiež pre regionálne rádiá. S tými dvoma hitmi, ktoré sa im podarilo vyprodukovať (samozrejme Malý princ a Baby kakaové) to tiahli aj tak dosť dlho.

Čo teda dokáže ponúknuť AYA v roku 2007. Ak dokážem zabudnúť na všetky ostatné okolnosti a predstavím si, že ide o kapelu, ktorá kedysi bola chvíľu v kurze a teraz vydáva svoj ďalší album, tak po vypočutí si celej platne mám pocit, že je to projekt trochu zbytočný. Ani v roku 2007 sa AYA neposunula ani o krok vpred a ponúka pesničky, ktoré sa rozlievajú v jednej rovine, sú stále rovnaké, majú dookola okopírovaný rukopis a bezpečne z nich spoznáte AYU (ale bezpochyby aj Tomáša Bezdedu). Nie, pomýliť si to nemôžete.
Je síce pravdou, že album skupiny AYA je o niečo rockovejší a „veselší“, než sladké lepáky, ktoré tvorili pre Tomáša, ale ten rukopis je jednoducho nezameniteľný. A ak v dobrej viere naštartujete počúvanie tohto projektu úvodnou skladbou Život je raz, ktorá sa dá považovať za najsilnejší song celého projektu a očakávate, že to takto dobre bude pokračovať ďalej, bohužiaľ, už zakrátko nadobudnete pocit, že počúvate dookola tú istú pesničku.
K zmene dôjde až k záveru albumu, kde v jednej skladbe používa AYA na svoje pomery dosť silné slová a ďalšia skladba (Vláčiková) sa zas vymyká z celkového rámca tohto projektu a dala by sa skôr zaradiť na album skupiny Horkýže Slíže. Takže horkýže, žiadna sláva.
No a potom je tu záverečný bonus, v podobe novej verzie nesmrteľného hitu malý princ, vo verzii z roku 2007, ktorá je mierne unplugged-ová a ničím výnimočná. Takže ak niečo „bez prúdu“, tak potom celý tento album.

Avšak jedno veľké plus skupine AYA bezpochyby patrí. V dobe, keď si už málokto kupuje CD albumy a pomaly ich už ani nikto nebude vydávať, je vydanie albumu skupiny AYA relatívne veľkou odvahou. A keby to bol ich debut, tak celkom vážne uvažujem o tom, že je fajn. Keďže však ide o neviem koľký v poradí, len sucho konštatujem, že o reprízy nemám záujem. Škoda, AYA má na viac.

Vydavateľstvo: Sony BMG Music Entertainment, 2007
Celkový čas: 56:19

01. Život je raz 4:24