Tak, ako sme sa na počiatku roka dočkali kompletnej diskografie Marána Vargu a formácie Collegium Musicum, fanúšikovia kvalitných nahrávok hudobnej minulosti si v súčasnosti môžu vychutnať trojicu ďalších albumov, ktorých spoločným menovateľom je Pavol Hammel a opäť Marián Varga.

Tak, ako sme sa na počiatku roka dočkali kompletnej diskografie Marána Vargu a formácie Collegium Musicum, fanúšikovia kvalitných nahrávok hudobnej minulosti si v súčasnosti môžu vychutnať trojicu ďalších albumov, ktorých spoločným menovateľom je Pavol Hammel a opäť Marián Varga. Prvým z trojice je Zelená pošta, ktorej pôvodná verzia vyšla pod hlavičkou vydavateľstva Opus v roku 1972.

Album je ďalšou spoluprácou Mariána Vargu a Pavla Hammela po Zvonkoch, prvá a pravdepodobne najvydarenejšia zo štyroch spoločných platní. Vznikla na vrchole tvorivého potenciálu Mariána Vargu, vo veľkej pohode. Podľa terminológie Kamila Peteraja je to jednoznačne „letný“ album, na rozdiel od Konvergencií, ktoré sú výslovne „zimné“. Na pozitívnosti piesní sa možno podpísalo aj miesto vzniku. Varga sa s Peterajom chodili kúpať na petržalské ramená Dunaja a skoro každý deň vznikla pesnička.

Podklady nahrávalo vlastne kompletné Collegium Musicum, namiesto Grigláka privolali Rasťa Vacha a v dvoch skladbách hosťoval Radim Hladík z pražského Modrého Efektu, jeden z najvyspelejších gitaristov tých čias. Podľa Vargu je to jeden z ľudí, ktorí svoju skvelú techniku nepovýšili na cieľ.
Oproti Zvonkom je zvukovo sofistikovanejšia, k čomu prispeli aj moderné efekty a zmysluplné využitie sterea, čo v tom čase nebolo také bežné.

Materiál na Zelenej pošte je výnimočne vyrovnaný, album je vo všetkých smeroch porovnateľný so Zvonkami, samozrejme, s výnimkou progresívnejšieho soundu. Skladby na pôvodnej platni neboli oddelené drážkami. To preto, aby tvorcovia zdôraznili kompaktný charakter. Úvod tvorí kratučká inštrumentálka pre dychový kvintet Domáca úloha. Varga spomína, že ju na album dai z recesie. Miniatúrku v klasickom duchu napísal ako pätnásťročný - od Andreja Očenáša dostal úlohu napísať dychový kvintet a inštrumentoval tretiu časť svojej sonáty pre klavír.

Z ďatelín je jedna z najkrajších Vargových skladieb, vrúcna, vyklenutá melódia s prirodzenosťou ľudového nápevu a kontrastne sa odvíjajúcim refrénom. Krátke organové sólo, skôr vyhrávka, je esenciou Vargovho majstrovstva. Jeho timing - originálne umiestnenie tónov v čase, nie strojovo presné, ale voľné a vyvolávajúce napätie, je fascinujúci.

Varga je autorom aj nasledujúcej skladby, swingujúceho popu Tenis, ktorá sa začína na tie časy fascinujúcim stereoefektom, „zvuková loptička“ lieta z jedného reproduktoru do druhého. Fedor Frešo dostáva priestor na pôsobivé basové breaky a funkciu refrénu preberá inštrumentálna medzihra. Varga zažiari tipyckým collegiovským organovým sólom, v poslednej slohe Hammelovi pomôže bujarý spevácky zbor. Úplne na záver Rasťo Vacho zahrá bluesové gitarové sólo.

V opise albumu Zelená pošta boli použité úryvky z knihy Mariána Jaslovského „Collegium Musicum“ a viac sa dočítate v obsiahlom booklete, ktorý CD Zelená pošta ponúka.

Vydavateľstvo: Opus, 2007
Celkový čas: 44:06

Linky: www.opus.sk, www.forzashop.sk, www.dvdbest.sk

Zoznam skladieb:
01. Domáca úloha
02. Z ďatelín
03. Tenis
04. Smutná ranná električka
05. Krajina bielych dievčat
06. Pávi ples
07. Cesty bláznov
08. Nechtiac
09. Slnečnice
10. Pošta

Zdroj: TS MusicServer