Piaty štúdiový album si na svoje konto pripísala štvorica Košičanov z kapely Nocadeň. Po vydarenom predchodcovi Nestrieľajte do labutí uviedli prvý októbrový týždeň na trh novinku, ktorá dostala názov Ikony. Autormi hudby sú už tradične bratia Rasťo a Róbert Kopinovci a pod texty sa, ako inak, podpísal Rasťo, ktorý sa netají tým, že na albume ponúkol duševný striptíz.

Album, ktorý otvoril hudobnú jeseň domácej scény, otvára skladba s príznačným názvom Jeseň, ktorá už v prvých sekundách prezrádza, že hudobná sila sa jej nedá uprieť. Jej úvod sa nesie v pokojnom tempe, ktoré prerastie, ako to už u Nocadeň býva, do silného refrénu.

Ako druhá v poradí nasleduje skladba Iba pár minút, ktorá je aktuálnym singlom. Tvár skladby bola pre mnohých prekvapením, a to hneď dvojnásobným. O to prvé sa postarala zaujímavá, a doteraz takmer nepoznaná, poloha Rasťovho hlasu a druhým prekvapením je výrazný sláčikový sprievod, ktorý sa zdá byť na prvé počutie až príliš v popredí. No pri ďalších vypočutiach prídete nato, že bez neho by skladba nemala takú atmosféru, akú chce poslucháčovi odovzdať.

Svieži nástup má aj tretia skladba Miluj omyly, ktorá si svoju príjemnú dynamiku udržiava počas celej svojej dĺžky. Jej úplným opakom je pieseň 5 hodín ráno, ktorá sa nesie v mierne kolísavom tempe. Text tejto skladby v sebe skrýva takú silu, že k interpretácií nepotrebuje ani spev. Znie to zvláštne, ale je to tak. Okrem refrénu je totiž skladba prerozprávaná Rasťom Kopinom, čo jej dodáva netradičnosť a zvýrazňuje obrovskú dávku emócií, ktoré sú v závere skladby ešte zvýraznené vokálmi.

Z hlbokých myšlienok vás vytrhne nasledujúca skladba Pulz pomaly slabne, ktorej názov však značí presný opak účinku tejto piesne. Jej rytmika a chytľavý refrén skrátka nenechajú nikoho bez pohybu. Žalospev je názov šiestej piesne albumu. Začína slovami "Prosím neplačte nad mojím hrobom", ku ktorým by si asi každý predstavil uspávajúcu melódiu. Nocadeň to však spravili úplne inak. K melancholickému textu napísali hudbu, ktorá je poznačená poriadnou dávkou energie. Toto spojenie prinieslo jednu z najvýraznejších skladieb albumu, ktorej kontrasty sa skvele dopĺňajú.

Vyše sedem minút pohodového počúvania prináša skladba V nočných svetlách II, ktorá je voľným pokračovaním piesne V nočných svetlách z eponymného debutového albumu z roku 2000. Prvá minúta patrí intru, ktoré vás nevtieravo vnesie do hĺbky skladby, z ktorej sa už nebudete chcieť vynoriť. Text je totiž napísaný tak pútavo, že si ho jednoducho musíte vypočuť dokonca. Priestor na albume dostala aj inštrumentálka s názvom CXXV, ktorá má byť podľa slov samotného Rasťa Kopinu jemným vydýchnutím pred veľkým záverom albumu.

Ten patrí dvom silným skladbám. Prvou z nich je Na čo asi myslíš?, ktorá má svoj hitový potenciál ukrytý vo výraznom refréne a chytľavom hudobnom prevedení. Albumy Nocadeň sú známe tým, že na záver vždy ponúknu "čerešničku na torte", ktorá je odlišná od zvyšného obsahu. V prípade Ikon je to skladba Umriem pri tvojich nohách, ktorá má jednoznačný odkaz - v jednoduchosti je krása. Na vytvorenie najemotívnejšej skladby totiž stačil kvalitný text, Rasťov spev a sprievod sláčikového orchestra.

Chalanom z Nocadeň sa opäť raz podarilo nahrať album, ktorý presahuje hranice ľahko stráviteľného rádiového pop rocku. Album Ikony núti poslucháča zamýšľať sa nad textami, ktorých hlbší význam sa v prípade Nocadeň nikdy nedá odkryť pri prvom vypočutí.

Nocadeň - Ikony
(Universal, 2008)

1. Jeseň