"To, čo nás dvíha hore, môže nás aj zničiť." Tento krátky úryvok z textu skladby 'Anjel môj' platí pre najnovší album bratislavského dua Longital našťastie len z polovice. Ich 'Gloria' je malou oslavou života a dokáže vás pri pozornom počúvaní dokonale "dvihnúť hore". "Zničiť" môže jedine tých jedincov, ktorí sú leniví sa trošku započúvať a vstúpiť do spoločného sveta Dana Salontaya a Shiny, plného pestrofarebných obrazov.

Vstupnou bránou do 'Glorie' je úvodný marš 'Už len raz', slová "pôjdem s tebou v sebe tam, kde sa odpútam" predznamenávajú, v akom duchu sa bude niesť celé CD – pozitívne ladené sa nás snaží aspoň na krátky čas odpútať od všetkého pozemského. To, že Longital prechádza neustálym vývojom, je viditeľné na mnohých faktoroch. Jedným z tých najviac viditeľných (resp. počuteľných) je viacej skreslenia, ktorým Dano "nakopáva" svoje gitary.

Chytľavý rockový nádych má aj druhá skladba 'Ani náhodou', ktorej rytmika (Xi Di Nimovo hranie sa s otvorenou a zatvorenou hajtkou) nám ukazuje, v čom je sila a jedinečnosť Longitalu – aranžmány sú častokrát minimalistické, pritom ale všetky noty a beaty vždy perfektne poukladané a na svojich miestach. Gitarové skreslenie ponúka nové možnosti prejavu, je to silný nástroj k vyvrcholeniu skladieb (Berlín-Grenoble-Arles, Červená modrá, Zrkadlo). Niekdajšie spoločné koncerty s Glenom Hansardom a jeho The Frames pravdepodobne nechalo na Danovi a Shine trvalé následky.

Album ale určite nie je jednotvárny. Popri rockovej gitare sa objavuje aj závan iných kultúr, ako napríklad v orientálnej 'Okná oči čisté“ či v skladbe 'Zrkadlo', kde sa zvuk tuby á la Boban Markovič strieda s klezmerovskými slákmi. Nielen v tejto skladbe preukazuje Shina svoj nadštandardný hlasový fond, ktorý je znásobený citlivo a prepracovane naaranžovanými vokálmi (či už Danovými alebo jej vlastnými).

Hlas, to nie je pre Longital len nástroj na sprostredkovanie textu ľuďom, je mnohokrát aj ich ďalším hudobným nástrojom dotvárajúcim atmosféru (Som modré more, Dary). Častokrát počuté tvrdenia, že slovenčina v hudbe nemá exportný potenciál, sú týmto plne vyvrátené – inokrajný poslucháč nerozumejúci slovenčine nemusí ísť po texte, hlasy Dana a Shiny môže vnímať ako hudobné obrazy.

Tvorba Longitalu totiž na mnohých miestach albumu skutočne je zhudobnením obrazov a predstáv. Stačí na chvíľu zatvoriť oči a unášate sa na morských vlnách (Som modré more), opakujúce sa "som modré more, more, more..." je akoby jemným žblnkotaním vĺn na hladine a záverečný hlas "volám ťa teraz tu vráť sa domov" evokuje privolávanie dlho očakávaného námorníka putujúceho niekde v morských diaľavách. Anatomická balada 'Červená modrá' so silným drajvom a naliehavosťou zase popisuje nekonečné konflikty, ktoré prebiehajú na trase medzi srdcom a hlavou.

Skvelá práca s mixážou, gitarovými loopmi a efektami sa dá ukázať (mimo iného) na romantickej 'Anjel môj', ktorá je akýmsi prepisom vzťahu človeka k anjelovi v atmosfére "svätého nepokoja". A ak by chcel niekto hľadať vrcholy tohto albumu, nemal by nechať nepovšimnutú stopu č. 10 - 'My dve' s nápaditou basovou linkou a skvelou voľbou klasického klavíra, ktorý dotvára vzrušujúcu atmosféru skladby.

Album uzatvára trojica silných skladieb - melancholická balada 'Slnko stúpa', pesnička 'Mlyny' o prepletených súvislostiach medzi vetrom a elektrinou (tou čo kope a aj tou "elektrinou" v nás) a záverečná 'Gloria', ktorá predstavuje koniec sveta v najkrajšej možnej podobe - "ryby spievajú a lietajú, hudba do mora plynie a naše srdcia voľnosť bijú".

Odkedy fungujú Longital ako dvojica je 'Gloria' už ich tretím albumom. Porovnaním novinky s tými predchádzajúcimi albumami 'Svetadiely' (2004) a 'Výprava' (2006) vychádza nespochybniteľné konštatovanie, že Longital si opäť raz obhájil svoju silnú pozíciu na našom alternatívnom poli a čo je dôležité, neustále sa ich tvorba vyvíja a posúva ďalej.

'Gloria', hoc nahrávaná v domácom štúdiu, je výnimočným albumom bez slabších miest a s veľkým exportným potenciálom.

Longital – Gloria
(Slnko Records, 2008)