Existuje mnoho kapiel u nás aj vonku, ktoré vydávajú albumy s úprimným cieľom zanechať na tomto svete nejaký odkaz. Košickej alternatívnej kapele Kolowrat sa to podarilo hneď na prvýkrát s debutovým albumom 'Vrany sa vracajú', ktorý vyšiel v roku 2006 vo vydavateľstve Slnko Records (vydavateľstve s dobre vyvinutým čuchom na slovensky spievajúce kapely) v spolupráci s českým nezávislým labelom Black Point Music.

'Vrany sa vracajú' je album, ktorý nie je len pozoruhodným hudobným počinom, ale mal by nezanedbateľnú hodnotu aj ako zbierka básní speváka a textára Rasťa Rusnáka. Skladbám dodávajú enormnú silu aj gitarové nápady gitaristu Petra Lorka a citlivý výber ďalších nástrojov - poetickosť, melanchóliu a napätie dodávajú pesničkám umne aranžované husle a akordeón.

Kapela nezapiera svoj pôvod, keď na viacerých miestach s istým smútkom a rozhorčením popisuje situáciu v metropole východu. Úvodná skladba 'Vrany sa vracajú' začína autentickými zvukmi košickej "briky" (električky) a slovami "vrany sa vracajú tak ako vtedy, mráz páli na líce, stanica Košice a škvrny na nebi". Ďalšou urbanistickou melanchóliou a zároveň aj jedným z vrcholov albumu je temná love story 'Už to nie je čo bývalo' ("a všade kam pozrieš len sídliská pre tých, čo prišli z vidieka nakŕmiť pece matke VSŽke"). Zmienka o Košiciach sa ocitá aj v skladbe 'Nedeľa', ktorá sa svojím tempom a nábojom priam núka na hranie v rádiách. Ďalším takýmto adeptom by mohla byť snáď asi najpozitívnejšia skladba albumu - indies vypaľovačka 'Srdcom ako lesom' s chytľavými gitarovými riffmi.

Kolowrat, to nie sú len pesničky o rodnom meste. Bez povšimnutia by nemali zostať aj pôsobivo zhudobnené obrazy, ako napríklad v skladbe 'Búrka' ("nechoď dnes z domu, okná sa trasú, búrka je na poli, údery hromu..."), či v pochmúrnej piesni 'Certosa' ("z tvojho dychu ohňa stopy a slinami mi tváre kropí, nenabrúsia cepy kosy, bojím sa ťa, neviem kto si").

Spev Rasťa Rusnáka nie je úplne bezchybný a zarytí hudobní pedagógovia by mu mohli vyčítať mnohé veci, no všetko toto dokáže prekryť umne volenými slovami, autentickosťou a uveriteľnosťou. A rovnako autentický a uveriteľný je aj výsledný prejav kapely, tak na tomto albume, ako aj na pódiu.

Kolowrat sa nedajú za zaradiť k žiadnemu exaktnému hudobnému prúdu, kráčajú si vlastnou cestou po našom slovenskom (občas mierne pohnojenom) hudobnom poli a robia to veľmi dobre. Uvidíme, čo priniesie ich druhý album, ktorý by mal vyjsť už v tomto roku.

Kolowrat - Vrany sa vracajú
(Slnko Records, Black Point Music, 2006)

01. Vrany sa vracajú