Vyhrejte sporák, na všetkými masťami mazaný pekáč položte zmixovanú hmotu, pridajte za dve hrste poetiky, štipku melanchólie, desať deka vtipu, tri polievkové lyžice nadhľadu a pár kúskov najemno pomletého umenia. Vložte do rúry a nechajte piecť 32 minút a 26 sekúnd pri vysokej teplote.

Tak asi takto nejako by mohol vyzerať recept na najnovší album formácie Tu v dome, ktorý dostal názov 'Neskorý zber'. Kapela sa našťastie neriadila heslom „čo sa doma navarí, to sa tu v dome aj zje“, a tak na sklonku minulého roka uzrel album svetlo sveta vďaka slnečnému vydavateľstvu, ktoré opäť raz trafilo do čierneho.

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že Tu v dome sú len ďalšou z množstva recesistických kapiel, ktoré sa prostredníctvom vtipných textov snažia na seba upútať pozornosť. Pri letmom posluchu Neskorého zberu by sa to tak kľudne mohlo aj javiť. Zdanie ale klame.

Hudobníkom okolo karikaturistu Shootyho sa podarilo skĺbiť mnohé atribúty, ktoré by sa väčšine umelcov mohli zdať neskĺbiteľné. A tak sa popri vtipných nápevoch, akými sú napríklad 'Šakali' (ktorí „z okna kakali“), či úvodná veselá a jemne morbídna 'Umrem, umrem' (v ktorej veľmi vtipne a ironicky vyznie spev mladej „prváčky“ Evičky), ocitajú na jednej platni aj melancholické pesničky 'Vosková svieca' a 'Konvalinky', ktorým život vdýchol spev Shiny a texty Jaroslava Seiferta resp. Ivana Krasku.

Neskorý zber sa tak zároveň stáva aj zhudobnenou poctou viacerým, kapele blízkym básnikom – 'Meluzína', 'Hľa, luna bledá', 'Konvalinky' (Krasko), 'Ženička s praslicou' (Morgenstern/Feldek), 'Vosková svieca', 'Rentgen' (Seifert). Za výraznú zmienku stojí posledne zmienená 'Rentgen', v ktorej sa Seifertove slová premenili na veľmi silnú a inšpiratívnu skladbu plnú napätia a halucinogénnych emócií. Dobre zaranžovaná a vymyslená je aj 'Hľa, luna bledá', ktorá ukážkovo graduje na spôsob írskych ľudoviek. Podobnú gradáciu má v sebe aj 'Meluzína', no pre zmenu trochu na balkánsky spôsob.

Hudobníci z formácie Tu v dome majú veľmi široké pole záberu a nie je im cudzí ani hip-hop, čo dokazujú vo v výchovno-vzdelávacej 'Hovno vieš' ako aj v potemnelom a trochu strašidelnom 'Príšerí', v ktorom mali svoju rapovú vložku Bene a Lyrik, ktorí sú jednými z mnohých zaujímavých hostí, ktorí sa spolupodieľali na albume.

Medzi ďalších hudobníkov, ktorí výrazne a pozitívne ovplyvnili výslednú tvár albumu, patria popri Benem a Lyrikovi aj Frank Winter so svojím blues-folkovým nápevom '15 men', spomínaná Shina, ktorá prispela nie len spevom, ale aj spoluautorsky ('Vosková svieca'), viacerými dychovými partmi prispel multižánrový univerzál Marián Jaslovský. Svojej úlohy sa dobre zhostili aj zvyšní hostia, ktorých sa zišlo v štúdiu neúrekom a pridali sa k už aj tak dobrému inštrumentálnemu výkonu kapely. Keď sa k tomu pridá veľmi dobrý a moderný zvuk, výsledkom je platňa, ktorá je síce malá minutážou, ale veľká nápadmi.

Skladby z Neskorého zberu asi veľký „rádiový“ potenciál nemajú (pri smutnom pohľade na slovenské FM spektrum), čo má ale aj svoje nesporné výhody - pesničky tak ľahko nevyblednú, nezovšednejú, stávajú sa vzácnymi každým počutím či už z cédečka alebo na koncerte. Viaceré skladby majú navyše silnú tendenciu zľudovieť, či už dadaistická 'Umrem, umrem', z reťaze utrhnutí 'Šakali' či filozofická 'Hovno vieš'. A to je pre Neskorý zber veľmi dobrá vizitka.

Tu v dome – Neskorý zber
(Slnko Records, 2008)

01. Umrem, umrem