Od kapely, ktorá má zvučné meno, sa pri vydávaní nového albumu vždy veľa očakáva. Takouto kapelou sú určite Živé kvety, ktoré to majú ešte o to ťažšie, že albumy vydávajú pomerne často, dalo by sa povedať, že (takmer) so železnou pravidelnosťou čo rok – to album.

Šiesta platňa tejto uznávanej formácie vyšla opäť vo vydavateľstve Slnko records a dostala názov '12+1'. Nikoho preto neprekvapí, že sa na CD objavuje 13 nových trackov, nahraných v júni 2008 v bratislavskom Glam Studiu.

Co-producentská „funkcia“ bola tentokrát pridelená Pecimu Uherčíkovi a je to poznať. Pod jeho taktovkou a výpomocou sú Kvety zrazu živšie, pozitívnejšie, až sa miestami nechce veriť, že toto je tá kapela, ktorá kedysi naspievala protestsongy ako 'Daniel Tupý' či 'Sloboda'. Peciho talent pre chytľavú melódiu tak splynul s pochmúrnym pohľadom na svet Živých kvetov.

'12+1' otvára 'Nádherný deň', ktorá aj napriek jemne sarkastickému textu vyznieva veľmi optimisticky, na túto kapelu možno až šokujúco optimisticky, akoby všetky problémy tohto sveta uleteli spoločne so všetkými tými „smejúcimi sa“ čajkami poletujúcimi na Dunajom. Voľným pádom sa od brehov rieky (stále v dobrej nálade) presúvame k tompettyovskej, vo vetre sa jemne pohupujúcej pohodovke 'Plány', ktorá sa trochu flegmaticky a filozoficky pýta „Čo s načatým životom?“.

Podobne uvoľneným dojmom ako prvé dva tracky pôsobí väčšina pesničiek, ktorých autormi sú gitarista Peter Bálik a vokalistka Lucia Piussi. Život ale nie je vždy len ružový, a tak Lucia v smutnej („už viem jednu bolesť zabiť druhou“ ), no pritom krásnej balade 'Predo mnou vidno' spieva o slzách, ktoré vedia mnohé o človeku vyzradiť „slzy sú dobré, slzy sú dobré, aspoň vieš čo si zač“. Ďalším vrcholom albumu je vojak 'Unavený(í) z boja', ukážka talentu Živých kvetov vytvoriť nekomplikovaný, priamočiary a pritom nevlezlý song. Podobne je na tom aj track č.9 'Stratení v hádkach', popisujúci spoločnosť ako jeden veľký a nekonečný konflikt „stratení v hádkach, kam sa podela láska“.

'12+1' oplýva mnohými chytľavými nápadmi, ktoré vždy boli a sú pre Luciu Piussi a spol. silnou zbraňou, rečou športových komentátorov sú „dobrým ťahom na bránku“. Keď je ale takýchto ťahov na bránku vo forme jednoduchých melódií viacero pohromade, začína to byť trošku fádne, takže by občas nezaškodila aj nejaká tá kombinácia v strede ihriska.

'12+1' je príjemným albumom, ktorý sa na každý pád dobre počúva, ale zároveň je aj čakaním na ďalšie CD Živých kvetov, ktoré sa (určite) bude dobre počúvať...

Živé kvety – 12+1
(Slnko Records, 2008)