Nitrianska kapela Gladiator vydala koncom októbra nový, v poradí dvanásty štúdiový album 'Hlavu maj hore'. Album vznikal v štúdiu Exponent v Šulekove a v štúdiu Creative Music House v Bratislave. Už počas nahrávania členovia kapely avizovali, že album bude gitarový.

Tieto slová potvrdzuje hneď úvodná skladba 'Ako nikdy predtým', ktorá evokuje návrat kapely k rockovým koreňom. Nemyslím tým úplné začiatky kapely, ale korene prvých slovensky spievaných albumov. O tieto pocity sa postaral aj text skladby, ktorý je nabitý erotikou. Tej sa skupina Gladiator venovala už v starších nahrávkach ako 'Izba číslo 6' či 'Raz tam v uličkách'.

Nasledujúca pieseň, dôverne známy singel 'Neviem ťa nájsť' však potvrdzuje, že chalani vsadili aj na melanchóliu, ktorá na ich albume nesmie chýbať.

Avšak na druhej strane treba povedať, že album sa vôbec nedá označiť za melancholický. Práve naopak, mnoho skladieb má v sebe pozitívne posolstvo. Možno to znie prekvapujúco, lebo najkrajšie skladby kapely Gladiator sú práve tie o nešťastnej láske, ale táto pozitívna poloha im veľmi svedčí.

Aj keď pri niektorých skladbách sa pri prvom počutí môže zdať, že skĺznu do čiernobieleho sveta, tak to tak nie je. Takýto je aj aktuálny singel 'Hlavu maj hore', ktorý je gitarovo "gladíkovský", rovnako ako piesne 'Hodiny', 'Výťah' či 'Stredom vesmíru'. Práve posledná spomínaná skladba je takým prototypom toho optimizmu, ktorým je album nasiaknutý. Za všetko hovoria slová refrénu: "Veď každý z nás sa chce na slnku chvíľu hriať / Aspoň na malú chvíľu byť stredom vesmíru".

Opakom týchto piesní sú skladby 'Poznám ťa naspamäť', 'Príď veď vieš kam', a už známe single 'Neviem ťa nájsť' a 'Ak sa bez teba zbláznim', ktoré potvrdzujú, že chalani z Gladiatoru sú rockeri, ktorí vedia robiť aj citlivé skladby plné smútku a melanchólie.

Snáď najväčší záujem vzbudzuje vôbec prvý duet z dielne kapely. Reč je o skladbe 'Perfektný svet', ktorú si s Mikom Hladkým zaspievala Dara Rolins, v posledných rokoch známa skôr ako porotkyňa Superstar. Tentokrát však svoj spevácky výkon predviedla aj ona a treba povedať, že spojenie dvoch úplne odlišných interpretov s rôznorodými hlasmi vypálil do vydarenej, chytľavej skladby. Zaujímavé je započúvať sa najmä do vokálov piesne, práve v nich je cítiť tá pestrosť oboch hlasov, každý z interpretov má svoj štýl, a používa ho veľmi dobre.

Jedinou skladbou, ktorá mi na prvé počutie negatívnym spôsobom zarezonovala v ušiach je skladba 'Dievča'. To, čo mi na tejto skladbe vadí, je refrén, ktorého slová mi pripadajú ako slovná vata alebo akési umelé frázovanie na zaplnenie priestoru. Slová "...kde vzducholoď pláva a slon lieta". Keď to porovnám s ostatnými textami na albume, tak je to jednoznačne najslabší text, ktorý síce má svoj jednoznačný význam, ale treba si naň chvíľku zvykať.

No napriek tomu treba povedať, že kapela nahrala opäť kvalitný album, ktorý prináša jedenásť nových skladieb, pričom každá z nich má na albume svoje miesto, každá vytvára špecifickú atmosféru a zároveň dokopy tvoria jeden dokonalý celok, ktorý stojí za vypočutie. A nie jedno.

Gladiator: 'Hlavu maj hore'
(Sony Music 2009)

01 Ako nikdy predtým