Česká kapela Kryštof pôsobí na hudobnej scéne už pätnásť rokov. Za ten čas stihla vydať päť štúdiových albumov. Ten ostatný z nich, album 'Jevište', si na svoje konto pripísala koncom januára. Album prináša melanchóliu, emócie, dynamiku, ale aj pohrávanie sa s elektronickými prvkami.

Silný a zároveň citlivý vstup do albumu vytvorila titulná skladba 'Jevište', ktorá prezrádza, že aj týmto albumom má kapela čo povedať. O nežné pokračovanie sa postarala pieseň 'cyRáno', ktorá snáď najviac pripomína, čo je charakteristické pre tvorbu ostravskej partie. Dôkazom toho je nielen spev Richarda Krajča, ale aj slovné hry v texte.

O vytrhnutie zo zasnenia sa postará nasledujúca pieseň 'DuDuDuu', ktorá v úvodných sekundách pôsobí zavádzajúco. Zdá sa totiž, že pôjde o mierne bláznivú skladbu, no následný text tento pocit vyvracia. Pravdou ostáva, že potenciál rozhýbať poslucháčov pieseň určite má.

Sláčiky, minimalistický hudobný podklad, podfarbený tónmi piana. Aj takto by sa dala charakterizovať pieseň 'Bůhvíkam'. A keď k tomu pridáme Richardov spevácky prejav, ktorý v niektorých pasážach zachádza až niekam za hranice zúfalstva, čo dodáva skladbe na sile, tak potom je reč o skutočne emóciami nabitej skladbe. Prvej výrazne dynamickej skladby sme sa dočkali až takmer v polovici albumu, čo však nie je výčitka, pretože predchádzajúce piesne boli veľmi príjemnými. 'Sedmilhář' je však pieseň s výraznými bicími a gitarovými linkami, ktoré sa postarali o rozvírenie dovtedy pokojnej hladiny.

Snáď najviac sa kapela experimentálne vyhrala v skladbe 'Stísnená', ktorá je momentálne v slovenských rádiách aktuálnym singlom. Pieseň je chytľavá, no miestami na Kryštof až príliš diskotéková. Názov 'Ukolébavka' nesie nasledujúca skladba, ktorá síce pôsobí veľmi upokojujúco, no zaspať nedovolí. Má totiž lyrický text, ktorý nedovolí nedopočúvať ho so záujmom až dokonca.

Dojem z albumu pokazila skladba 'DigiHrách' ironizujúca aktuálny rozmach internetových sociálnych sietí. Popri doteraz priam textárskych skvostoch znejú slová: "Být velkej kluk, mít ICQ i Facebook, opustit knajpu, usednout ke Skypu...“ príliš lacno či prvoplánovo. Ďalšou výrazne experimentálnou piesňou je 'Malý princ', ktorého hlavnou zložkou je znova elektronická hudba. To, že sa kapela snaží kráčať s dobou, je zjavné, ale „starým dobrým kryštofovkám“ sa takéto experimenty nemajú šancu vyrovnať.

Práce k spomínaným typickým skladbám sa dá jednoznačne zaradiť nasledujúca pieseň 'Molotov', ktorej nechýba dávka tradičná dávka emócií, dobrý text a naliehavosť v Richardovom hlase. Záver albumu tvorí 'OstravSKA' balada. No ak by skladba zaradená na album vôbec nebola, nič by mu nechýbalo, dokonca by mu to možno aj prospelo. Dá sa chápať ako určitý úlet, ale do celkovej atmosféry vôbec nezapadá.

'Jevište' je jednoznačne silný album, ktorý prináša nielen posun v podobe experimentov, ale najmä tradične dobré gitarové skladby, na ktoré sú fanúšikovia tejto kapely zvyknutí. Snáď najsilnejšou stránkou sú až na pár výnimiek texty, ktoré sú výrazne poetické a emotívne. Kapela znova pripomenula, prečo je už dlhé roky jednou z najžiarivejších hviezd na českom hudobnom nebi.

Kryštof – Jevište
(EMI, 2010)

01. Jeviště