Slovenská speváčka Jana Kirschner sa v posledných rokoch trochu vytratila z povedomia slovenských poslucháčov. Dostala príležitosť nahrať album v Anglicku, ktorú využila a získala tak cenné skúsenosti. Minulý rok ovládla éter skladbou 'Pokoj v duši' a teraz, po takmer siedmich rokoch, teší svojich domácich priaznivcov aj novým albumom. Nahrávanie jej piatej slovenskej štúdiovky Krajina rovina, ktorá vyšla 31. mája, mal pod palcom známy britský producent Eddie Stevens (Moloko, Róisín Murphy, Zero 7, Freakpower, Sia Furler, Lavagance, ...).

Práve už spomínaná skúsenosť so zahraničím a s tým spojená akási túžba a clivota za domovom sa odzrkadlili v titulnej skladbe Krajina rovina, v ktorej speváčka opisuje krásu svojho kraja okrem iného aj týmito slovami: "Krajina rovina čistá jak ľudská dlaň tam medzi horami/Naspäť ma privolá, utíši, pohladí dobrými slovami". Mnoho slovenských interpretov sa dotklo témy domova, či rodného kraja, spomeňme si na pieseň 'V dolinách', 'Rodný môj kraj', či 'Horehronie'. Všetky zo spomínaných skladieb v sebe nesú silnú emóciu a všetky boli obrovskými hitmi.

Keďže sa Janina skladba odlišuje od štandardného slovenského pop prúdu, tažko predpovedať, či aj z nej slovenské médiá "urobia" hit. Jednoznačne si však zaslúži dostať sa medzi ľudí, pretože má v sebe obrovskú silu ukrytú v jemných melódiách a precítenom speve.

Už táto skladba prezrádza, akým smerom sa album uberá. Má v sebe prvky folklóru, tému lásky, ktorá sa nesie celým albumom v rôznych podobách, ale aj niekoľkominútové intrá, vďaka čomu sú jednotlivé skladby netradične dlhé. Miestami máme možnosť okúsiť dokonca aj samotnú atmosféru zo štúdiového nahrávania. V neposlednom rade však nahrávka obsahuje vnútornú speváčkinu výpoveď, ktorú môže poslucháč nasávať nielen z textov, pod ktoré sa Jana Kirschner výhradne podpísala, ale aj z hudby, ktorej autorkou je znova samotná speváčka. To všetko je veľmi vkusne popretkávané elektronikou, ktorá celý album ozvláštňuje a posúva za hranice tradičnej domácej tvorby, akú počúvame dennodenne z našich rádií.

Gro albumu tvoria skladby pomalé, melancholické, skladby na dlhšie zamyslenie, medzi ktoré určite patria piesne Ty a ja, Maj krásny máj, Unesená, Keď rozkvitnú agáty, O láske nepoznanej, Diera, Miluješ nemiluješ, ktorá je veľkým adeptom na ďalší rádiový hit, a spomínaná Krajina Rovina. Z tohto označenia sa vymyká akurát pilotný singel Keby si bol môj a pieseň V botách na opätku. Obe sú stvárnené dynamickejšie, akoby veselšie a pritom obe rozprávajú príbeh lásky, či už nenaplnenej alebo ukončenej.

Práve v skladbe V botách na opätku odznievajú akoby dva paralelné deje, ktoré sú navzájom poprepletané. Tým prvým je text skladby, ktorý počujeme od prvých sekúnd. No druhý dej sa do skladby dostáva takmer nebadane v začiatku tretej minúty, v ktorej speváčka doslova šepotom vyrozpráva emotívny príbeh.

Jana Kirschner sa až doteraz pohybovala v hlavnom popovom prúde, tešila sa z vysokých rotácií v rádiách, každý jej singel sa stal hitom. Teraz to spravila inak, nepozerá na formu, ktorú by rádiá chceli, pozerá len na to, čo chce ona, čo cíti. Dala svojmu aktuálnemu hudobnému prejavu absolútnu umeleckú slobodu, ktorá jej veľmi pristane. Priniesla desiatku netradičných a zároveň tradičných skladieb, do ktorých vdýchla svoju dušu umelca. Vďaka tomu si poslucháči tohto albumu budú môcť vychutnať intimitu piesní, nežnú lyriku a nekonečný prílev emócií a energie, ktorá zo skladieb sála.

Tí, ktorí sa k speváčkinej novej tvorbe otočia chrbtom, sa pripravia o unikátny hudobný zážitok, ktorý už síce nepatrí na veľké festivalové pódiá, no určite dokáže zelektrizovať intimitu klubových vystúpení, ktoré by sa k tomuto albumu azda najviac hodili.

Jana Kirschner – Krajina Rovina
(Universal Music, 2010)

1. Ty a Ja