Fotograf a hudobník z Britských ostrovov Frank Winter (vlastným menom Andrew Hillard) sa už päť rokov pohybuje po Slovensku a popritom píše dobré pesničky. Nadväzujúc na úspešný a kritikmi pozitívne hodnotený debut How To Be Alone (2008) vydal Frank koncom minulého roka prostredníctvom vydavateľstva Slnko Records svoju druhú platňu The Western Sky.

Album vznikal v Andyho domácom štúdiu s hudobnou výpomocou Kača zo Swan Bride (klavír), basgitaristu Petra Hajdina a trojice zo Živých Kvetov – aktívne vypomáhali Agnes Lovecká (husle), Juraj Mironov (akordeón) a Peter Bálik (elektrická gitara). Všetok materiál bol nahrávaný na jeden mikrofón za použitia niekoľkostopového mikrofónu za účelom maximálnej autenticity.

Na dosku sa nakoniec dostalo desať pesničiek, ktoré nadväzujú na predchádzajúcu Winterovu tvorbu, ale len čiastočne. Spoločnou črtou je forma pesničiek, ktoré z Frankovho pera vždy vyznievali a vyznievajú melancholicky a smutne, ľudsky a mierne zamilovane. Veľkou odlišnosťou je produkcia platne a najmä prístup k aranžmánom.

Na rozdiel od sofistikovaných a prepracovaných aranžov Mareka Rakovického, producenta prvej platne, ktoré so sebou prinášali ľahkosť a spiritualitu, tu nájdeme gitarové a husľové doprovody a melódie, ktoré občas vyznievajú trošku jednoducho a prvoplánovo (When You Stop Caring, Trying to Find a Way). Snaha o spontánnosť s neustále sa opakujúcim hudobným motívom vyznieva dosť rozpačito.

Väčšinu albumu naštastie tvoria svetlejšie momenty, keď aranžmány skladbám buď neuškodili (Belief, Lost, Dust, The Real Country, The Western Sky ), poprípade im aj pomohli (Song for your soul, Icarus, The Light).

Napriek tomu by sa nabudúce mal Andy radšej vydať inou cestou. Jeho pesničkám omnoho viacej svedčí sólové podanie, v ktorom je viacej intimity a autenticity, ako dokáže priniesť takto nie úplne dokonale pripravená jam session. A pokiaľ by sa Andy v budúcnosti predsa len opäť rozhodol prizvať si k nahrávaniu nejakých hostí, určite by si mal nájsť dobrého producenta, raz sa to už vyplatilo.

Pesničky Franka Wintera, hoc aj keď trochu zaostávajú za tými debutovými, stále stoja za to a oplatí sa do nich započúvať a chvíľu s nimi žiť. Majú v sebe ľahkosť a uveriteľnosť, čo sú atribúty, ktorými filtrujeme dobrých pesničkárov od tých ostatných.

Západná obloha je zamračená, smutná, no nakoniec vždy všetko dobre skončí, škaredé mraky sa rozplynú a s niečím pekným na nás opäť vyrukuje Slnko.

Frank Winter – The Western Sky
(Slnko Records, 2009)