Už sa mi dlho nestalo, že by sa mi do rúk dostal album, ktorý síce čerpá z úspešných, dnes opäť sa vracajúcich 80-tych rokov, ale bol by pripravený tak precízne, čisto a moderne, že každá jeho sekunda sa nedá označiť inak ako dych berúca. Prišlo to až nedávno s Happiness. Žeby jasný ašpirant na album roka?

Bolo by príliš jednoduché začať porovnávať Hurts, britské synth-popové duo zložené z Adama Andersona a Thea Hutchcrafta, s kapelami ako Tears for Fears, Pet Shop Boys alebo Depeche Mode. Hurts sú totiž niečo, čo v modernom pope chýbalo. Prirodzene, nepriniesli hudobný prevrat. Klávesy, halové vokály, to už tu bolo. Jedinečnosť je v niečom inom – po prvé je to spevák Theo Hutchcraft, s ľahko melancholickým hlasom, ktorý odkrýva svoju silu aj na miestach, kde by ste to nečakali. Po druhé prepracovaný zvuk skladieb, správny pomer živých a počítačových nástrojov, no a v neposlednom rade imidž. Aj bez extravagancie a bizarností sú rozpoznateľní.

Na svojom debutovom albume, ktorý obsahuje jedenásť oficiálnych a jednu "skrytú" skladbu, pracovali v priebehu dvoch rokov a okrem nich samotných im s produkciou pomáhali Joseph Cross a Jonas Quant. V piesňach cítiť obrovskú dávku magického feelingu, aj keď pokus o inováciu sa nekoná a ani v textoch týka si Hurts nijako výnimočne nekomplikujú život. V ich podaní je však aj klišé "Stay with me..." chytľavé a uveriteľné. Mrazivé a tajomné.

Zmysel pre jednoduchú melódiu podporenú iba klavírom odkrývajú vo Water, v Sunday sa naopak snúbi energia a veľkoleposť orchestrálnych riffov. Na Happiness samozrejme nájdeme aj veľa chémie a syntetizátorov, obohratý postup však pozitívne "narúša" využitie klavíra, operných vložiek (napríklad v Illuminated) či dokonca akordeónu v duete s Kylie Minogue. Apropo duet, Devotion je skutočne kvalitná skladba, no v rámci celého albumu mi príde iba veľmi radová. Totiž ani zvučné meno hosťujúcej Kylie niekedy nestačí na to, aby tento kúsok vytŕčal nad všetky ostatné. Hoci je album iba debutom, Hurts by si pokojne vystačili aj bez výpomoci slávnejšej kolegyne, veď nahrávka takmer nemá slabšieho miesta. Taká Silver Lining, zo začiatku potemnelá, vás vtiahne do celkovej atmosféry a keď sa raz dostanete do hlbokej a paradoxne melancholickej línie Happiness, už len ťažko sa dá nepustiť si ho znova.

Vydať do sveta prvotinu, ktorá vie, čo chce povedať a povie to spôsobom zachytávajúcim eufóriu a prepracovanosť vlastného materiálu, je naozaj obdivuhodné. Niet sa teda čo čudovať, že najrýchlejšie sa predávajúcim debutovým albumom tohto roka vo Veľkej Británii je práve prvotina Hurts. Bude isto zaujímavé sledovať, ako sa bude naďalej vyvíjať ich kariéra a či budú mať na strastiplnej ceste úspechu šťastie.

Hurts – Happiness
(Sony Music Entertainment, 2010)

1. Silver Lining