Geografická, mentálna a jazyková príbuznosť Slovákov a Čechov otvárajú dvere mnohým zaujímavým spoluprácam a projektom. Zoskupenie Rara Avis je ďalším z radov príkladov, ktoré dokazujú, že hranice medzi oboma národmi v kultúrnej sfére v podstate neexistujú. Kapela speváka a gitaristu Daniela Galbu a pražského basgitaristu Lukáša Sovu vydala začiatkom tohto roka vo vydavateľstve X Production svoj debutový album The Portrait.

Pomyseľnú dirigentskú paličku prevzal Marek Rakovický z Lavagance, v poslednej dobe značne vyťažený producent, ktorý si u nás krok za krokom buduje silné producentské renomé. Album The Portrait je ďalším dielom, ktorému Marek vo svojom štúdiu vdýchol kus zo seba a to až do takej miery, že jeho producentskú pečať spoznáte už po pár tónoch bez nahliadnutia do (inak pozoruhodného) bookletu. Titulná It Is Not Too Beautiful je toho najlepším príkladom.

Skvelý zvuk albumu, zväčša drsný a nekompromisný, spolu s prepracovanými aranžmánmi, na ktorých sa okrem Galbu, Sovu a Rakovického podieľali aj bubeník Martin Smrkovský a Starchoc (gitara, syntezátory), sú najvýraznejšími pozitívami platne. Veľkou devízou Rara Avis je navyše vokál Daniela Galbu, ktorý má drajv, farbu hlasu, ktorá nenudí, navyše je všetko korunované veľmi slušnou angličtinou.

The Portrait je zaujímavým a uceleným rockovým príbehom, v ktorom ale bohužiaľ forma a atmosféra prevyšujú nad obsahom. V zozname desiatich pesničiek platne nenájdete síce žiadny slabý kus, no zároveň je album chudobný na výrazné motívy, pasáže, ktoré by ste si po vypočutí zobrali so sebou do bežného života a spievali si ich v duchu povedzme pri umývaní riadu. V tomto smere existuje silná paralela s českými Sunshine (zhodou okolností zdieľajú s Rara Avis spoločný label). Túžbu stať sa hitom majú však v sebe singlová balada January And Kindred Spirit, ako aj nadupané Nail, Butcher & Thistles, b- a už spomínaná It Is Not Too Beautiful . Štruktúra ostatných skladieb je veľakrát príliš komplikovaná, nejasná a nie je zrejmé, akým smerom sa hudobný motív vyvíja.

The Portrait je albumom, ktorý sľubne reflektuje na súčasné trendy rockovej a alternatívnej hudby. Nestratí sa síce v konkurencii československých kapiel podobného razenia, no zároveň ani neprináša nejaké nové závratné posolstvo.

Rara Avis – The Portrait
(X Production, 2010)

01. It Is Not Too Beautiful