Bol raz jeden Ondra Ládek. Mal svoju španielku, songy s vulgárnymi a sexistickými textami, drzý prejav so správnou dávkou vtipu a všetci ho poznali pod menom Xindl X. A keď sa rozhodol vydať svoj druhý album, niektorým sa otvorili nožíky vo vrecku, iným zaplesalo srdce radosťou. Avšak dámy a páni, zabudnite na Anděla. Toto je praxe relativity...

Xindl X si so svojím debutovým albumom Návod ke čtení manuálu (2008) vybudoval závideniahodnú pozíciu na českom, ale aj slovenskom hudobnom trhu. Notoricky známa skladba Anděl, v ktorej videoklipe si zahrala aj slovenská herečka Táňa Pauhofová, ho katapultovala na piedestál mladých a dravých pesničkárov a urobila z neho hviezdu letných festivalov. Xindl X má však energie naozaj veľa a dobre vie, čo s ňou. Praxe relativity je opäť album plný textov, ktoré sú malými literárnymi dielami, sú svieže a filozofické, plné nečakaných zvratov, prekvapivých momentov, provokácie a tak trocha skepsy.

Napriek tomu však nastal veľký odklon oproti debutu. Zatiaľ čo v prvotine si vystačil s gitarou, basou a saxofónom, na novom albume neobchádza ani také štýly, ako country, hard-rock či arabské rytmy. Viac spieva, menej rapuje a jeho hlas je odrazu omnoho čistejší, bez nedotiahnutých tónov, ktoré na debute miestami pília uši. Celkový zvuk je farebnejší a bohatší o nové hudobné nástroje, no to je pravdepodobne aj príčina, prečo si niektorí fanúšikovia stále radšej pustia Návod ke čtení manuálu, kde Xindl predviedol dokonalú akustickú originalitu a jednoduchosť. Praxe relativity je predsa len viac živá a plnšia.

Dáva dokonca priestor prejaviť sa nielen kompletnej kapele, ale aj talentovanej Olge Lounovej, ktorá si s Xindlom zaspievala úvodný singel albumu Láska v housce (videoklip). Ten pojednáva v klasických xindlovských metaforách využívajúcich rýchle občerstvenie o uponáhľanosti dnešnej doby a absencii lásky v nej. Klišé? Nevadí. Spôsob akým nám Xindl servíruje svoje myšlienky nie je ani trochu všedný a ani trochu podobný fast foodu. Človek ho musí predovšetkým dobre poprehadzovať v ústach a potom už len vychutnávať rozpúšťajúcu sa esenciu na jazyku... Alebo aj nie. Protestné songy s nosnou témou sexu, alkoholu, vydedencov spoločnosti, nepochopených looserov a zakomplexovaných otcov, ktorí si vybíjajú zlosť na svojich synoch, nemusia byť pochuti vždy. No pri vzdorovitých náladách, kedy sa nám zdá, že len "nejzdrogovanejší přežívá" sa oplatí uchýliť k neškodnej droge v podobe Xindla X a pustiť si napríklad skladbu Chemie.

Bez okolkov treba uznať, že hoci sú texty v nie príliš formálnom znení, vedia trafiť do čierneho a presne vyjadriť, ktorým smerom sa tento svet točí prakticky, nielen teoreticky. No a to, akými výrazovými prostriedkami (jedlo, drogy, alkohol) nám to český rockový pesničkár naservíruje, ostáva na poli relativity.

Xindl X – Praxe relativity
(Championship Records, 2010)

1. Chemie