Hudobnému štýlu á la The White Stripes v našich končinách kapely nikdy nevenovali zvláštnu pozornosť. Väčšina vznikajúcich "alternatívnych" zoskupení tento štýl vyslovene ignoruje, mladí hudobníci radšej dávajú prednosť klasickému britskému indie rocku. Ten síce nie je zlý, ale pomaly začína na poslucháčov účinkovať ako miliónkrát obohratá platňa. Keď som prvýkrát zaregistroval kapelu Youcoco, bol som veľmi milo prekvapený nielen z toho, že sa predsa len niekto taký našiel, ale hlavne z toho, že aj na Slovensku dokáže vzniknúť čisto dievčenské duo a nerobiť pritom mainstreamovú hudbu určenú pre komerčné rádiá.

A hoci už dievčatá pôsobia na scéne nejaký ten piatok, debutový album s názvom Big Now! im vyšiel až tento rok. Samozrejme nikoho, kto už niekedy počul Radku (gitara, spev) a Riu (bicie) a ich tvorbu pozná, album príliš neprekvapí, hoci sa od ich úplných prvotín v zložení bicie-gitara líši o niečo bohatšími aranžami. Nachádza sa na ňom 13 veľmi vydarených skladieb, vrátane známych hitov ako Afrika, Doctor, Future Pilots, či Maybe On Monday. Niektoré majú charakter pripomínajúci ranú punkovú tvorbu PJ Harvey, či anglických "nezávislákov: The Kills, dokonca sa tam miestami mihne aj náznak indie popu.

Najviac mi však ich hudba, či už zložením alebo štýlom, akým tvoria svoje chytľavé pesničky, pripomína bostonské duo Mr. Airplane Man. Tým však nechcem tvrdiť, že hudba Youcoco je iba kopírovaním zahraničných interpretov. Nájdeme tu aj vlastný vklad spočívajúci v akejsi krehkosti a jemnosti, čo v spojení s priamočiarym rockom pôsobí na poslucháča až hypnoticky. Celkom farebná zmes na tak minimalisticky pôsobiacu kapelu...

Nahrávka na prvé počutie zaujme svojím zvukom, ktorý v produkcii slovenských kapiel zatiaľ nie je až tak obvyklý. Už pri prvej skladbe Hello je jasné, o čo dievčatám a producentskému tímu Matúš Homola a Karol Mikloš ide. Surový garážový zvuk je podľa mňa to najlepšie, čo kapela takéhoto typu môže zvoliť. Ako som už spomínal, nejedná sa ani tak o zvukovú drsnosť, ktorú obľubuje geniálny Jack White, ako skôr o určitú sympatickú nedokonalosť, ktorá v kontexte dievčenského dua vyznieva príjemne, prirodzene a predovšetkým uveriteľne.

Čo je však na tvorbe a teda aj na debutovej nahrávke Youcoco najčarovnejšie, je jednoduchosť. Priamočiara nekomplikovaná harmonicko-melodická zložka a úsporné, ale účelné aranže postavené na jednoduchej, no ostrej rytmike a "špinavom" zvuku gitár, sem tam doplnené o úspornú basu a ešte úspornejšie klávesy. A to všetko korunované nevtieravým a chytľavým spevom. Vyzdvihnúť treba aj slušnú angličtinu, čo u nás bohužiaľ nie je samozrejmosť. Tu treba podotknúť, že ako angličtina, tak aj spev idú lepšie Radke. Ria (spev v skladbe Rider) je aj na živých vystúpeniach presvedčivejšia za bicími alebo s basgitarou, než s mikrofónom.

V každom prípade je až neuveriteľné, akú zaujímavú hudbu dokázali stvoriť tieto skromne pôsobiace slečny z Trenčína. Debut vyšiel skvele a dúfajme, že v nastolenom trende bude kapela Youcoco len pokračovať. Ak to tak bude, určite sa máme na čo tešiť.

Youcoco – Big Now!
(Deadred Records / Starcastic, 2010)

1. Hello