Štvrtá štúdiová nahrávka, s ktorou sa speváčka Misha po niekoľkých rokoch vrátila do slovenského hudobného éteru, dostala názov Ako nikdy predtým. Samotný názov prezrádza, že si speváčka dala poriadne záležať na tom, aby novinka neznela tuctovo a nudne, k čomu jej dopomohli hostia a spolupracovníci, ktorí sa na doske podieľali. A v prípade tohto albumu nimi Misha skutočne nešetrila.

Z albumu počuť Richarda Müllera, ktorý prispel niekoľkými slovami v skladbe Budeme Alright, raperov z 2H+ a Roba Pappa v duete Uuuh, skupinu AMO v skladbe Zobuďte ma, trubkára Lewa Soloffa, nemeckého klaviristu Rica Haringa, amerického rapera Nironica, či klávesové aranžmány v podaní Martina Husovského z Komajoty. K pestrému zoznamu hudobníkov neodmysliteľne patrí Opak z AMO, ktorý sa pod album podpísal ako producent.

Misha svojou novinkou opäť potvrdzuje, že nie je speváčkou, ktorá si nechá napísať texty a zložiť hudbu a jediné, čo jej ostáva, je nahrať spev. Práve naopak, aj na novinke sa autorsky výrazne podieľala, o čom svedčia aj veľmi osobné texty skladieb. Tie sú z jej úst ľahko uveriteľné práve vďaka prežitej skúsenosti.

Príkladom je hneď úvodná skladba 21 dní, v ktorej spieva o smrti otca. Emócie podčiarkuje aj zvukový efekt búrky, ktorá evokuje predzvesť smútku. V tejto skladbe si Misha vyskúšala aj operný vokál, na ktorý si chvíľu treba zvykať, pretože to predsa len nie je štýl spevu, ktorý počúvame denne, no nakoniec sa stane neoddeliteľnou súčasťou tejto skladby. Rozchod s priateľom, ťažký úraz, či jednoducho triezvy pohľad na tento svet, to sú témy, ktoré odzrkadľujú to, čím si speváčka prešla, a tak je pochopiteľné, že dostali priestor na jej aktuálnom albume.

Priestor dostali aj mnohé ďalšie a možno prekvapujúce prvky. Okrem spomínanej opery si Misha na albume aj zarapovala v skladbe Nie si môj štýl, ktorú som na prvé počutie na plnej čiare odpísala práve kvôli infantilne pôsobiacemu rapu. Lenže tá skladba je tak vtieravá, že si ju nakoniec človek musí znova vypočuť a potom ju už neprepína, je v nej totiž niečo nevysvetliteľne chytľavé. A tak jedinou skladbou, ktorú prepínam je niekdajší singel Krídla. Pre mnohých ľudí môže byť zrejme práve táto pieseň najemotívnejšou skladbou albumu. Text o anjeloch však pôsobí ako veľké neprekonané klišé a paradoxne najpopovejšia poloha niekdajšej víťazky súťaže Coca-Cola Popstar je v tomto prípade najnudnejšia.

Vrátim sa však k pestrým momentom albumu. Prekvapením je použitie vokódera v skladbe Ako dlho sa to dá. Mala som pocit, že modulátor hlasu už v našich končinách nie je in, no v tejto skladbe mi vôbec neprekáža. Pestrosť albumu ďalej podčiarkujú prvky hip-hopu, jazzu, soulu, elektroniky, reggae, funku či R&B. Niekomu sa teda môže zdať album nekompaktný, roztrieštený na neuchopiteľné kusy, avšak nie každý album musí byť od prvej minúty až do konca jednoliatym celkom. Napriek pestrosti totiž Mishina novinka nepôsobí ako počin nevykryštalizovanej začiatočníčky, ale ako album hudobníčky, ktorá sa nebojí posúvať hranice svojej tvorby stále ďalej.

Viac priestoru dostali aj slovenské texty, ktorých je desať z celkového počtu šestnástich skladieb (vrátane bonusového rádio editu skladby Krídla), vďaka čomu sa možno znova posunula bližšie k slovenským poslucháčom. Spomedzi anglických skladieb výrazne rezonujú piesne Blind Love, My Heart is Crying a If, ktoré majú výrazný emočný náboj pozostávajúci z textov, hudobnej zložky a najmä spevu, ktorý je v každej skladbe v inej, no vždy v zaujímavej polohe. Zaujímavosťou skladby If je aj fakt, že jej textom je 115 rokov stará báseň Rudyarda Kiplinga.

Misha si už v úvode svojej speváckej kariéry nastavila latku poriadne vysoko debutovým albumom plným hitov. V tomto duchu sa niesli aj nasledujúce dva albumy - Misha 2CD a 13000krát. A podobné ambície môže pokojne mať aj novinka Ako nikdy predtým, z ktorej už sú v éteri známe skladby Uuuh, Budeme Alright, Krídla či Ako dlho sa to dá?. Okrem týchto skladieb cítiť hitový potenciál najmä zo skladieb Zobuďte ma (feat. AMO), Nespokojná a z titulnej piesne Ako nikdy predtým. Nedá sa jednoznačne povedať, že ide o speváčkin najlepší album, pretože ani doterajšie albumy sa nemajú za čo hanbiť. No v každom prípade ide o album najpestrejší, vďaka čomu si Misha môže získať nových priaznivcov svojej hudby.

Misha – Ako nikdy predtým
(EMI, 2010)

01. 21 dní