Prebehlo už štvrťstoročie odkedy Andy Bell a Vince Clarke, známi pod hlavičkou Erasure, vydali v roku 1986 svoj úspešný debut Wonderland. Títo páni sú ešte stále tu a zdá sa, že v plnej sile. V prvej polovici tohto roka kapela nahrala a v októbri vo vydavateľstve Mute vydala svoj už štrnásty rádový album Tomorrow’s World.

Album produkoval známy elektro-popový producent a hudobník Vincent Frank, známy aj ako Frankmusik. Súčasná doba, v ktorej aj niekdajšie alternatívne, ortodoxne gitarové kapely hromadne siahajú po klávesových zvukoch z čias 80's, je pre Erasure veľmi prajná, čo vokalista Andy Bell a klávesák Vince Clarke naplno využívajú vo svoj prospech.

Ich hudba znie (až na pár drobných technických detailov) tak isto ako na počiatku kariéry a pritom je stále je "in", aj keď niekdajšie širokospektrálne publikum sa zúžilo skôr na priaznivcov tanečnej hudby a skalných fanúšikov kapely. Andyho hlas trochu nahlodal zub času, je už o kúsok menej prierazný ako v ére najväčšej slávy Erasure, no aj napriek pokročilému spevákovmu veku pesničky stále vyznievajú zaujímavo.

Trochu na škodu je fakt, že Andy už nevyužíva svoju niekdajšiu silnú devízu, ktorou boli plačlivé, eroticky podfarbené hĺbky, aké sme poznali z veľkých hitov na prelome osemdesiatych a deväťdesiatich rokov (napr. Ship Of Fools, You Surround Me, Am I Right). V tomto období Erasure určovali trendy na svetovej popovej scéne a chŕlili hity ako na bežiacom páse.

Keď kapela nahrá dvakrát to isté, výsledný dojem nemusí byť ten istý, zvlášť, keď sa bavíme o časovom odstupe dvoch desaťročí. Čo bolo progresívne a novátorské pred dvadsiatimi rokmi sotva v dnešnej dobe vyznie inak ako nostalgická nahrávka. Niektoré pesničky albumu Tomorrow’s World balansujú na tenkej hranici medzi diskotékovým gýčom a kvalitným popom (A Whole Lotta Love Run Riot, Then I Go Twisting) a záleží len na uhle pohľadu, či na našej momentálnej nálade, kam tieto veci zaradíme. Ale situácia vôbec nie je taká zlá, tanečné veci Fill Us With Fire a Be With You znejú rovnako presvedčivo ako Erasure za starých dobrých čias.

Popritom si Andy a Vince stále udržujú povesť hudobníkov, ktorí skladajú hity so životnosťou väčšou ako jedno ročné obdobie. Takým je na aktuálnej platni singel When I Start To (Break It All Down), ktorý potvrdzuje, že balady boli pre Erasure vždy silným arzenálom. Skvele napísaná, vyprodukovaná a nahratá pesnička, aj keď v spoločnosti ďalších ôsmich trackov albumu je svojou invenciou a emóciou tak trochu osamotená. Napriek tomu Erasure ako jedna z mála naplno fungujúcich kapiel z éry 80’s svojou novou platňou potvrdila povesť nestarnúcej legendy synthpopu, ktorá ešte stále dokáže nahrať chytľavý hit a popritom nestratiť svoju tvár. Pop is not dead.

Erasure - Tomorrow’s World
(Mute, 2011)

1. Be With You