Mylo a Xyloto. Chlapec a dievča. Stretnú sa, zamilujú sa, stratia jeden druhého a napokon sa znova stretnú v krajine Happyend. Asi takúto schému má nové dielo kapely Coldplay, ktoré je postavené na príbehu dvoch fiktívnych osôb a to, čo z piesní naozaj vyčnieva je viac ako len mužský princíp Chrisa Martina.

S každým novým albumom kapela vyhlasuje, že je to pravdepodobne ich posledný, čo im už dnes, samozrejme, nikto neverí. Rozhodne nie, keď sa ich dielko dostane na špičku svetových hitparád a fanúšikovia sa idú posekať s oponujúcimi kritikmi za to, či je to čistá priemernosť od pseudorockovej kapely hrajúcej pop alebo vrchol tvorby, ktorý sa dá pochopiť len čítaním medzi riadkami. Možno však ani jedno, ani druhé. Coldplay hrajú v roku 2011 špinavý pop v tom najlepšom zmysle slova. Znejú zasnene a nežne, no táto neha je zároveň hodná štadiónovej atmosféry. Klávesov a orchestrálnych zvukov je zúfalo veľa a stojí na nich koncepcia albumu od začiatku do konca.

Predzvesťou nového zvuku a naliehavých melódií sa stal už prvý vybratý singel Every Teardrop Is A Waterfall, v ktorom sa vzdorujúco spieva "I turn the music up, I got my records on, I shot the world outside until the lights come on" a je až extrémne chytľavý, ba dokonca aj viac, než je nutné. Trochu menej rebelovania a viac snívania je v Paradise, ktorej videoklip kapela natočila v sloních oblekoch. Dalo by sa povedať, že táto skladba s dokonalým sláčikovým úvodom bude patriť k emblémom ich tvorby a zaradí sa tak medzi staršie hity, ktoré bezproblémovo strhnú celý zaplnený štadión do kolektívneho "Ooóh...".

Coldplay - Paradise

Na novom albume zohrávajú gitary častokrát iba akúsi doplnkovú akustickú formu a hoci je jasné, že základ skladieb tvorí predovšetkým klavír, významnú vedúcu úlohu má iba v pomalšie ladenej piesni Up In Flames, a v úvode záverečnej Up With The Birds. Tá svojím vývojovým charakterom pripomína skladbu Death And All His Friends z predošlého albumu, no nie je natoľko epická a vo veľkoleposti sa jej bude rovnať iba ťažko.

Čo sa týka kúskov, ktoré sú najviac prekvapivé, jednoznačne vyhráva Major Minus. Naliehavý spev, svižné tempo a konečne sa ozve aj poriadna gitara podporená výbornou basovou linkou. Takto má znieť dobre sprodukovaná a zaranžovaná skladba. Konkurovať jej môže Princess of China, duet s americkou hviezdou Rihannou, ktorý je takpovediac malým elektronicko-alternatívnym odskočením si od klasického "coldplayovského" post-britpopového štýlu. Ktovie, či bola táto skladba písaná priamo na telo pre Rihannu, ktorú Chris Martin s obavami požiadal o spoluprácu, jej výsledok však budete buď milovať, alebo nenávidieť. Prikláňam sa k tomu prvému, pretože je zaujímavé počuť Coldplay v tejto polohe. Atypické ufo zvuky kvalitatívne zachraňuje vydarený vokál, ktorý sa nedá označiť inak, ako jednoduchými slovami veľmi pekný.

Coldplay feat. Rihanna - Princess of China (fanúšikovské video)

Albumom Mylo Xyloto si Coldplay otvorili dvere do úplne inej hudobnej dimenzie. Ich najväčším problémom však bohužiaľ ostáva to, že sa do uší ľudí zapísali ako klavírni melancholici, ktorí dnes zablúdili do oveľa mainstreamovejších a komerčnejších vôd. Možno aj preto sa tento posun ťažko trávi a hoci kontinuálny pesničkový príbeh o chlapcovi a dievčati nie je pre Coldplay Olympom, ani zďaleka sa nedá povedať, že by ich hudba skĺzla do priemeru.

Coldplay – Mylo Xyloto
EMI - Parlophone Records, 2011

1. Mylo Xyloto