Indie rock pretransformovali do neodolateľnej podoby s tanečnými partmi aj expanzívnymi riffmi. Spomeňme si na niektoré nezabudnuteľné momenty ako napríklad bubenícke ántré v skladbe Inhaler, refrén Mountain At My Gates či chytľavá linka na začiatku My Number. Keď prirátame príťažlivú aroganciu, s akou vystupujú, nevzíde z toho nič iné ako skupina stvorená pre úspech na veľkých pódiách.

Foals nie sú ani na Slovensku neznámym fenoménom. V roku 2015 odohrali boli hviezdou Grape festivalu, o necelý rok neskôr svoju intenzívnu šou priniesli aj do Bratislavy (reportáž). No aj keby Slovensko na svojich cestách obchádzali, ich gitarovo-tanečné hymny pre mladých hipsterov sú už roky pevnou súčasťou indie-rockových akcií v tunajších kluboch.

Štyri roky od vydania albumu What Went Down prináša oxfordská štvorica hneď dvojitú porciu novej hudby v podobe dvojalbumu Everything Not Saved Will Be Lost, ktorého názov je citátom z románu The End Games od T. Michaela Martina. V marci vyšla jeho prvá časť a pre skalných fanúšikov určite nebude sklamaním. Novinka charakteristickým zvukom a štýlom takmer úplne kopíruje predchádzajúce albumy (okrem "matematickejšieho" a hlučnejšieho debutu Antidotes), takže dlhoročný poslucháč dostane presne to, čo od kapely očakáva.

Nadprirodzená chytľavosť - oprávnený hype

Už prvý singel Exits priblížil predstavu o albume a bol predzvesťou, že Foals nevyrážajú do nijakých závratných diaľok. Skladbe dominuje skreslený gitarový pattern v spojení so zvukmi syntetizátora a podmanivým spevom frontmana Yannisa Philippakisa, ktorého refrén sa opakuje až neprirodzene často. To je u časti publika zaručeným návodom na úspech, až sa zdá, že sa Foals držia profesionálne vypracovaného overeného rastra, podľa ktorého skladby s úspešnou dramaturgiou skladajú.

Platí to aj pre najhitovejší kúsok albumu On The Luna, pri ktorom sa vypína moje chápanie a jej nadprirodzená nákazlivosť ma núti pustiť si ju trikrát po sebe. Pritom ide o úplnú klasiku - sloha, refrén, sloha, refrén, refrén, bridge, refrén. Zaujímavosťou je, že riff pesničky vznikol už počas práce na albume What Went Down, no vo finálnej realizácii vtedy dostali prednosť iné skladby.

Na staršiu tvorbu sa najviac podobá rýchla a vynikajúca White Onions sprevádzaná dynamickým bubeníckym rytmom, gitarovým loopom a končiaca viacerými vokálnymi vrstvami. Ak vám prirovnanie k rastru napovedalo, že všetky piesne na albume sú rovnaké, to našťastie vôbec neplatí. Pomalšia skladba Syrups napríklad začína netradične na basovom groove, až na konci zrýchli v tempe, In Degrees má zase kĺzavou basovou linkou a výraznými synthmi potenciál naplniť tanečný parket.

V psychedelickej Cafe D'Athens, komplexnou rytmikou i vokálom pripomínajúcej Radiohead či Atoms For Peace, zase dominujú exotické tóny marimby. Ide o nostalgickú záležitosť - frontman skupiny sa totiž narodil a rané detstvo prežil v Grécku. So zasneným zvukom, pripomínajúcim xylofón, sa stretávame aj v kratučkej Surf Pt.1, pričom názov napovedá, že príbeh pesničky bude dopovedaný na jesennej druhej časti dvojalbumu.

Čo sa týka spomenutej basgitary, kapelu vlani po dvanástich rokoch opustil zvukovo výrazný basák Walter Gervers. Namiesto rýchleho angažovania nového spoluhráča si členovia kapely nahrávanie basových liniek rozdelili medzi sebou a na turné k dvojalbumu s nimi bude hrať Jeremy Pritchard z kapely Everything Everything. Zostava, ktorú dopĺňa klávesák Edwin Congreave, gitarista Jimmy Smith a bubeník/perkusionista Jack Bevan, však naďalej zostáva bez oficiálneho piateho člena.

Čo čakať od druhého albumu?

Foals si na tvorbu nového albumu dopriali kopec času a nespolupracovali so žiadnym výrazným producentom. Nič neuponáhľali a k tvorbe pristúpili zodpovedne. Výsledkom je kvantum pesničiek, ktoré sa rozhodli vydať s polročným odstupom. Obe polovice dvojalbumu sú pritom prepojené, a to najmä lyricky. Máme sa teda na čo tešiť a aby som aspoň trochu navnadil tých, ktorých prvá polovica úplne neuspokojila - tá druhá má byť hudobne expanzívnejšia a zároveň rockovejšia!

Foals - Everything Not Saved Will Be Lost, Part 1
(2019, Warner Bros.)

1. Moonlight