Svetová ale ani domáca scéna nie je skúpa na kombinácie rôznych žánrov. Čoraz viac hudobníkov chce spájaním odlišných prvkov nájsť originálne výrazové prostriedky. Túto ambíciu má aj nórsko-slovenský projekt Building Bridges, zodpovedný za pozoruhodnú fúziu folklórnej a vážnej hudby.

Na území Slovenska (a Čiech) už podobné projekty vznikli. Za všetky by som spomenul spracovanie ľudových piesní Bélu Bartóka Muchovým kvartetom (2015), resp. Moravian Folk Poetry in Songs od Leoša Janáčka v podaní Škampa Quartet (2004). Na oboch albumoch sa podieľali dve dôležité mená, Vladimír Godár ako aranžér a Iva Bittová ako speváčka. Obom sa podarilo výborne interpretovať folklórne vplyvy, prítomné v tvorbe spomínaných velikánov.

Mimoriadna intenzita spevu

Prístup projektu Building Bridges je pomerne odlišný. Na rozdiel od Godára neprináša album Spev kratučké fragmenty, ale dvanásť "dlhohrajúcich" titulov. Ich spracovanie je voľnejšie, nie je striktne orientované na sláčikové kvarteto. Na vzniku skladieb sa podieľali aj umelci pracujúci v oblasti world music. Predovšetkým ide o nórskeho hráča na hardangerské husle Nilsa Øklanda. Zvuk jeho nástroja sa podobá klasickým husliam, znie však o niečo smutnejšie, "hrubšie" a melancholickejšie. Výborným príkladom je skladba Hymnus, v ktorej majstrovi sekunduje jeho krajanka Åsne Valland Nordli. Jej prízvuk a slová možno prinášajú závan chladného severu, ale jej spev je veľmi sugestívny, autentický a precítený.

Dokazuje to i prvý vydaný singel Most / Bro, v ktorom si Nórka podelila spevácke party s mladou slovenskou folkloristkou Gabrielou Kováčikovou. Ide o minimalistickú kompozíciu, ktorá je postavená na ľudových piesňach Ej, čí to domčok a Liti Kjersti. Slovenka spieva s úctou k pôvodným predlohám, veľmi intenzívne, rovnako podmanivo ako jej kolegyňa. Badať tu originálny prístup skladateľov, resp. aranžérov, ktorí neváhali spojiť do jedného útvaru dva odlišné kultúrne svety. Ako celok skladba funguje bezchybne a v praxi ukazuje, prečo si autori do záhlavia projektu votkali "stavanie mostov". Výstižný je aj názov albumu, pretože spev je tu mimoriadne obohacujúcim prvkom, týčiacim sa nad ostatné nástroje.

Minimalizmus dvoch svetov

Inštrumentálna časť projektu však v ničom nezaostáva a napriek minimalistickému vyzneniu rozhodne neplní funkciu "backgroundu". Violončelista Jozef Lupták spomína, že Nilsa stretol v Osle spolu s ďalšími hudobníkmi. Jeho vklad je ako vždy profesionálny, vo všeobecnosti patrí práca so sláčikom k ťahúňom celého albumu a určuje charakter piesní. Akordeonista Boris Lenko prispôsobuje hru svojho nástroja náladám a tempu piesní, od zádumčivých (Sullarkrakk) po veselé (Økludule). Je zaujímavé počuť, ako sa akordeón hodí do pôvodom škandinávskej tvorby. V najdlhšom titule Var má Lenko na starosti aj clivé tóny klavíra. Táto skladba ukazuje, že pre kapelu nie sú dôležité výkony jednotlivcov, ale čo najintenzívnejší účinok na poslucháča.

Aj v titule Usni hudobníci interpretujú slovenskú ľudovku s takou naliehavosťou, až vám naskakuje husia koža. Keď sa k tomu pridá Kováčikovej spev, zážitok je ešte mocnejší. Za tematicky ťažko zaraditeľnú skladbu by som vybral Variť alebo objednať, v ktorej exceluje najmä skvelý klarinetista Branislav Dugovič. Ďalším hudobníkom, ktorý poctil tento projekt, je hráč na kontrabase Róbert Ragan, úloha producenta pripadla Danielovi Salontayovi. Zvukovému majstrovi Audunovi Strypemu sa podarilo zosnímať také detaily, ako sú nádychy speváčok, čím získava album väčší punc dôveryhodnosti. Na nadčasovosti pridáva projektu myšlienka, podľa ktorej hudba nemôže zmeniť svet, no môže prispieť aspoň k malej zmene.

Album Spev patrí k veľkým tohtoročným prekvapeniam. Ide o projekt prinášajúci intenzívny hudobný zážitok spojením vážnej a folklórnej hudby. Interpretácia ľudoviek v sláčikových a dychových aranžmánoch je voľná, hravá, neviazaná konvenciami. Veľmi dôležitou súčasťou projektu je podmanivý spev v nórskom a slovenskom jazyku. Kapela dáva najavo, že originalitu je možné nájsť pomerne jednoducho. Stačí sa s niekým spojiť, postaviť most, otvoriť myseľ, nebáť sa experimentu a zvyšok už príde prirodzene.

Vypočujte si album v službe Bandcamp:

Building Bridges – Spev
(2024, Konvergencie)