Francúzsky režisér hudobných videoklipov Yoann Lemoine sa rozhodol, že chce robiť vlastnú hudbu. A dobre spravil. Jeho prvotina The Golden Age si naozaj zaslúži pozornosť. Okrem iného je to dôkaz, že pop dokáže byť ešte stále krásny a v istom zmysle aj komplikovaný.

Ako režisér spolupracoval s Lanou Del Rey, Taylor Swift, či Katty Perry a povedal si, že skúsi ísť vlastnou hudobnou cestou. Hoci Yoann Lemoine nečakal žiaden zázrak, jeho hudba si našla svojich fanúšikov, vďaka čomu sa dnes môžeme tešiť z nahrávky The Golden Age. Hneď na úvod treba povedať, že by ste sa rozhodne nemali báť si album vypočuť. Nájdete na ňom veľmi príjemne a nevtieravo počúvateľné skladby.

Filmový zvuk zlatého veku

Aj samotný Woodkid priznáva, že chcel nahrať popový album, no zároveň túžil po tom, aby to bol úplne iný pop, oproti tomu, čo sa za týmto pojmom bežne skrýva. Musím potvrdiť, že sa mu to naozaj podarilo a ak by sme chceli použiť naozaj silné slová, jeho debut prináša akúsi renesanciu popu.

Je dosť možné, že pri počúvaní budú mať poslucháči pocit, že im v ušiach znie veľký album, hoci niektoré skladby sú si navlas podobné. Jednou z hlavných príčin tohto pocitu je fakt, že nahrávka pripomína filmový soundtrack. Orchestrálna hudba, ktorú vytvoril Woodkid v spolupráci s Paris National OrchestraParížskou operou v niektorých momentoch pôsobí ozaj veľkolepo. Dokonca sa vám počas počúvania môže vynoriť predstava o živom vystúpení s veľkým orchestrom, čo by bolo určite nezabudnuteľným zážitkom. Mimoriadne pôsobivý však bol aj jeho koncert na minuloročnom Electronic Beats a platí to aj pri domácom posluchu pesničiek The Shore alebo Shadows, kde sláčiky takmer roztápajú reproduktory.

Podobne je na tom aj fanúšikom dôverne známy singel Iron. Práve túto skladbu, ktorá Lemoinea ako hudobníka dostala v roku 2011 do povedomia, si prepožičali aj tvorcovia traileru k biografickému filmu Hitchcock. Najdokonalejšie však pôsobí v spojení s videoklipom. Vlastne sa oplatí pozrieť si všetky Woodkidove oficiálne videá. Ide o jeho vlastnú tvorbu a po ich vzhliadnutí hneď každý pochopí, prečo sa rozhodol nechať všetko vo svojich rukách a prečo sa do jeho filmárskej práce zamilovali v úvode spomenuté hudobné hviezdy. Za zmienku rozhodne stojí videoklip k singlu Run Boy Run, ktorý bol nominovaný na Grammy za najlepší videoklip roka 2012. Pre úplnosť - svoj najnovší, v poradí tretí videoklip zverejnil k piesni I Love You.

Aj spev je hudobný nástroj

Okrem inštrumentálnej pestrosti a obrazotvornosti a sú pre tento album charakteristické osobné texty, do ktorých Woodkid vložil vlastný životný príbeh. Našťastie však nejde o žiaden gýč, ktorý by rozprával o trpkom živote na ulici. Svoje náročné obdobie dospievania, keď odišiel z domu, zahalil do metafor, ktoré poslucháčovi ponúkajú množstvo významov. Boat Song opisuje plavbu námorníka, ktorý uteká pred minulosťou, preto sa rozhodne hodiť svoje srdce do mora a zabudnúť na všetky spomienky. Podobný príbeh má aj spomínaná skladba Run Boy Run, no na rozdiel od pomalého Boat Songu je v nej rytmus aj text oveľa naliehavejší.

Ďalšou výhodou Woodkida je veľmi príjemný hlas. Už samotný vokál predurčuje pesničky na to, aby ste ich brali vážne a núti poslucháča vnímať každé slovo. Špeciálne sa táto vlastnosť prejavila v The Golden Age, ktorá v polovici zmení svoj charakter zo sladkej predohry na napínavú až pochodovú skladbu a popritom vnímate spev ako veľmi silný, hoci nenápadný element. Titulná pesnička vás vtiahne do deja a vy potom už len mlčky čakáte, čo bude nasledovať. Ráznu zmenu melódie a rytmu v sebe ukrýva aj The Great Escape. Introm je nádherná symfónia, no po menej ako minúte sa premieňa na kovbojku z divokého západu.

Napriek dávke originality a ďalších pozitívnych kvalít však má nahrávka aj svoje slabšie stránky. Vo viacerých skladbách sa opakuje rovnaký motív, podobné bicie a pokojne sa môže poslucháčovi zdať, že danú pesničku už na albume počul. Napriek tomu by som sa neodvážila o The Golden Age povedať, že je monotónny. Niekomu však možno táto odvaha chýbať nebude.

Debutové albumy majú svoje čaro. Nikdy neviete, čo bude nasledovať, a tak sa nechávate unášať skladbu za skladbou a pomaly sa buď zamilujete alebo to jednoducho vypnete. Tento debut bol pre mňa tým lepším prípadom.

Woodkid — The Golden Age
(Green United Music, 2013)

1. The Golden Age