Ak máte kapelu Kryštof spojenú s dávnou hudobnou minulosťou a ich veľkým hitom Obchodník s deštěm, s ktorým prerazila aj na Slovensku, zabudnite na to. Ak sa vám pri nich vybaví najmä spomienka na Rubikon či dokonca nedávny rádiový hit Cesta s Tomášom Klusom, odložte ju nabok. Siedma štúdiovka havířovskej kapely totiž ponúka čosi iné ako len melancholickú hĺbku z predošlých albumov.

Kapela na svojej oficiálnej webovej stránke uviedla k novinke Srdcebeat stanovisko: "Keď sme vydali (album) Inzerát, veľa ľudí písalo, že už to nie je starý dobrý Kryštof. Možno sa takí nájdu aj tentokrát, ale my vieme, že sme nikdy neboli viac Kryštof." Tento pocit si na novej štúdiovke dokonale užívajú, a zároveň do bodky napĺňajú. Vo farebnej a veľkolepej forme im to sedí, z albumu cítiť iba pozitívne emócie. A tam, kde Inzerát skončil, Srdcebeat plynule a ešte o kúsok lepšie nadväzuje.

Najvýhodnejší scenár

Richard Krajčo v skladbe Ty a já spieva: "Znám stotisíc scénářů, v nich stotisíc rolí a uprostřed všech ta jediná, čo bych chtěl hrát". Po vypočutí nového albumu konštatujem, že zo stotisíc scenárov, pre ktoré sa Kryštof mohli po ich vydarenom predošlom počine rozhodnúť, si vybrali ten najvýhodnejší - po 22 rokoch na scéne skúsene operujú s poctivými a stále originálnymi textami, pracujú so svetovými producentmi (Yaron Fuchs, Ido Zmishlany), hudobne prekvapujú a neboja sa posúvať svoje hranice, no a samozrejme upevňujú svoju pozíciu veľkej štadiónovej kapely.

So skladbami ako napríklad Srdcebeat ponúkajúci veľkolepé bubnové pasáže a chytľavé "coldplayovské" melódie či Mou vinou, ktorá ani so svojou grandióznosťou nestráca na poetickosti, patria Kryštof jednoznačne na veľké pódiá. Ich závideniahodnou výhodou je však to, že sa na nich nestratia ani s pokojnejším materiálom, ktorý nestrhne davy na prvú signálnu. Príkladom môže byť song Toužím o odcudzení vo vzťahu a zo slov "Ja pořád toužím ať tě to pálí" paradoxne mrazí.

Ikony českého modernpopu

Detaily na albume sú dotiahnuté s perfekcionistickým rukopisom. Či už ide o zvuk, zaujímavé aranžmány alebo variovanie v palete žánrov. Nechýba tak zboostovaný gitarový riff v rytmickej skladbe Tak pojď hledať břeh, ale ani neskrotná balkánska Invaze, kde si Krajčo poslucháčov podmaňuje aj tým, keď si v speve poriadne zareve. Naopak, v duete s českou rockerkou Lenny (Lenka Filipová ml.), ponúka akustickú a pokojnú atmosféru.

Spomedzi súčasných českých kapiel však Kryštof vynikajú tým, že nerobia z popu podradné slovo. Točia sa okolo neho, pretkávajú ho filozofickými Otázkami a neboja sa odrážať od bežných vzťahových tém, ktoré však neznejú plytko (Každé ráno). A nielen fanúšikov, no predovšetkým sami seba ponárajú do svojho zidealizovaného sveta vo Vysněnokrajine, ktorá je azda tou najoptimistickejšou skladbou, akú ste v poslednej dobe počuli. Moderne, sviežo a energicky - takto to robia pravé ikony.

Kryštof - Srdcebeat
(Universal Music, 2015)

1. Každé ráno