Po celý čas v modernej histórii riešila spoločnosť cez hudbu spoločenské problémy. Od vzniku punkovej aj nepunkovej hudby tieto problémy vždy hudba doprevádzala, či už sú to revolučné šesťdesiate roky a angažovaný folk Boba Dylana, antisystémový punk Sex Pistols, alebo súčasní angažovaní umelci ako Idles či Kendrick Lamar, hudba tu s nami bola pri každej dôležitej udalosti v modernej histórii. To až do takej miery, že pre nás začala byť politika či serióznosť v podstate takmer neoddeliteľná od hudby – obzvlášť v náročnejších poslucháčských kruhoch.

Práve v tento moment, kedy sme presaturovaní serióznou hudbou, sa na slovenskú undergroundovú scénu vracia Alten Kompoten. Vrábelské duo v zložení súrodencov Natálie a Mateja Chrenových pôvodne hudbu vydávalo do roku 2016. Natália mala v tej dobe len desať rokov, jej brat Matej mal šesťnásť.

Alten Kompoten, 2016 Zdroj: archív dua

Po ôsmich rokoch ticha v júni tohto roka vydali singel Leto na rukách, s ktorým začali (resp. Matej s novými spoluhráčmi) aj znova koncertovať. Spolu s novou piesňou sa však na streamovacie služby dostala aj kompilácia ich ranej tvorby s názvom Dobre je na svete, keď je voda tekutá (2016), a to je skvelá príležitosť pripomenúť si, čo robí Alten Kompoten tak zaujímavým a vzácnym hudobným projektom.

Namiesto toho, aby sa snažili o tvorbu hocijakého konkrétneho žánru, siahli Natália a Matej po organickejšej alternatíve. Nemuseli zachádzať ďaleko, inšpiráciu pre ich tvorbu, ktorá postupne vychádzala od januára 2015 do septembra 2016 na troch albumoch (AntiPop, Mokrý prach nelieta a Čo sa nezmestilo do chladničky), totiž nachádzali vo svojich detských mysliach a svojej detskej izbe. Ich tvorba je absolútne odviazaná, ponad minimalistické inštrumentály, väčšinou tvorené z náhodných zvukov, spievajú o stavebnom kurčati, kečupe či prevarenom čaji. 

Skladba Džovani rozpráva o jedovatých pirohoch do hudby v podstate výlučne tvorenej z primitívne znejúcich perkusií, pravdepodobne nahratých z nejakého náhodne nájdeného predmetu. V piesni Opečupe ako perkusie slúžia zeditované zvuky úst, tie doplní jednoduchá gitara a ambientné zvuky detskej izby, Stavebné kurča zase spája zvuk písacieho stroja s jednoduchou basovou linkou. Inštrumentálne je hudba Alten Kompoten skutočnou definíciou DIY prístupu.

Občas sa dvojici podarilo vytvoriť ambientný track, ktorý povrchovo znie ako niečo od labelu mappa. Kontrola je pieseň, ktorej tajomné melódie vás do seba vtiahnú ako prvotriedny horor. Napriek svojej efektivite pritom ide znova o veľmi jednoducho skomponované dielo.

Alten Kompoten tvorili hudbu s očarujúcou ľahkosťou a detskou zvedavosťou, bez zbytočného rozmýšľania sa nechali unášať kreativitou, pričom hlavným pocitom, ktorý počúvanie ich pesničiek aj po takmer dekáde od jej vzniku prináša, je obyčajná nefalšovaná detská radosť. Dovolili nám nazrieť do svojej detskej izby, kde sa ako poslucháči stávame nielen vonkajším pozorovateľom, ale súčasťou ich hry (dokonalým príkladom je intro skladby Saponifikácia).

Album Dobre je na svete, keď je voda tekutá nevyžaduje filozofický záver, napriek tomu, že sa o nejaký snažím. Necháva vás užívať si jeho zvuk, dostať sa priamo do mysle dvoch kreatívnych detí, ktoré z nudy a chuti tvoriť búchajú o rôzne predmety a tvoria jednoduché melódie, ktoré sú často chytľavejšie ako väčšina rádiovej hudby.

A tým nám Matej s Natáliou dokázali viac, ako si uvedomujeme. Hudba niekedy nie je o tom nájsť najinteligentnejší text, najširšiu paletu inšpirácií alebo najzaujímavejší mix. Možno sme zabudli, že hudba vie byť hravá, jednoduchá a vie vzniknúť organicky. To je ten najľudskejší spôsob tvorby a hlavný odkaz ranej fázy Alten Kompoten, jedného z najzaujímavejších projektov, aký slovenská alternatívna scéna kedy privítala.

Alten Kompoten – Dobre je na svete, keď je voda taká tekutá
(2016, Suzafonn)

  1. Introdukcia
  2. Džovani
  3. Opečupe
  4. Cirkus
  5. Mana na
  6. Na nákupe
  7. Stavebné kurča
  8. Oči štípe
  9. Saponifikácia
  10. Narobený čaj II
  11. Kačabar
  12. 02
  13. Tečie
  14. Kontrola
  15. Koniec
     

PS: Hoci nápad na skladbu Leto na rukách vznikol už okolo roku 2016/2017, jej v júni vydaná finálna verzia predstavuje nový, "dospelejší" zvuk Alten Kompoten. Žánrová nezaraditeľnosť, hravosť a divnosť v tom najlepšom zmysle slova však zostávajú, takže očakávania od ich ďalšej tvorby sú právom vysoké.

Autor: Matej Žofčín

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2024" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.