Nový Beckov album prichádza ako na zavolanie – hoci táto zima ani v našich zemepisných šírkach nebola nijako zvlášť tuhá, sivé nebo a nevľúdne počasie sú koncom februára už priveľa na každého. Vtedy ako zatúlaný kalifornský lúč slnka prichádza Beck so svojím nový počinom. Morning Phase je nahrávka, ktorá si vás získa na prvé počutie, rozpúšťajúc zimnú temnotu rovnakým zázračným gestom ako prvé náznaky jari.

Kalifornský hudobník sa po šiestich rokoch vracia s dvanástym štúdiovým albumom. Melancholický a optimistický zároveň, Beck na ňom prináša zvuk, ktorý uňho máme najradšej. Nový album je pomalší, atmosférou bližší jeho obľúbeným 60. rokom než hip-hopu, no jednoznačne patrí medzi jeho najlepšie hudobné počiny. Prináša tradičné zvukové koláže bezuzdne miešajúce hudobné štýly, sample a harmónie charakteristické pre Becka už od čias prvého hitu Loser. Znie tak akurát podobne ako veci, ktoré mu najviac svedčili v minulosti - sám Beck ho považuje za nasledovníka Sea Change (2002), hoci v tomto prípade nejde o melanchóliu z rozchodu.

Pri pestrosti a unikátnosti jeho tvorby však opakovanie "osvedčeného receptu" nie je stagnáciou, navyše z celého albumu cítiť, že je veľmi aktuálnou osobnou výpoveďou hudobníka. "Je to zmätok a neistota, dostať sa cez dlhú, temnú noc duše, alebo akokoľvek to nazveme, tieto skladby sú o prekonaní toho temna, o tom, ako sa to nakoniec zlepší," povedal o nových piesňach pre Rolling Stone.

K svetlejším zajtrajškom

Morning Phase má všetky znaky znovuzrodenia, obnovenia životnej energie – album prichádza po Beckových experimentálnejších projektoch a dlhej rekonvalescencii zo zranenia chrbtice. Hudobník v posledných rokoch vytvoril napríklad Record Club, v ktorom s priateľmi ako Feist, Thurston Moore, Nigel Godrich či Devendra Banhart pravidelne nahrával covery legendárnych albumov. Okrem producentskej spolupráce s rôznymi umelcami sa k vlastnej tvorbe najviac priblížil v Song Reader – albume vydanom len ako kniha nôt. Práve tieto zábavky a experimenty s tvorbou hudby akoby umelca oslobodili, uvoľnili a dovolili mu vytvoriť naozaj silné dielo.

Na úvodných 40 sekúnd albumu príznačne nazvaných Cycle nadväzuje akustická gitara Morning s príbehom precitnutia. Beck sa po búrke rozhliada okolo seba a znova je schopný vidieť krásu. Tento pocit čistoty, nového začiatku a prebúdzania sa po dlhom temnom spánku prechádza celým albumom. Titulná téma rána pritom nie je nijako silená – z optimistického kalifornského zvuku nahrávky vyplýva celkom prirodzene. Jemná melanchólia je už len ozvenou, spomienkou na prekonanú temnotu. Podobne ako v skoré rána či prvé jarné dni, toto je hudobný ekvivalent prvého tepla slnka, v ktorom ešte na lícach cítite ostrosť chladného vzduchu. Ako pripomienku večného striedania, životného hore a dole, tma, svetlo, tma, svetlo. Beck rozpráva o stratách a samote, zraneniach. Robí to však s odstupom času a porozumením - minulosť je minulosťou, teraz je nový deň.

Beck si od začiatku kariéry požičiava veľa z folkovej tradície pesničkárstva, jeho tvorba však nikdy nepracovala s (príliš) hlbokými emóciami. Nie je hudobníkom, ktorý sa vyplakáva či ukazuje svoje najhlbšie vnútornosti. Práve preto sa vždy tak dobre počúval a Morning Phase ukazuje tento jeho prístup v najlepšom svetle – smútku a osobnej ťažoby je tak akurát, aby výsledné piesne stále boli povznášajúce. Samota a túžba zabalená v nežnej psychedélii, ani neviete ako, a budete si pospevovať s ním.

Beck - Morning Phase
(Capitol Records, 2014)

1. Cycle