Romy Madley Croft, Oliver Sim a Jamie Smith aj na svojom druhom albume pod značkou The xx prinášajú piesne s nezameniteľnou atmosférou. Novinka Coexist je pokračovaním ich typickej melanchólie kdesi medzi tancom a ambientom. Vhodnejšiu hudbu si na prudko chladnúce jesenné dni budete hľadať ťažko. Rovnako ako v septembrovom vzduchu, aj v hudbe The xx sa miesi sladká, letná nostalgia s mrazivou temnotou sklonku roka.

Angličania, ktorí neobjavili Ameriku

The xx sú mladá kapela, ktorá už prvým albumom rozvírila vody hudobného priemyslu. Trojka mladých Angličanov však netrpí prekliatím každoročných, do nebies "vyhypeovaných" hudobných nádejí z upršaného ostrova. Ich hudba nie je sezónnou záležitosťou, naopak, patria k najzaujímavejším mladým talentom, ktoré robia svoju hudbu nezávisle od trendov.

Ak si pomôžeme ľudovou slovesnosťou, The xx neobjavujú Ameriku, ale ani sa nesnažia znovu vynájsť koleso. Vo svojej tvorbe spájajú oddanosť temným stránkam hudby i života (odkazujúcu až kamsi do temnej gotiky rokov osemdesiatych) a s rytmom a vibráciami súčasného post-dubstepu. Silným autorským vkladom sa tieto vplyvy premiešavajú a tvoria charakteristický zvuk kapely.

The xx - Chained

Lovestory s atmosférou veľkomesta

Vzácnou hodnotou, ktorú do hudobného sveta The xx prinášajú, je sprostredkovanie hustej atmosféry bez zbytočnej teatrálnosti. Minimalisticky a jasne, celkom v súlade s názvom a logom skupiny, stavajú príbehy svojimi hlasmi a nástrojmi. Lásky a smútky, večné hudobné banality. A predsa vás dostanú, už prvou piesňou dokážu poslucháča opantať. V pesničkách počúvame lovestory dvoch hlasov, dvoch princípov. Nezvyklo a krásne sfarbené hlasy rozvíjajú hudobné obrazy, raz dievča, potom chlapec. O tom, ako sa medzi nimi menia veci. Čas plynie pomaly a pocity vsakujú cez uši čoraz hlbšie a hlbšie.

Témy ľudského približovania a vzdaľovania sa rozvíjajú na veľkorysej hudbe. Nejde však o žiaden orchester - zvuk The xx je opäť vyslovene minimalistický, až sparťanský. No i tak sa ich beaty a tóny gitár či elektroniky rozlievajú ako po nekonečnej krajine. Rozľahlé ozveny kontrastujú s krehkosťou vokálov. Skladba za skladbou plynú pokojne, v tempe samozrejmom ako tep srdca. Väčšina textov je šepkaná, akoby ozaj išlo len o dialóg jedného páru. A napriek mikrofónom, prenášajúcim tieto rozhovory k tisícom ľudí, si The xx uchovávajú intimitu.

Meditácia nad láskou

Autentická krehkosť pesničiek sa nevytráca ani s neustále stúpajúcou popularitou kapely. Hra s napätím, starostlivo rozmiestnené záblesky ticha či pretrhnutie hudobnej nite sú ďalšími prvkami, ktoré tvoria hudobný svet albumu Coexist. Okrem vytvárania svojsky vystavaných piesní sa tak v jednotlivých skladbách zároveň odráža realita zbližovania sa a prerušovanej čiary vzťahov.

Novinka je v istom zmysle rovnaká ako debutový album hudobníkov. Kráčali ďalej cestou, ktorú vytýčila prvotina kapely, a vytvorili album, ktorý je ich vlastným estetickým manifestom. Výrazne svojský, no predsa ľahko uchopiteľný a stráviteľný, pre fanúšikov prvého albumu na prvé počutie možno až príliš. Treba mu však dať čas - jeho nežná melanchólia a meditácia nad láskou v ostrom jesennom zvuku znejú najkrajšie.

The xx - Angels

The xx - Coexist
(Young Turks, 2012)