Pre divákov Zem spieva boli až príliš inovatívni a "neľudoví", hoci folklór je jednoznačným východiskovým rámcom ich tvorby. Koncert Ľudových Mladistiev si však na typickom folklórnom festivale naozaj predstaviť ťažko. Namiesto toho vyhrávajú jazzové súťaže na Slovensku i v Čechách a stali sa objavom roka na minuloročných Radio_Head Awards v konkurencii žánrovo úplne iných, anglicky spievajúcich kapiel.

Aby toho nebolo málo, vlani reprezentovali Slovensko na hudobnej prehliadke zameranej najmä na world music (Czech Music Crossroads 2017 v Ostrave) a dá sa očakávať, že si ich skôr či neskôr všimnú aj zostavovatelia prestížneho rebríčka World Music Charts Europe. Keď si to zhrnieme, tak už pred vydaním očakávaného debutu na seba stihli strhnúť pozornosť vo svete folklóru, jazzu, world music aj rozhlasovej alternatívy pre mladých. Aj to svedčí o tom, že pokúšať sa zaradiť Ľudové Mladistvá do niektorej z existujúcich, žánrovo definovaných scén je celkom zbytočné.

Sú totiž absolútnym originálom, ktorý akoby nikam nepatril, a pritom dokážu osloviť široké a rôznorodé publikum. Podobne ako Katarína Máliková robia folklór príťažlivým pre generáciu mladých mestských ľudí, a zároveň majú rovnako ako ona veľký potenciál na to, aby zaujali aj v zahraničí. Nie na tradičných folklórnych festivaloch, na ktorých slovenské súbory slávia úspechy aj vďaka ľudovým tancom a krojom, ale na čisto hudobných podujatiach zameraných na world music, jazz, prípadne akúkoľvek súčasnú hudbu, pre ktorú sú žánrové mantinely prežitkom.

Folklórny crossover

Zahrávať sa s folklórom môže byť niekedy nebezpečné, no Ľudové Mladistvá už od prvých zverejnených skladieb (2016) ukazujú, že im odvaha nechýba. Na debutovom albume Viete ako... sa experimentom rozhodne nevyhýbajú a prinášajú do rýdzo slovenskej hudby nemálo sviežich prekvapení, rôznorodých vplyvov a podnetov. Na prvý pohľad pritom album až tak dobrodružne nepôsobí. Vkusne jednoduchý obal a skromný počet skladieb s ľubozvučnými jednoslovnými názvami sú v ostrom kontraste s tým, čo všetko ponúka samotná nahrávka.

Ľudovky sa našincovi len sporadicky nezadrú pod kožu na prvé počutie, tento album však vyžaduje pozornejšie a trpezlivejšie ucho. Ani nie tak preto, že časomiera sa napriek deviatim stopám vyšplhala až kamsi nad hranicu 50 minút. Dôvodom, prečo si nahrávka vyžaduje dlhší čas a viac vypočutí, je najmä košatosť a prepracovanosť kompozícií, v ktorých kapela známe i menej známe ľudové piesne posúva do nevídaných sfér.


Snáď jedinými reminiscenciami na obvyklé spracovanie ľudovej tvorby skladateľmi z 20. storočia sú skladby HojanaJarjabie. Výrazne tomu napomáha ženský spev, znejúci v pôsobivých ozvenách. Mária Nagyová, Nina Kollárová, Diana Minarovičová a Terézia Jarošová majú určite čo-to odspievané a naštudované. Dokazujú to aj na viacerých iných miestach albumu, či už ide o piesne Juríčko alebo Hlaše, ale tu už je vplyv moderny taký silný, že o tradíciách je možné hovoriť iba cez zaťaté zuby.

Najväčšiu zásluhu na tom majú klávesové a rytmické nástroje, vrhajúce Ľudové Mladistvá do vôd moderného jazzu, art rocku a okrajovo i súčasnej vážnej hudby. Tak napríklad Pávy by mohli byť len vkusným spracovaním známej melódie, no nebol by to Martin "Majlo" Štefánik (klávesové nástroje), keby z nosného motívu neurobil crossover spomínaných žánrov. V niečom jeho prístup pripomína Daniela Špinera, Vlada Šarišského, Mariána Vargu, resp. Tomáša Berku (hral na ideovo spriaznenom albume Pieseň z hôľ legendárnej Fermaty). Na druhej strane si Štefánik zakladá na osobitom prejave, ktorý sa od čias jeho juvenilného pôsobenia v kapele Impress (pamätá si ich niekto?) dostal do pocitovo i technicky veľmi dobre zvládnutej polohy.


Nástroje a hostia od výmyslu sveta

Niečo podobné sa dá povedať o ďalších tituloch, ktoré by rozhľadenému poslucháčovi nemali byť neznáme. Rosička už dávnejšie bola úchvatne, no predsa len tradičnejšie upravená Modrým efektom, tentoraz je jej podoba zmenená temer na nepoznanie. Húsky si zvykli spievať deti pri hre, čo možno nevedomky inšpirovalo aj kapelu, aby sa s námetom vyhrala po svojom. Ani vo východoslovenskej klasike (A ja taka) Čárna nesmie chýbať jazzovo ladená rytmika, dodávajúca albumu nádych čarovnej krkolomnosti. Basový gitarista Jozef Madola vládne viac než obligátnym štyrom strunám, čo je na hre znateľne počuť a bubeník Jakub Kačic ponúka exkluzívny štýl s údermi takmer výlučne v nepárnych taktoch.

Najväčšie vybočenie od akýchkoľvek šablón sa ukrýva v songu Voda, kde zoskupenie neváhalo použiť elektronické aranžmány, resp. beatbox, o ktorý sa postaral Emil "Esso" Smoliga. Azda na vyváženie tu hosťuje gitarista Andrej Šeban či speváčka Sisa Fehérová (mimochodom, 1. júna vydá v Slnko Records vlastný album Bardo, ktorý tiež sľubuje veľké zážitky), a zmienená štvorica speváčok znie opäť silno a autenticky.


Na iných miestach sa o vierohodné dotyky s minulosťou starajú cimbalisti Pavlína Škodová, Peter Leto Ľubomír Gašpar, huslista Ján Kružliak, perkusionista Adrián Líška a sláčikové kvarteto Spectrum Quartett. Za zmienku stojí aj booklet, v ktorom etnomuzikologička Jana Ambrózová detailne objasňuje genézu a evolúciu každej z východiskových piesní, takže na svoje si prídu aj teoretici etnografie či milovníci príbehov.   

Ťažko na Slovensku nájsť niečo, čo by bolo Ľudovým Mladistvám podobné. Pri spracovaní pôvodných ľudových piesní si nestavajú žiadne bariéry, siahajú od jazzových až po elektronické vplyvy. Kapela dekonštruuje známe melódie a s využitím nových aranžmánov vytvára polohy, nie nepodobné improvizačným majstrom. Skladby pritom držia pokope silné nápady, patriace k ozdobám slovenského kultúrneho dedičstva. Určite sa nájdu aj takí, ktorí Ľudové Mladistvá označia za jeho przniteľov, no nič nezmenia na tom, že album Viete ako... je triumfom, ktorý kapele nepochybne získa množstvo ďalších fanúšikov a ocenení.

PS: Ak si chcete album vypočuť naživo, Ľudové Mladistvá 11. júna zakončia svoje turné koncertom a krstom vo Veľkom koncertom štúdiu Slovenského rozhlasu. Vstup je zdarma, no kapacita je obmedzená, takže treba prísť v predstihu.

Ľudové mladistvá - Viete ako...
(go2stage, 2018)

1. Jarjabie 
2. Pávy
3. Hojana
4. Voda
5. Rosička
6. Juríčko
7. Čárna
8. Hlaše
9. Húsky

Ukážky z albumu v krátkom dokumente o nahrávaní:


Viete ako... na Deezeri:



Autor: Marek Danko (+ Patrik Marflák - úvodné tri odstavce)
Foto: Kristína Denková