Debut mladej kapely Gwerkova bol ocenený kritikmi, teraz prichádza s novým albumom Safari. Novinka je opäť plná melancholického ambientu, v ktorom radi rozpustíte každodenné starosti.

Príbeh, ktorý sa opakuje pri mnohých slovenských kapelách, sa objavil aj na ceste skupiny Gwerkova. Po prvom výraznom úspechu sa jej členovia stiahli, kapela prerušila svoju činnosť a na dlhšiu dobu zostalo ticho. Debutový album mladej kapely bol v roku 2011 ocenený kritikmi na Radio_Head Awards, po ňom však nastala odmlka. Po štyroch rokoch sa však Gwerkova znova rozzvučala a bez väčšej propagácie vychádza ďalšia nahrávka. Marcová novinka Safari akoby pokračovala presne tam, kde debut Nada skončil. V dobrom.

Keď sa nedokonalosť stáva osobitosťou

Trio Jani, Gaspi a Zsuzsi tvorí ambientnú melancholickú hudbu. Takú, ktorá príjemne spomalí deň a pozornosť obráti dovnútra. Ako vlna morskej vody či závan prvého jarného vzduchu, naberie poslucháčovu myseľ a unáša. Do sveta krehkých elektronických plôch, ktorými pulzuje gitara a ženský vokál. Skladby plynú pomaly a predsa dynamicky, akoby sa rozliehali do nedoziernej diaľky. Veľkú zásluhu má na tom práve Jani Ürögi, ktorý okrem bicích a programingu zodpovedá aj za produkciu. Ürögi rozšíril pôvodne čisto dievčenský projekt naozaj citlivo – do spolupráce Márie Gašparovej a Zsuzsi Vermes už pri debute vniesol nové možnosti a zvukovú veľkorysosť. Zároveň však Gwerkova nestratila nič z určitej nehy, intuitívnosti a emocionality spájanými so ženskosťou.

Pôžitok z počúvania je do veľkej miery spojený aj s krásne čistým vokálom Gaspi. Napriek tomu, že čistota jej angličtiny nie je až taká ukážková, Gwerkova je tou vzácnou výnimkou, kde ani viac slovenská, než anglická výslovnosť nevyvoláva pocit trápnosti. A hoci by experiment so slovenskými textami možno priniesol zaujímavé výsledky, nedokonalosť tu pôsobí podobne osobito ako pri speve Björk či množstve francúzskych interpretov.

Tvorba kapely Gwerkova je osobná a je to cítiť v každom tóne. Kým texty kamuflujú intímne zážitky metaforami, pocitovo ide o nanajvýš otvorené výpovede. Ako evokuje samotný názov albumu, hudobníci akoby nás pozývali na safari. Byť chvíľu pozorovateľom, stiahnuť sa z každodenného ruchu a len vnímať. Jemná, introvertná hudba dovoľuje ustať aktivite a spočinúť. Gwerkova tak vytvára malý zázrak, oázu pokoja, priestor na rozjímanie.

Snáď práve introvertný charakter tvorby tejto kapely akoby bránil jej širšiemu prijatiu. Hudbu Gwerkova akoby stále oceňovali najmä odborníci, ľudia, ktorým je trpezlivosť počúvať takéto albumy vlastná, alebo ju majú v "popise práce". Nenápadná kapela je však malý poklad a za čas, ktorý jej venujete sa bohato odmení. Snáď práve teraz, kedy čoraz viac ľudí oceňuje melancholickú krásu tvorcov ako Tante Elze či šampiónov tohtoročných RHA, Fallgrap. Bolo by chybou zabudnúť na ich domáci predvoj, ktorý predstavuje práve Gwerkova.

Gwerkova - Safari
(Soun Records, 2015)

1. CPR