Zabudnite na Gagu. Jej Joanne je niekto celkom iný. Nová forma, ďalšia, už nespočítateľná premena, započatá ešte kdesi pri jazzovom albume s Tonym Bennettom a zavŕšená na piatej štúdiovke speváčky, ktorá kedysi v popovom svete dokázala urobiť revolúciu.

Piaty album Lady Gaga s názvom Joanne má tak ďaleko od jej debutu The Fame, ako je to len možné. Kdekto by mohol polemizovať a tvrdiť, že Joanne, vyslaná do sveta koncom októbra, je skutočné ja hudobníčky a autorky, ktorá dala na tomto diele priestor prirodzenosti, surovosti a vykašľala sa na udávanie trendov a extravaganciu. Problém však nastáva vtedy, keď nie je obrodný proces dostatočne silný. A v tomto prípade tomu naozaj niečo chýba.

Lady Gaga okolo novinky vytvorila doslova "perfektnú ilúziu" a to priamo s pilotným singlom Perfect Illusion. Hoci ani ten nepatril k tomu najsilnejšiemu, čo Gaga vytvorila, pôsobil minimálne sľubne. Avšak náznaky, že speváčka predsa len zabŕdla do rockovej hudby a v podobnom duchu sa bude niesť aj celý zvyšok albumu, boli zavádzajúce.


Rockerka s diamantovým srdcom

Zmenený producentský tím (Mark Ronson, BloodPop, Kevin Parker, Josh Homme, Jeff Bhasker) robí skvelú prácu najmä v prvej polovici dosky. Diamond Heart je výborným úvodom, v ktorom je Gaga nenásilne rocková, vzduchom lietajú zvuky gitár a prvýkrát sa ukazuje, že piesne budú mať naozaj silnú oporu v speváčkinom vypracovanom hlase. Podobný dojem zanecháva aj rytmický kúsok A-YO.

Prvé spomalenie prichádza pri titulnej piesni Joanne, pri ktorej sa speváčka inšpirovala u svojej zosnulej tety s rovnakým menom. Prvý raz tak môžeme počuť inšpiráciu folkom, skladba však až tak nechytí za srdce. Túto úlohu skôr zastáva ďalší intímne ladený kúsok, balada Million Reasons. Ak chcete vedieť, ako znie jednoducho a takmer akusticky poňatý hit, toto je tá najlepšia ukážka.


John Wayne všetko láme

Jedným z najzaujímavejších kúskov je skladba John Wayne, ktorú Mother Monster napísala s gitaristom Joshom Hommeom z kapely Queens of the Stone Age. Hymnický song vibruje elektronikou, oduševneným rockovým spevom a odkazuje na populárneho amerického herca 20. storočia Johna Waynea. Ten má byť akýmsi preneseným obrazom všetkých bývalých mužov speváčky.

Kdesi tu sa však album láme a potvrdzuje, že kontroverzná popová Lady Gaga je skutočne mŕtva, hodila za hlavu všetky svoje nekonvenčné experimenty a túži byť originálnou pesničkárkou. Len jej to akosi nejde a nepomohli k tomu ani spolupráce s menami ako BeckFlorence Welch - práve naopak. Dancin' In Circles Hey Girl sú asi najzbytočnejšie kúsky v Gaginom repertoári, a to je zároveň aj najhoršie sklamanie z celej nahrávky Joanne. Takto premrhať šance s oceňovanými umelcami je jednoducho čistá hanba.

Minimálne polovica albumu Joanne skrátka trpí nudou, zbytočnou vatou, poslabšími nápadmi a je to cítiť aj v piesňach Sinner's PrayerCome To Mama, ktorým chýba moderný element a progresívnosť. A napokon, minutáž niektorých skladieb siaha sotva k trom minútam, vďaka čomu by sme mohli filozofovať nad tým, či nejde o istú skladateľskú núdzu.

V konečnom dôsledku však nemožno povedať, že by hudobníčka sklamala na celej čiare. Jej piaty album je viac dobrý ako zlý, viac akustický pop než rock, viac postavený na hlase než na hudobných ohňostrojoch. Viac Joanne ako Gaga. Len to skrátka mnohým z nás nemusí stačiť.

Lady Gaga - Joanne
(Interscope Records, 2016)

1. Diamond Heart
2. A-YO
3. Joanne
4. John Wayne
5. Dancin' in Circles
6. Perfect Illusion
7. Million Reasons
8. Sinner's Prayer
9. Come To Mama
10. Hey Girl (feat. Florence Welch)
11. Angel Down 

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autorka: Michaela Žureková

Súvisiaci interpreti: Lady Gaga