Nová platňa You Want It Darker zachytáva mýtmi opradeného Kanaďana v kritickom rozpoložení. Hoci sa v minulosti zvykol lúčiť každým jedným albumom, teraz to naozaj vyzerá na definitívu. Smutný umelec sa snaží vyrovnať so smrťou nórskej múzy Marianne Ihlen, ktorá 28. júla zomrela na leukémiu vo veku 81 rokov.

Leonard Cohen má o rok viac a zrejme nie je nič čudné na jeho tvrdení, že na pódiá by ho dostal už len zázrak. Veľkým zadosťučinením pre fanúšikov je však samotný fakt, že sa 21. októbra na pulty predajní jeho štrnásta štúdiovka vôbec dostala. Spomínaná ústredná téma platne je pozoruhodná najmä preto, že od zoznámenia oboch protagonistov na gréckom ostrove Hydra ubehlo rovných 56 rokov.

V tom čase bola Marianne vydatá za spisovateľa Axela Jensena, no ten sa väčšmi zapodieval Cohenovou priateľkou Lenou. Iskra preskočila medzi ohrdnutými, ktorí sa vzájomne inšpirovali počas celého desaťročia, čoho rukolapným výsledkom boli prvé dva Leonardove počiny Songs of Leonard Cohen (1967) a Songs From A Room (1969). A hoci sa cesty milencov koncom revolučnej dekády rozišli, vzájomné sympatie pretrvali.

Čím starší, tým presvedčivejší. A zmierený so smrťou

V krátkom časovom úseku ide už o tretiu Cohenovu nahrávku (v roku 2012 sa po dlhšej pauze objavila Old Ideas, nasledovaná o dva roky neskôr Popular Problems), ktorú je možné považovať za logické doplnenie pomyselnej trilógie. Starnúci umelec ešte nevyčerpal všetok potenciál a výborné nápady si ponechal aj na rok 2016. Jeho tvorba je bytostne aktuálna, odzbrojujúco šarmantná, provokatívna, zmyselná. Má štatút výnimočnosti nielen preto, že pripomína minulosť, ale i to, čo sa ešte v rozmanitých podobách (nevynímajúc posmrtný život) môže, resp. musí prihodiť.   

V januári sa David Bowie lúčil so svetom albumom Blackstar, v septembri sa na trhu objavil Skeleton Tree, na ktorom sa Nick Cave vyrovnával so stratou syna a do tretice je tu Cohen, aby posmrtne vzdal hold citovo blízkej osobe. Tri veľké osobnosti, tri nádherné albumy, ktoré v tomto roku ponúkajú bezkonkurenčne najsilnejšie hudobné zážitky (prihliadnuc k hraniciam rockovej scény). Cohenov hlas je rokmi stále viac a viac presvedčivý, akoby starobou získaval na naliehavosti a intenzite. Pritom sa ani náznakom nesnaží spievať tak, ako je to bežné u klasických "výškových" interpretov. Jeho prejav možno pokojne nazvať hovoreným slovom, a predsa ponúka silný hudobný zážitok.


Ani najskalnejší fanúšik by možno nečakal, že úvodná vec You Want It Darker mu naloží na chrbát takú obrovskú záťaž, až sa mu bude pod ťarchou na dreň obnaženej a do duše sa zarezávajúcej výpovede lámať chrbtica. Každý chápe, aký odkaz majú slová "if you are the dealer, let me out of the game, if you are the healer, I'm broken and lame", zaklincované hebrejsko-anglickým refrénom "hineni, hineni, I'm ready, my lord" (tu som, som pripravený, môj pane). Zdá sa, že Leonard je zmierený nielen so smrťou Marianne, ale aj s vlastným osudom, čoho dôkazom sú i monotónne pulzujúce bicie, sugestívny Hammond organ a temne znejúce zbory.

Ohromujúco otvorené texty, ktoré geniálne dotvára hudba

Od titulnej piesne sa odvíja nálada celej kolekcie. Hlas zastrený, bolestivý a hlboký paradoxne čnie vysoko nad inštrumentálnymi podkladmi, plaziacimi sa v priepasti, na dno ktorej oko nedovidí a ucho musí poriadne zbystriť pozornosť, aby zistilo, aké poklady sa hudobníkom okolo Kanaďana podarilo nahrať. Platí to pre maximálne pôsobivé piesne Treaty, resp. It Seemed The Better Way, kde nadobúdajú slová "at first he touched on love, but then he touched on death... I better hold my tongue, I better take my place" mrazivo predsmrtný, kapitulačný význam.

Ostrieľaný kapitán však vie, kedy má nechať širší priestor sláčikom (String Reprise / Treaty), aby sa dôležitosť zmluvy medzi ním a láskou umocnila. Okrem rytmiky hrajú práve sláčiky na albume prím, našťastie nemajú tú presladenú chuť, akú sa umelcom občas podarí vyprodukovať (zásluha producentov Adama Cohena a Patricka Leonarda).


Druhé miesto okupujú klávesy s retro nádychom, tesne nasledované gitarou, ktorá znie sporadicky, no o to krajšie - brnkanie v Traveling Light, pripomínajúce mandolínu, je triviálne, no anti-country song Leaving the Table je vďaka nej nezabudnuteľný. Religiózny On the Level by sa pri troche fantázie dal nazvať gospelom, no u Cohena nič nie je čiernobiele.

Vo filozofickej Steer Your Way figuruje aspoň náznak príbehu s istou logikou a odkazy na náboženstvo sú podobne ako vo zvyšku piesní zašifrované v nenapodobiteľných metaforách. Skladba je zároveň príkladom toho, že všetkým nádejam ešte nie je koniec, čo napokon potvrdzuje i ladnejšie plynúca If I Didn't Have Your Love, obracajúca smutnú rétoriku ("if the sun would lose its light and we lived in an endless night... that's how broken I would be, if I didn't have your love to make it real") na vieru v ľudskejšie zajtrajšky.

Klišé "ak Cohen nenatočí žiadnu ďalšiu platňu, i tak zostane nesmrteľný" tým pádom nie je na mieste. Kanadský Dylan stále prekvapuje, je geniálnym textárom i na novinke, ukrývajúcej kvantum pôsobivých hudobných nápadov, no predovšetkým ide o silu výpovede a o to, ako citlivo s ňou narába. K dobru treba prirátať jeho bezprostrednú otvorenosť, pri ktorej hrozí zranenie alebo odkrytie tajomstiev minulosti s Marianne. Cohen si to však dovoliť môže - v jeho veku už nemôže nič stratiť, iba získať. Napríklad titul najlepšej folk(rockovej) platne roka.

Leonard Cohen – You Want It Darker
(2016, Columbia Records)

1. You Want It Darker
2. Treaty
3. On the Level
4. Leaving the Table
5. If I Didn't Have Your Love
6. Traveling Light
7. It Seemed the Better Way
8. Steer Your Way
9. String Reprise / Treaty

Vypočujte si celý album na Deezeri:



Autor: Marek Danko
Foto: Adam Cohen

Súvisiaci interpreti: Leonard Cohen