Dychberúce, efektné, dojemné a plné akceptácie. Po tanečnej stránke, pohľadom laika, brilantné, koncepčné aj kontrastné. Absolútnemu diváckemu pohlteniu tak chýbalo jediné, avšak veľmi podstatné – rešpektujúce publikum. Neustále výkriky a ďalšie zbytočne hlasné expresívne prejavy niektorých prítomných výrazne pokazili finálny dojem z do detailu prepracovanej šou experimentátorky FKA twigs.
Praha britskú tanečníčku a speváčku, vlastným menom Tahliah Debrett Barnett, dlho očakávala, a to z pomerne dobrých dôvodov – chýry o tom, že sa sem-tam ukáže na rave vo Fóre Karlín či v Ankali sa v rokoch 2023 a 2024 niesli scénou ako oheň.
FKA twigs totiž vtedy v Prahe nakrúcala film The Crow a popri produkcii sa oddala miestnym dancetériám, odhodlaná spoznať autentickú tvár nočnej Prahy. Tá sa na nej podpísala až do takej miery, že inšpirovala celý jej nový album Eusexua (rozhovor o albume).
Umelkyňa tak na lokálnej alternatívnej scéne spôsobila rozruch výrazne nabobtnaný záujmom médií. Jedni ju oslavujú za to, že na pražské kluby upriamila globálnejšiu pozornosť, druhí kritizujú, že ide o síce pragmaticky postavené, ale vágne argumentované PR, a celkovo "skutek utek". Speváčka k produkcii albumu neprizvala lokálnych umelcov a nijako sa priamo neangažuje. Rozpakom neprospela ani strohá a sebaľútostná speváčkina komunikácia po presunutí vystúpenia z pôvodne avizovaného marca na záver mája.
Viac tanec ako spev
Šou rozdelená na tri dejstvá bola minimálne v svojom úvode viac o tanci, ako o speve. Scéne dominovala chladne pôsobiaca oceľová konštrukcia slúžiaca ako promenáda pre desiatku explicitne odhalených tanečníkov, ktorí sa na pozadí striktne čiernobielych vizualizácií synchronizovane vlnili ako jedno telo na čele s FKA. Tá vlastne ani nezakrývala, že nespieva, resp. že spieva na playback, tancu a scéne sa vo viacerých častiach odovzdala kompletne.
Priznaný reprodukovaný spev nepôsobil rušivo. V avantgardnom svete FKA twigs sa tanec od hudby neoddeľuje, ale jedno z druhým tvorí symbiózu. Umelkyňa sa dlho živila ako kabaretná tanečnica a pred štartom vlastnej hudobnej kariéry profesionálne vystupovala v tanečných skupinách sprevádzajúcich koncerty Eda Sheerana či Kylie Minogue. Pohyb je neuralgickým prvkom celej jej tvorby a identity, čo sa premietlo aj do finále naoko mimoriadne výživného prvého dejstva koncertu, ktoré zavŕšila efektným pole-danceovým číslom.
Moje obavy z toho, že spev bude odsunutý do úplného pozadia, rozptýlil záver patriaci najväčším hitom z jej debutového albumu LP1 – Numbers, Water Me a Two Weeks, skladby, ktorá ilustrovala niektoré scény dystopického seriálu Mr. Robot. Tejto statickej "povinnej jazde" síce chýbal dynamický náboj z úvodu, spev však bol brilantný a čistý. Priliehavý kostým telovej farby vystriedal v novom kontraste upnutý krvavo-červený závoj.
Do samotného záveru vystúpenia sa na vyžiadanie diváka vpredu dostala aj skladba Sticky, speváčka však po prvých veršoch zabudla text, čo bez ostychu priznala a prítomných poprosila, aby jej ho vygooglili a podali telefón. Moment pôsobil veľmi úsmevne a autenticky odľahčil vážnosť celej performance, túto skladbu počas zastávok turné pred Prahou skutočne v setliste zaradenú nemala.
Rozpad stereotypov krásy a "láska" na úkor rešpektu
FKA twigs polámala zaužívané stereotypy, úspešne sa jej podarilo skĺbiť kabaret s klubovou atmosférou, nespútanú energiu s výraznou farebnou symbolikou aj opulentnú tanečnú šou so serióznym speváckym vystúpením. K tejto multižánrovej avantgarde sa len ťažko hľadajú priamočiare prirovnania, evokácia silnej akceptácie a lásky však čnela výrazne nad všetkým ostatným.
Tanečníci všetkých pletí, bezškrupulózny drag, erotika a krása ľudského tela, výrazná LGTBI symbolika aj verše o tom, že lásku si zaslúži každý. Na krátko ostrihaná umelkyňa pritom často striedala kostýmy a parochne, akoby sa chcela výrazne pohrávať s tým, čo je zaužívané ako "to pekné", v snahe ilustrovať, že krása sa ukrýva vo všetkom.
Najväčším situačným kontrastom v sobotnom beznádejne vypredanom Fóre Karlín sa stali samotní návštevníci. Publikum bolo právom nadšené a potlesk neutíchajúci a fantastický, avšak v podaní niektorých prítomných zbytočne znel aj tam, kde vôbec nemal.
Koncept celej šou oscilujúci okolo vzájomného rešpektu, akceptácie a lásky bol tak paradoxne kontinuálne rušený neustálymi nepríčetnými výkrikmi "We love you", ktoré už beztak veľmi málo rozprávajúcu FKA nenechali dopovedať jedinú vetu, keď sa snažila zdieľať svoje zážitky... práve z Prahy.
Setlist koncertu FKA twigs v Prahe:
(31. 5. 2025, Forum Karlín)
Act 1: The Practice
1. Intro
2. Perfect Stranger
3. Weak Spot
4. Room of Fools
5. Hours
6. Striptease
7. 24hr Dog (pole dance)
Act II: State of Being
8. Eusexua
9. Perfectly (nevydaná skladba)
10. Drums of Death
11. oh my love
12. honda
13. papi bones
14. Glass & Patron
15. Girl Feels Good
Act III: The Pinnacle
16. Home With You
17. Numbers
18. Water Me
19. Two Weeks
20. Sticky (na želanie)
21. Cellophane
Autor: Matej Kráľ
Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2025" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.