Viedenský Haus der Musik je zvláštne miesto na koncert - studené múzeum, sklo, kov, priveľa svetla a bar len provizórny. Koncertná sála sa však napriek úvodným rozpakom ukáže ako dokonale vyhovújuci priestor pre hudbu novozélandskej pesničkárky Aldous Harding.
Folkové polohy si vždy prispôsobuje, a tak sa môže stať, že v priebehu niekoľkých minút máte pocit, že vám v nejakom zafajčenom bare spieva Nico, ktorú náhle strieda víla Joanna Newsom. Sprevádzajú ich grimasy, pri ktorých sa môžete len dohadovať, či ide o výraz absolútneho sústredenia, či naopak zľahčovania a budovania ochrannej štvrtej steny pri osobných spovediach. Slová z pier hudobníčky občas splývajú, inokedy sa priam derú, oči vyvrátené k oblohe ako Jana z Arku. Čo sa na Youtube môže zdať ako prehnaná dramatizácia, naživo umocňuje zážitok a dotvára obraz umelkyne, ktorá pohltí celú vašu pozornosť.
Aldous Harding totiž nie je len nejaká obyčajná folkáčka, ktorá si skúša rôzne hlasy. Ako sa ukazuje aj na koncerte, v jej diele je nesmierne dojímavá hĺbka. Večer začne Swell Does the Skull a I'm So Sorry len sama s gitarou a poslucháča pri ďalšej skladbe až zaskočí náhle narušenie krehkej polohy elektronikou. A hoci by určite bol výborným zážitkom aj celý koncert v takejto minimalistckej verzii, klávesy a basa Aldousiných spoluhráčov ju po zvyšok večera zručne sprevádzajú súčasnými podobami pesničkárskej tvorby.
Treba povedať, že väčšina z nej je temno temná, čerpajúca z debutového albumu o nervovom zrútení a aktuálneho Party, ktorý je síce o láske, ale neznie o nič pozitívnejšie. Veľkou devízou sú hudobníčkine texty - často zamrazí celkom jednoduchými obrazmi (na ilustráciu postačí názov odohranej What if Birds Aren't Singing They're Screaming). Podobne pohne aj skalou, keď rukami ilustruje rázcestie pri Horizon a dekonštruuje idealistický obraz vzťahu, kedy všetky princezny a princov za obzorom čakajú už len štastné konce. Mimochodom, práve táto pieseň očarila jej krajanku Lorde natoľko, že Harding označila za jednu z najzaujímavejších umelkýň na hudobnej scéne.
Ako živá performerka však Aldous, podobne ako mnohé ďalšie hudobníčky, ktoré sú schopné piesňou zlomiť a znova pozliepať srdce, hojne využíva zmysel pre humor. Vo chvíľach medzi piesňami odľahčuje atmosféru svojskými vtipmi o cvrčkoch či svojom halloweenskom kostýme (po dlhej dobe narušila svoj biely úbor čiernymi nohavicami). Zároveň tak paradoxne ešte znásobuje účinok následných výpovedí a poslucháča zneisťuje - napríklad keď milostnú Blend uvedie ako skladbu o svojom otcovi a zakončí otázkou, či sme už dosť zmätení.
Prekvapením je coververzia skladby Death of Samantha od Yoko Ono, ktorá sa zaoberá práve fenoménom odťažitého, chladného povrchu a búrilvého, citlivého vnútra. Tiež zaznejú dve nové skladby - pri Pilot za klávesy sadá sama Aldous, Weight of Planets opäť rozvíja kontrastné témy (sloboda byť kýmkoľvek, robiť čokoľvek vs. ťažoba planét). Táto zmes melanchólie, nadsádzky a melodrámy vytvára z Harding magnetickú performerku a viedenské publikum to aj náležite ocení - úplne výnimočne si vytlieska prídavok až dvakrát.
Autorka: Michaela Kučová
Foto: Ketchup Book - Facebook.com/AldousHarding