Košická hudobná jar, organizovaná Štátnou filharmóniou Košice (Šfk), svoj 69. ročník minulý týždeň naplnila až štyrmi koncertmi, z toho dva boli venované oslávencom. Domácej Ľubici Čekovskej a jubilujúcemu estónskemu skladateľovi Arvo Pärtovi, ktorý bude mať v septembri krásnych 90 rokov. Zaujímavé pritom, je, že obaja umelci sa poznajú aj osobne. Pokiaľ ste o Pärtovi doteraz nepočuli, ide o jedného z dvoch najhranejších žijúcich autorov súčasnej hudby. Tým druhým je americký filmový skladateľ John Williams.

Dóm sv. Alžbety Uhorskej v našej východoslovenskej metropole nie je primárne svätostánkom hudby, takže už to nasvedčovalo, že nepôjde o bežný kultúrny zážitok. Arvo Pärt je bezpochyby skladateľskou superstar, aj keď toto komerčné označenie vyznieva pri tvorcovi hĺbavej vokálnej hudby trochu nepatrične. No za poslednú dekádu patrí spolu s Williamsom, ktorého masovo preslávila hlavne hudba do filmov, medzi najhranejších autorov komponovanej hudby na svete. Pärtovu hudbu ste však tiež mohli počuť vo filmovej tvorbe Paola Sorrentina, Víctora Erice či Davida Truebu. A ak by to nestačilo, možno vám ho ešte viac sprítomní fakt, že za svoj zdroj inšpirácie ho považujú medzi inými Björk či Nick Cave. 

Do Košíc ho prinieslo to najpovolanejšie hudobné teleso, Estónsky filharmonický komorný zbor (známy pod skratkou EPCC) pod vedením Tõnu Kaljusteho. V roku 2020 ho BBC Music Magazine označil za jeden z desiatich najlepších zborov na svete. Na konte má dve Grammy za najlepší zborový výkon – v oboch prípadoch za albumy s dielami Arva Pärta.

Košická hudobná jar 2025, koncert Arvo Pärt 90 Zdroj: Štátna filharmónia Košice, Dávid Hanko

"Zaradenie koncertu venovaného tvorbe Arva Pärta do programu Košickej hudobnej jari vnímam ako výnimočnú príležitosť prezentovať dielo skladateľa, ktorého hudba presahuje štýlové a historické rámce. Rok 2025 je zároveň rokom jeho 90. narodenín – a festival ako platforma pre silné dramaturgické výpovede je ideálnym miestom, kde si toto výročie vieme uctiť. Pärtova hudba je dnes celosvetovo vnímaná ako jedinečný fenomén: je hlboko duchovná, minimalistická, ale zároveň emocionálne silná. Jeho osobitá kompozičná technika tintinnabuli, ktorú rozvinul v 70. rokoch, prináša ticho, čistotu a koncentráciu – hodnoty, ktoré v súčasnom svete naberajú mimoriadny význam," uviedla pre Hudba.sk riaditeľka Štátnej filharmónie Košice Lucia Potokárová

EPCC vznikol v roku 1981, teda rok po tom, ako Pärt emigroval zo socialistického Tallinnu do západného Berlína. V Košiciach spievali a cappella a v sprievode organu, na ktorom hral Kadri Toomoja.

"S Pärtovou hudbou som sa prvýkrát stretol ako dieťa, keď som spieval v detskom zbore. Hrali sme jeho kantátu Naša záhrada a v tom čase som ho považoval za dosť vtipného a hravého skladateľa. Neskôr, ako dirigent, som sa koncom 80. rokov začal jeho hudbe venovať vážnejšie. Prvým dielom, ktoré ma skutočne zaujalo, bolo Te Deum. Nahrávanie tohto diela pre ECM Records znamenalo začiatok našej spolupráce. Keď dirigujete širokú škálu repertoáru – od barokových diel až po súčasné kompozície, vrátane mnohých založených na úpravách tradičných runových piesní Veljom Tormisom, uvedomíte si, že komplexnosť Pärtovej hudby nespočíva v technickej náročnosti alebo zložitých partitúrach. Skôr spočíva v jeho jedinečnom hudobnom jazyku, jeho filozofickom pohľade a dômyselnom využití ticha a času,“ zhodotil pre Hudba.sk šéfdirigent EPCC Tõnu Kaljuste

Košická hudobná jar 2025, koncert Arvo Pärt 90 Zdroj: Štátna filharmónia Košice, Dávid Hanko

Pärt je veriaci človek, majúci hlbokú pokoru, s ktorou priamo nadväzuje na Bachovu tradíciu – jeho hudba je "na počesť Boha". 70 minút trvajúci košický koncert, v ktorom zaznela jeho známa Summa alebo rôzne častí "berlínskych omší", bol v tom najlepšom slova zmysle "nadpozemským" zážitkom. Niektorí z návštevníkov koncertu boli zrejme zaskočení, že hľadia na vyľudnený oltár, keďže spev zboristov sa ozýval spoza ich chrbta.

Pärtova hudba vie naozaj ohnúť vnímanie času a voviesť človeka do kontemplatívnej polohy putujúc svojím vnútrom. Naplno pri ňom platí, že hudba je zmysluplne prerušované ticho. Až na záver koncertu sa zboristi rozostavili pred oltárom a tvárou v tvár divákom predniesli poslednú kompozíciu Kanon Pokajanen: Prayer After the Canon. Bol to veľmi dôležitý prvok večera, pretože poľudštil a zmyslovo rozšíril dovtedajší koncertný zážitok a vrátil nás naspäť na zem. Predsa len, šlo o hudbu hranú ľuďmi – ľuďom. 

Pokiaľ sa o Arvovi Pärtovi chcete dozvedieť viac, kliknite na nasledujúce linky:

Koncert hudby Arva Pärta môžete zažiť aj v Bratislave v rámci festivalu Viva Musica! už 26. júna (viac info).

Košická hudobná jar 2025, koncert Arvo Pärt 90 Zdroj: Štátna filharmónia Košice, Dávid Hanko

Program koncertu Arvo Pärt 90 v rámci festivalu Košická hudobná jar: 

  • Berliner Messe: Kyrie, Gloria 
  • Summa 
  • Berliner Messe: Veni sancte spiritus 
  • Nunc dimittis 
  • Berliner Messe: Sanctus 
  • Dopo la vittoria 
  • Berliner Messe: Agnus Dei 
  • Which Was the Son of … 
  • Veni creator
  • From Kanon Pokajanen: Kontakion, Ikos 
  • Kanon Pokajanen: Prayer After the Canon

Autor: Michal Húska

Vznik tohto článku v rámci projektu "Hudba.sk - hudobná publicistika v roku 2025" z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.