Poznáte Garáž? Nie, nemyslím to voňavé miesto, na ktoré si pamätám ešte z detstva, kde dedo parkoval svojho "žigulíka" a neskôr "favoritku". Garáž totiž nie je iba miestom na odloženie automobilu. Garáže častokrát využívajú hudobníci a kapely ako skúšobne, a tak nečudo, že sa zo slova "garáž" stala metafora pre ťažké, no zároveň sladké a nostalgické obdobie začiatkov mnohých hudobných zoskupení.
Na festivale Pohoda je Garáž pomenovaním a zosobnením najmenšieho stejdžu, ktorý sa po festivale každoročne presúva do mesta Trenčín, kde sa stáva svojbytným kultúrnym stánkom s vlastným životom a programom. To všetko sa deje v spolupráci s projektom Európskeho hlavného mesta kultúry Trenčín 2026.
Je to paradox, no projekt Garáž chce slovenské kapely z garáže dostať – dať im príležitosť predviesť sa a možno aj nastúpiť na profesionálnu dráhu muzikanta či muzikantky. Odbornou porotou vybrané kapely, producenti či producentky, hudobníci a hudobníčky z celého Slovenska sa v septembri zúčastnili showcase festivalu Garáž – troch dní plných hudby v parku Milana Rastislava Štefánika, aby svojou hudbou potešili návštevníkov. Tým to však neskončilo. V sobotu 25. novembra dostali príležitosť nabrať vedomosti z hudobného biznisu počas vzdelávacieho workshopu, kde sa dozvedeli množstvo užitočných informácií a ktorého som sa veľmi rád zúčastnil.
Už od sobotných ranných hodín čakali na účastníkov a účastníčky príjemné a čerstvo zrekonštruované priestory Kultúrno-kreatívneho centra Hviezda, bývalého Kina Hviezda, kde kedysi sídlil okrem iného aj legendárny trenčiansky Klub Lúč. Ozveny minulosti tohto miesta na mňa volali z každého kúta a vyvolávali množstvo spomienok na všetky tie koncerty, ktoré som tu kedysi mal možnosť zažiť. Organizačný tím z Trenčína 2026 ani nemohol vybrať lepšie a viac "related" miesto pre konanie workshopu.
Po úvode, ktorý nás oboznámil so štruktúrou a harmonogramom workshopového dňa, prišla na rad prednáška kreatívneho riaditeľa showcase festivalu SHARPE, Michala Berezňáka. Zoznámil hudobníkov a hudobníčky so svetom showcase festivalov a lepšou orientáciou v ňom. Na ktoré z nich sa oplatí prihlásiť, čo počas nich robiť a ako si vytvárať kontakty výhodné pre ďalšiu kariéru? Na tieto a ďalšie otázky sa dostatočne vyčerpávajúcim spôsobom snažil Michal odpovedať a treba povedať, že úspešne.
Po krátkej prestávke, počas ktorej som pokecal s niekoľkými členmi zúčastnených kapiel, nás všetkých čakal zaujímavý vzdelávací blok Mateja Kráľa. Ten nám priblížil svet hudobného marketingu a jeho dôležitosti pri budovaní imidžu a mena, či už ste kapela alebo jednotlivec. Nestačí totiž vedieť dobre hrať a skladať hity. Ako všade inde, aj v hudbe platí, že sa treba vedieť správne predať. Matej všetky aspekty tejto hry podal s akurátnou dávkou noblesy a s nadhľadom. Účastníci sa dozvedeli o pravidlách budovania brandu, práci so sociálnymi sieťami a správnej komunikácii s cieľovou skupinou. Zahniezdený v pohodlnom kresle som sa sám seba pýtal: "Prečo som to nevedel skôr?".
Martin Turzík, zástupca v Trenčíne sídliaceho vydavateľstva Deadred Records, otvoril zaujímavú debatu o spolupráci kapiel s vydavateľstvom či o tom, aké je pracovať v jednom z nich. Deadred Records už mnohé roky vydáva to najlepšie z alternatívnej scény u nás a robí to s veľkým srdiečkom. Ako bonus k príjemne a užitočne strávenej hodinke sme obdržali darček v podobe krásneho červeného vinylu, ktorý obsahuje kompilát toho najlepšieho z ich stajne.
V hudobnom priemysle potrebnú, no možno viac "suchopárnu" tému autorských zmlúv, SOZA či finančného manažmentu kapely otvorila Barbora Bodnárová, členka tímu festivalu Pohoda. Napriek vážnosti preberaných tém si našla miesto na nadhľad a humor a podala ich spôsobom, ktorý nenudil a v sále naďalej panovala pohodová atmosféra.
Kedysi sen, dnes s rozmachom internetu možno niektorými už považovaná za zbytočnosť, je spolupráca hudobníkov s rádiami. Napriek modernej dobe plnej nových možností si však rozhlas v hudobnom svete stále zachováva určité status quo. O tom, ako sa dostať do programového vysielania verejnoprávneho Rádia_FM, ktoré je najväčším podporovateľom slovenskej alternatívnej a nezávislej scény, nám porozprával jeho hudobný dramaturg a moderátor Daniel Baláž.
Jeho vystúpenie bolo plné užitočných rád, ale aj sarkastického humoru, ktorý som dostatočne ocenil. Po jeho vzdelávacom workshope nasledovalo kolo našich otázok, ktorých bolo teda skutočne dosť a Daniel mal čo robiť. Nepustili sme ho preč približne nasledujúcu hodinu a pravdepodobne sme oddialili jeho predpokladaný príchod do hlavného mesta, o ktorom Baláž rád hovorí, že by ho osamostatnil od zvyšku Slovenska. Kvalitná prednáška šmrncnutá standupom (vlastne sitdownom), v ktorej určite uplatnil aj svoje bohaté moderátorské skúsenosti.
Celý vzdelávací blok Garáže sa ukončil networkingovou aktivitou v kaviarni KKC Hviezda, kde mali účastníci možnosť nadviazať užitočné kontakty a priateľstvá, alebo si iba tak navzájom prejaviť svoje sympatie.
Trenčín 2026 v spolupráci s Pohoda festivalom spravili naozaj hodnotný event, ktorý výraznou mierou dokáže pomôcť začínajúcim kapelám v lepšej orientácii a zviditeľnení. Mne nezostáva nič iné, iba sa poďakovať za príjemne a užitočne strávený deň v Európskom hlavnom meste kultúry roku 2026.
Ak si chcete vypočuť kapely, ktoré sa zúčastnili Garáže, tu je ich zoznam:
(+ link na playlist)
- Eversame
- Rapsodéve
- ZAFFER 9
- Džez a hrúza
- East side sorry
- The Spants
- Lènok
- Sona Kmet
- Cup of Tea
- Obligatne
- KMC
- Julie Nox
- Kyanydhedzz
- Dave Brannigan
- RAYLAB
- Adhok
- Ranjevš & Óbasz
- last millennials.
- Digästorcie
- Personal Spaces
Autor: Renat Khallo