Tohtoročný Open'er návštevníkom ponúkol tých najsúčasnejších priekopníkov jednotlivých hudobných štýlov. Foo Fighters ešte nikdy nezahrali v Poľsku takú veľkolepú show, The xx ponúkli intímnu harmóniu elektroniky a minimalistického inštrumentalizmu, M.I.A. definovala, ako v praxi vyzerá "dancehall".

Avizovaný line-up snov na čele s Radiohead doplnili aj energické vystúpenia súčasných popových hviezd - predstaili sa The Weeknd, Dua Lipa, Charli XCX aj Lorde. Posledná menovaná, len 20-ročná Novozélanďanka, sa posledným vystúpením na hlavnom Orange pódiu popasovala s nepriaznivým počasím. Vyzývavý outfit čiastočne prekryl skromnú pódiovú zostavu, v ktorej zúfalo absentovali druhé vokály. Tie sú dominantné vo viacerých jej skladbách, ku ktorým patrí aj megahit Royals z roku 2012.

Megahitmi začali svoj koncert aj The xx, ktorí po zahraní povinnej kompilácie pozostávajúcej zo skladieb Intro, CrystalisedBasic Space presedlali na kúsky z najnovšej tvorby, emotívneho albumu I See You. Vystúpenie spestrila aj masívna vizuálna show, vynikajúci DJ-ský set "soundmastra" Jamieho Smitha a skladba, ktorá rozpúšťa srdcia, Loud Places, nachádzajúca sa na sólovom albume basgitaristu, speváka a producenta Jamieho XX.

Jedinečná poľská hudba

Open'er predstavil aj zjavy súčasnej poľskej scény. The Dumplings skombinovali svoj elektro-pop s orchestrom, Brodka zas jedinečný hlas a rôznorodé hudobné vplyvy s outfitom, o ktorý by sa pohádala aj Lady Gaga s Björk.


Súhrou už zdanlivo archívnych nástrojov bendža, bubna, akordeónu a trombónu spustila na treťom najväčšom Alterstagei tanečnú psychózu nenapodobiteľná Hańba!. "Street-artová" kapela, ktorá sa pýši aj takým prívlastkom, akým je pomenovanie "hudobno-literárna fikcia", už na Slovensku v minulosti spôsobila v pár kluboch nekontrolovateľné tanečné explózie.


Poľský dav je "fucking crazy", zistili Foo Fighters

Z viacerých vysunutých lóží bolo našťastie možné komfortne sledovať dianie na hlavnom pódiu tak, aby sa divák vyhol úrazu. To bol prípad koncertu Foo Fighters, kedy sa pod pódiom na pár momentov zišlo viac "hudobných bojovníkov" ako milovníkov. Nadprirodzene charizmatický Dave Grohl vyburcoval svojím chrapľavým hlasom niektorých jedincov až tak, že môj dobrý kamarát takmer prišiel o obličku.

Všetko však dobre dopadlo, a publikum si užilo aj najväčšie hity ako Pretender, Everlong či Best of You. Frontman si na pódium prizval aj speváčku Alison Mosshart z The Kills, s ktorou sa pri spievaní novej skladby La Di Da podelil o mikrofón. Mosshart sa predstaví na novom albume Foo Fighters, a ako prezradil Grohl, kapelu vraj v backstagei dopredu varovala, že poľský dav je "fucking crazy".

Foo Fighters na Open'er 2017 Zdroj: Opener.plFoo Fighters na Open'er festivale 2017

Vraj sa podobám na Taca Hemingwaya. Dozvedel som sa od reportérky, ktorá ma prvýkrát upozornila nato, že aj poľská rapová scéna má čo povedať. 27-ročný Taco Hemingway upútal najmä domáce publikum vystúpením, z ktorého bolo aj napriek jazykovej bariére cítiť silnú lyriku.

Jazyková bariéra však bola bezpredmetná počas piatkového koncertu Prophets Of Rage. Superkapela na čele s jedinečným gitaristom Tomom Morellom predviedla masívnu rockovú show spoločne s kúskami pravého hip-hopového oldschoolu, ktorý mali na svedomí členovia kultových rapových kapiel Public Enemy a Cypress Hill. Skladbou Like a Stone si "ex-Rage Against The Machine" spoločne s návštevníkmi uctili zosnulého Chrisa Cornela. Frontmana kapiel Soundgarden a Audioslave označili za ich spoločného dobrého kamaráta a vynikajúceho muzikanta.

Riešenie festivalovej "depresie"

Veľké festivaly to robia svojím návštevníkom ťažké. Verím, že nie je možné riešiť line-up tak, aby mohol hudobný fajnšmeker stihnúť všetky plánované vystúpenia, ťažšie je už však pochopiť absentujúci zdroj pitnej vody vo festivalovom areáli. Ten by padol určite vhod napríklad po tanečne vyčerpávajúcom vystúpení islandskej elektro-minimalistickej dvojice Kiasmos. Excelentných, ale energicky vyčerpávajúcich koncertov však bolo viac: precítený dánsky Trentemøller, americkí trapoví Rae Sremmurd, audiovizuálne prešpekulovaní Moderat či indie rockové nežné quarteto Warpaint.

Od Slovenska niekoľko stoviek kilometrov vzdialený Open'er má riešenia aj na relatívne neskorý štart hlavného programu. Kyvadlovou dopravou sa dá rýchlo dostať a vychutnať si centrum Gdynie spolu s jej masívnymi námornými dokmi. Pláž pripomínajúca exotické dovolenkové destinácie je zase vzdialená len chvíľu chôdze od festivalového areálu.

Samozrejmými sú tiež prekvapivé nárazové "perfrormance" občasne vznikajúce v "neutrálnej zóne" medzi stanovým mestečkom a areálom, či v našom prípade skvelá náhodne zastihnutá "jam session" českej kapely HYV, ktorá vystúpila v improvizovanom, no o to magickejšom prevedení.

A čo by nato všetko povedal Thom Yorke z kultových Radiohead? Pravdepodobne len niekoľko krátkych citoslovných nezmyslov medzi pesničkami tak, ako ich predviedol aj naživo. Britský fenomén na čele s Yorkeom a expresívnym gitaristom Jonnym Greenwoodom patril napriek tomu k jednoznačným vrcholom festivalu. Komunikácia s divákmi je zakódovaná v ich tvorbe, ktorá prešla od svojho vzniku fascinujúcim hudobným vývojom, a v ktorej si každý príde na svoj zimomriavkový moment.

Autor: Matej Kráľ
Foto: Opener.pl