Showcaseový festival Waves Bratislava rastie a na festivalovej mape strednej Európy ho už nemožno prehliadať. Aktuálny ročník, ktorý sa konal prvý októbrový víkend, si podľa organizátorov našiel cestu k najväčšiemu počtu návštevníkov v jeho trojročnej histórii.
Na rozdiel od minulého roka, kedy zrejme aj pre vyššie vstupné hrali kapely pred poloprázdnymi klubmi, Waves Bratislava 2015 si môže zatlieskať. Podarilo sa mu totiž prilákať vyše tri tisícky návštevníkov a v centre Starého mesta vytvoriť pulzujúcu atmosféru. Vďačiť za to môže určite rozumnejšiemu vstupnému, lákavým menám alternatívnej slovenskej aj svetovej scény a vytváraniu si z roka na rok známejšej značky. Netreba zabúdať ani na mnohokrát oceňované epicentrum v blízkosti Námestia SNP, vďaka čomu presúvanie sa z jedného klubu do druhého zabralo len pár minút.
Viac fotografií si môžete pozrieť v galérii
Zmeny k lepšiemu aj opatrný rozjazd
Skvelým krokom zo strany organizátorov bolo opätovné zaradenie Starej tržnice medzi koncertné miesta. Pravdepodobne išlo o najviac zaplnený priestor, keďže za vstup doň sa neplatilo. A dôkazom, že ho nezapĺňali len bežní návštevníci, je napríklad kapela Polemic: "Na náš koncert sa nám podarilo pritiahnuť dosť veľký počet zahraničných delegátov. Zatiaľ máme veľmi dobrú odozvu a už deň po festivale diskutujeme o koncertoch v Macedónsku a pobaltských krajinách," vyjadril sa manažér kapely Juraj Cocher.
Hoci spočiatku trochu opatrne, no predsa len od ôsmej večer to obidva dni žilo aj v ostatných kluboch a sálach. Prvé tóny len pred hŕstkou postávajúcich návštevníkov museli pretrpieť napríklad Ohm Square v Ateliéri Babylon, ľudí však s postupujúcim časom pribúdalo. O svojský zážitok sa postaral aj multiinštrumentalista a predstaviteľ takzvaného one man bandu Dani Dorchin. Izraelčan strhol publikum v priestoroch V-klubu do rytmu folku a blues-rocku a šikovne obstarával ako gitaru a spev, tak aj rytmiku na bicích a ústnu harmoniku. Po viacerých piesňach však jeho vystúpenie vyznelo trochu jednoliato a bez meniacej sa dynamiky.
Mladá slovenská špička
Fakt, že Waves je aj výbornou ukážkou toho najlepšieho zo slovenskej scény a že vzťah našincov k nim je mimoriadne vrelý, podporuje aj trojitý vývozný artikel v podobe kapiel Nvmeri, Fallgrapp a Fresh Out Of The Bus. Na prvú menovanú si v piatok počkali približne štvrťhodinu nielen fanúšikovia, ale našťastie aj programová riaditeľka festivalu Liverpool Sound City Rebecca Ayres, ktorá Nvmeri zaradila medzi jej top kapely v rámci Waves Bratislava.
Ateliér Babylon sa zdal chvíľami malý aj pre publikum kapely Fallgrapp, ktorá predviedla priam magické vystúpenie plné charizmy a pri dokonalej súhre hudby a poetickej slovenčiny by nás aj v zahraničí mohla úspešne reprezentovať. Inšpiráciu zahraničnou indie rockovou tvorbou naopak ukázali vo V-Klube spomínaní FOOTB, ktorým to na pódiu už tradične šľape.
Puding pani Elvisovej
Od neplánovania k šialeným vystúpeniam
Jednou z nevýhod programu boli pri toľkom množstve scén a kapiel prekrývajúce sa vystúpenia. Časový harmonogram si síce návštevníci mohli nastaviť tak, že pre každého z nich bol festival Waves o úplne inom zážitku, na druhej strane však komplikoval výber a zároveň presun na dané miesta. Príkladom môže byť sobotňajší koncert kapely Lavagance, ktorá zo začiatku pritiahla do Babylonu len niekoľko desiatok fanúšikov. Ktovie, či jej ich vzali nováčikovia Frequency alebo náhodné odpútanie pozornosti na iný priestor. Relatívne malé Námestie SNP malo totiž tú výhodu, že človek nakoniec mohol skončiť úplne inde, než plánoval.
Najlepšie sa na tento fakt dá poukázať vystúpením formácie Samuel Hošek & Electric Sabina, ktoré možno bez okolkov označiť za najoriginálnejší (a asi aj najviac psycho) kúsok festivalu. Do Poľského inštitútu lákal pri vstupe ľudí podivný mužík v bielom overale (samotný Hošek), ktorého hudobno-herecká performance je v istých ohľadoch neopísateľná a nepochopiteľná, no treba ju zažiť.
Kto mal v sobotu náladu na trochu temnejšie tóny, našiel sa v Klube Dole, kde svoj set odohrala ruská dvojica Haarps. Ich temné R&B podčiarknuté premietajúcimi sa vizuálmi ponorilo prítomných do podmanivej melanchólie, ktorú, keď sa človek sústredene započúval, bolo ťažké opustiť. Z iného súdka to zase znelo pred polnocou v Urban House. Nie veľmi vhodne zvolený priestor pre chorvátsku kapelu Jonathan trochu narušil dojem z koncertu, ktorý bol inak od prvého momentu plný neutíchajúcej energie a zanietenosti. Škoda, že väčšina ľudí radšej uprednostnila sedenie pri jedle a pití.
Chcete úspech? Komunikujte
Atmosféru si však hudobníci nevyberú, mnohokrát je dobrý dojem a vytvorenie toho správneho kolobehu energie práve na nich a na ich výkonoch. O tom, ako zaujať a čo urobiť pre svoj úspech či už doma alebo v zahraničí, však kapely nemusia dumať niekde v skúšobniach. Na diskusiu a cenné rady od skúsených profesionálov bol v tomto smere priestor práve na konferencii v piatok, s ktorou sa Waves už tradične spája. Oproti minulým rokom je aj v tomto prípade cítiť určitý posun k lepšiemu - aj čo sa týka výberu tém, o ktorých sa v rámci domácej scény vopred hlasovalo a tiež účasti zo strany odborníkov.
Stále však chýbali zásadné osoby a mená či už z oblasti rádiového vysielania alebo vydavateľstiev. Organizátorom sa na druhej strane podarilo dostať do Bratislavy zaujímavých ľudí zo zahraničia. No aj napriek mnohým výhodám konferencie stále zostáva záhadou, prečo je o ňu len minimálny záujem práve zo strany slovenských kapiel, ktoré by sa týmto spôsobom mohli viac prezentovať, prípadne sa naučiť, ako na to. Možno by stačilo len mať viac ochoty komunikovať. Waves je totiž skvelou príležitosťou nielen ukázať sa na koncertoch, ale aj osobne spoznať ľudí, ktorí hýbu hudobným dianím doma a v zahraničí. Preto bude do budúcna dôležité zo strany organizátorov, ale najmä samotných hudobníkov, vyťažiť z konfrontácie slovenskej a európskej scény čo najviac.
Autorka: Michaela Žureková
Foto: Martina Mlčúchová