Najznámejšia speváčka z Faerských ostrovov Eivør Pálsdóttir má fanúšikov po celom svete, no priznám sa, že ešte pár dní pred jej premiérovým koncertom v Bratislave som o nej ani len netušil. Prezentovaná ako interpretka ústrednej piesne fantasy seriálu Last Kingdom či soundtracku podobne ladenej videohry God of War vo mne vyvolala očakávania typu "Enya škandinávskeho folku".
S príjemným, občas až rituálne pôsobiacim spevom sa postarala o dôstojný začiatok večera a po jej asi polhodinovom podmanivom vystúpení som zrejme nebol jediný, kto si v duchu pomyslel: "Ak toto je len predskokanka, aká asi bude hlavná hviezda večera?" Zároveň som pri koncerte ešte len 22-ročnej speváčky pocítil vďačnosť organizátorom za to, že tento koncert, hoci to v MMC nebýva zvykom, pripravili na sedenie. Produkcia oboch hudobníčok totiž vyžaduje maximálne uvoľnenie tela a sústredenie mysle, čo by pri koncerte na státie nebolo možné.
Lekcia z ovládnutia pódia aj divákov
Eivør je stelesnenie energie. Len ona a štyri hudobné nástroje. Sama, a pritom tak dominujúca. Je úžasné sledovať, s akou nenútenou prirodzenosťou mení polohy od éterickej víly po hypnotickú šamanku, striedajúc zasnený severský folk, rockovú dravosť aj kvalitný pop. Zároveň bolo stále viac a viac viditeľné, že sa s publikom zžila (možno by bolo lepšie povedať, že si ho omotala okolo prsta) a že atmosféra predčila jej očakávania.
S fanúšikmi komunikovala priebežne takmer po každej pesničke a keďže väčšina repertoáru bola v jej rodnej faerčine, približovala jednotlivé skladby publiku opismi v angličtine. Často sa jednalo o prírodné motívy, emócie a prežívanie ako také. A v sále, predpokladám, nebol nikto, kto by jej autentickosti neuveril. Samostatnou kapitolou je jej výnimočná farba hlasu, rozsah a technika, ktorá má skutočne svetové parametre a počuť ju spievať naživo je veľký zážitok.
Dve sestry na scéne, dvojitá radosť
To, že Elinborg a Eivør sú sestry, asi väčšina prítomných zistila až po zopár piesňach, ktoré odspievali na pódiu spoločne. Nebol to možno ani tak 11-ročný rozdiel, ako skôr plachosť verzus skúsenosť, čo ich na pódiu najviac odlišovalo. Odzbrojujúcim momentom pritom bolo, keď si Eivør mladšiu sestru pri poruche druhého z mikrofónov pritiahla k sebe a zvyšok spoločného programu spievali telo pri tele.
Krásne melodické, nikam sa neponáhľajúce tóny poslucháčov unášali nevedno kam, ale boli to jednoznačne príjemné a magické miesta. No tak, ako s ľahkosťou navodila atmosféru tajomného ostrova zabudnutého kdesi v oceáne, dokázala Eivør vytvoriť i dojem "sólo Nirvany", keď si do rúk vzala elektrickú gitaru.
Silným momentom tiež bolo, keď zaspievala svoju verziu známej maďarskej "piesne samovrahov" Szomorú vasárnap. Uviedla ju príhovorom o tom, že ju, tak ako mnohí iní poslucháči na západe, spoznala v anglickej verzii ako Gloomy Sunday v podaní legendárnej jazzovej speváčky Billie Holiday a o jej skutočnom pôvode sa dozvedela až neskôr. Kuriozitou je, že táto extrémne smutná pieseň zaznela na tom istom mieste aj v nasledujúci večer. Katarína Máliková ju totiž zaradila na svoj album Postalgia v slovenskej verzii pod názvom Nešťastná nedeľa a zaspievala ju aj na jeho štvrtkovom krste.
Chcem sa vrátiť!
Sľubovala na záver hviezda večera, a pre mňa aj celej jesennej sezóny. Jej prvý a jediný koncert v krajinách V4 dopadol nad očakávania, a ako sama povedala, z Bratislavy si aj so sestrou odnášajú aj atypický darček - obe si tu dali spraviť tetovanie. Snáď ich pohľad naň neomrzí a keď budú plánovať najbližšie turné, prídu si ho dať trošku obtiahnuť.
Autor: Michal Húska
Foto: Facebook.com/eivormusic - REDBABI Photography